Jump to content

NY elgbørse.


bardp

Recommended Posts

Som tittelen sier har jeg etter 30 år med en gammel mauser i 8x57 på elgjakta bestemt meg for å kjøpe meg ny elgbørse.

Jeg har aldri fundert på eller sett etter jaktbørse da det tidligere ikke har vært noe tema for meg å kjøpe noe slikt. Derfor har jeg lite peiling på hva som finnes og forskjellene på dem.

Noe som er viktig for meg når jeg skal velge ny rifle er at den har match avtrekk ala Sauer 200 str da jeg skyter opp mot 10.000 skur i året med slike. Har prøvd med direkte jaktavtrekk. Men da dette med avtrekk fort går på automatikk blir jeg direkte farlig med et slikt avtrekk.

Når det kommer til kaliber, ser jeg for meg å fortsette med 8x57 eventuelt 30 06.

Da hørselen ikke blir bedre med årene vil jeg vel også ha en liten og lett lyddemper på rifla. Men jeg ønsker ikke pistolløp. Noe særlig under 55cm vil jeg vel ikke ha.

Utseende spiller liten rolle da den ikke skal henge på veggen, men noe romvåpen vil jeg nå allikevel ikke ha. Har for så vidt et romslig budsjett, men ønsker vel ikke å bruke en formue på et våpen som kun brukes 10 dager i året.

Så da er spørsmålet hva som finnes og hva som kan anbefales.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 er kanskje ikke et våpen for fremtiden, men er et bra våpen med veldig bra avtrekk, og tilgang på piper etc. Wolverine / jaktfelt utgaven har trykkpunktsavtrekk, tror dette var ca 700g originalt, klarer akkurat å justere opp til 1kg for jaktfelt. Jeg skyter både 202 og 200 og finner avtrekkene ganske like på disse to.

 

Edit: 202 er jo et ganske tungt våpen, blir fort opp mot 5kg med kikkert og demper, har derfor en lettvektsrifle på 3 kg komplett som jeg bruker på mer bevegelig jakt enn ren postering

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Ser vel kanskje ut til at Sauer og S&L er det mest nærliggende. Sauer 200 STR har jeg nå tre stykker av så en ny stokk og et 8x57 løp er jo et alternativ. Men synes kanskje ikke de jaktstokkene til 200 er spesielt elegante men kan jo vurderes. Men har vel da kanskje mer lyst på en 202 om det skulle bli Sauer.

Fan tenne på finn måtte kanskje gå an.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=90619918

Link to comment
Share on other sites

Ja ser skytterlinken har disse kkc stokkene til sauer 200 STR. Og når jeg tenker etter har jeg jo enda en sauer 200 str stående som ikke er i bruk. Så skal en legge fornuften til grunn er det kanskje veien å gå. Men om det blir særlig mye billigere er jeg ikke så sikker på.

Stokk kkc Kr 6.490,-

Løp 8x57 med en liten demper ferdig montert ca Kr 11.000,-

Skinne for kikkert Kr 1.490,-

Totalt ca Kr 19.000,-

Men da har jeg jo også muligheten til å hive inn et av mine utallige utskutte 6,5 løp om jeg skulle ønske p bruke det. De går jo fremdeles bra så lenge de ikke blir skikkelig varmskutt.

Link to comment
Share on other sites

STR med Bredvold og lett pipe er fortsatt tung ja, men det verste er at den blir dårlig balansert så den kjennes enda tyngre ut og er ikke spesielt god å skyte med.

STR til jakt er en haug med kompromisser uansett hvordan man snur på det. Den krever litt mer vedlikehold for å unngå rust synes jeg og til storvilt så trenger en ikke presisjonen den kan levere.

 

Jeg har forsøkt (som mange andre) å sy sammen noe brukbart til allround jakt, men har bare endt opp med å kaste penger ut av vinduet. Var vel gjennom tre oppsett før jeg ga opp.

Det minst mislykkede var med Bredvold og 67/19-pipe, men med demper på så ble den ubrukelig lang. Den står nå med rekruttpipe i 22LR med en liten demper, men kjenner at det mangler vekt foran.

 

Til elgbørse så ville jeg tenkt vanlig jaktbørse med avtrekk fra ettermarkedet, som msteiro var inne på.

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, jmosbakk said:

 

Til elgbørse så ville jeg tenkt vanlig jaktbørse med avtrekk fra ettermarkedet, som msteiro var inne på.

 

Å "sy sammen" ei ren jaktrifle fra noe som i utgangspunktet ikke er det (ny stokk, ny pipe, nytt avtrekk osv) blir uansett et kompromiss.
Som @jmosbakk sier, går for vanlig jaktrifle med eventuelt oppgradert avtrekk.
Utvalget er enormt, og sluttresultatet, vil jeg tro, blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag.. Om ikke mauseren du allerede har er ett veldig dårlig utgangspunkt (?) hadde jeg vurdert nytt avtrekk eventuelt ny stokk (og løp) før jeg hadde gått for 202 (menneskefiendtlig sikring mm) eller 200 str (tung og krever jobb for å bli ferdig til jakt) 

On du bare skal ha en basic jaktrifle er det masser å velge mellom som ikke er overkonstruert tysker 😅 

Bruktmarkedet er stort, og det er definitivt kjøpers marked 🙂

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, bardp skrev:

Så da er spørsmålet hva som finnes og hva som kan anbefales.

Mye av gleden i å få bygget eget våpen, ligger i prosessen. Få noe slik du vil ha sjøl. Slikt kan ikke forklares, må oppleves.

Ingen gjør slikt for å spare penger, men noe man gjør om man har råd. Så mange argument dett som ein skinnfell: lang slagtid, hevarmsløft...

 

Du har jo ein  klassiker, mann - ein gammal mauser.  Gode avtrekk kan fås her, om du betaler.

Synes du skal få bygd om gammalmauser`n, jeg. Kan ha tips om ein god børsemaker også, om interesse.

 

Link to comment
Share on other sites

Gammelmauseren trenger ingen ombygging den har bra laminatstokk, KV avtrekk, omsmid hevarm,  kikkertmontasje, osv. Men den har et løp som ikke lenger gir ønsket presisjon. Og jeg har rottet vekk kammerbrosjen i 8x57 så skal jeg skifte løp må den sendes til børsemaker og det vil sikker koste en formue.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden men forbinder elgbørse med ei eller annen bunnsolid traust rifle med mauser mekanisme.

Ombygd heimevernsmauser, Brno 600/601 eller noe i den dur.

Ei rifle som tas fram noen få ganger utenom jakta, ammunisjonen er norma elite eller forbedret elite og kaliberet er .308 eller 30-06, men eigeren er ikke helt sikker.

Kikkertsikte er ikke akkurat nytt det heller, gjerne 4x32.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Sitka skrev:

 

Ei rifle som tas fram noen få ganger utenom jakta, ammunisjonen er norma elite eller forbedret elite og kaliberet er .308 eller 30-06, men eigeren er ikke helt sikker.

Kikkertsikte er ikke akkurat nytt det heller, gjerne 4x32.

 

Mauser i 30-08 eller no sånt med en Sava Wide angle 4x32 på stylter var jo en klassiker

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Apelars! skrev:

Nei. Og uansett mindre enn ny tysker type dyr 🙂 

På bruktmarkedet finner man gull for lite penger, eks https://www.finn.no/127792337

Hva som er gull kommer vel litt an på øyet som ser.

Som jeg tidligere har sagt er ikke 308 et alternativ heller ikke våpen med direkte jaktavtrekk. Sjekket med Landerø og match avtrekk til Sauer 202 er dessverre ikke lenger mulig å skaffe. så da faller de vekk. Men S&L er jo fremdeles en mulighet.

1 time siden, jmosbakk skrev:

Underkant av 3000 for et emne, ca 5000 ferdig montert tenker jeg.

Smia har piper til M98 også, men det vet du sikkert.

Joda men man har da fremdeles en gammel mauser. Har for så vidt tre slike men kunne jo vært morsomt å prøve noe annet med litt mer presisjonspotensiale.

Link to comment
Share on other sites

Både avtrekk og pipe (og det meste annet) kan byttes for en brøkdel av prisen av f eks en 200 str ferdig satt opp til jakt med optik osv. Du skriver jo innledningsvis at du ikke ser noe stort poeng med å blåse penger på en rifle som brukes en uke i året 🤔 

 

Har du lyst på dyr børse så er det jo noe annet, men jeg oppfatter det som du spør etter noe som er "godt nok til jakt" men med matchavtrekk? 

Matchavtrekk får du drop inn til det aller meste av våpen, inkludert Mauser og Winchester 😉

Edited by Apelars!
Link to comment
Share on other sites

Som Bergara-eier kan jeg bare anbefale dette merket. Spesielt etter at de har oppdatert sine rifler det siste årene med diverse forbedringer. Presisjonen på deres rifleløp er også veldig bra. De begynte vel med å produsere matc-løp til rifler for mange år siden, og fikk hjelp av Ed Shilen til å lage veldig bra piper. Nå har de produsert rifler i en del år, og de har blitt veldig bra.

 

https://www.ammoland.com/2015/12/making-a-bergara-barrel-a-closer-look-at-the-obsession-made-with-spanish-steel/

 

For eksempel en B14 sporter (syntetstokk) i kal. 30-06 med Triggertech matchavtrekk.

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/rifle/bergara-b14-sporter-dm

 

Rifla koster 10.000.- ser jeg, og avtrekket  2200.- hos brownells. Bergara kassa er veldig lik Remington 700 kasse, men har bolt-utløseren på venstre side av kassa, bakre del. Remington 700 har jo boltutløseren i avtrekkerbøylen, foran avtrekkeren. Triggertech har flere versjoner justerbare avtrekkere som passer på Bergara'en, "Primary" og "Special" og en veldig dyr avtrekker som koster over 5000.- også.

 

https://tinyurl.com/y5vm5yu7

 

 
image.jpeg.1ee1e46717779d042e485e480dcfebe3.jpeg
 
Triggertech leverer avtrekkere uten den bolt-utløser som er for remington 700, den trengs ikke på Bergara'en.
 

Pipa på B14 Sporter er gjenget M14x1 tror jeg (ikke sikker).

 

Slenger du på en bra demper og en god kikkert så burde den holde til elgjakt i mange, mange år.

 

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt; hvis du er grunnleggende fornøyd med våpen og kaliber, tror jeg det finnes børsemakere med gamle 8x57 mauser-piper, som gladelig selger deg en for en slant. Pipeskift trenger ikke bli dyrt i det hele tatt.

 

Hvis du vil ha noe nytt, rimelig og pålitelig med trykkpunktavtrekk, finner du dette på nyere Howa- rifler. De gikk over til trykkpunkt for... 5 år siden, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Apelars! skrev:

Både avtrekk og pipe (og det meste annet) kan byttes for en brøkdel av prisen av f eks en 200 str ferdig satt opp til jakt med optik osv. Du skriver jo innledningsvis at du ikke ser noe stort poeng med å blåse penger på en rifle som brukes en uke i året 🤔 

Da hadde jeg mer i tankene en ny M98 eller lignende til 100K+.

 

1 time siden, Joika skrev:

@ bardp  Bare en tanke, men har du sjekket om 200str avtrekket passer 202.

Passer ikke avtrekkermekanismen til 200 er jo diger. 

 

Ellers mange bra forslag her. Sånn prismessig er jeg fornøyd om det totalt sett havner under 25K. Rifle med lyddemper og kikkertmontasje 30mm.

Mulig jeg i tillegg spanderer et nytt løp til mauseren på sikt. Og da blir det et ferdig gjenget med lyddemper.

Men en vet jo at uansett hvor mye en koster på en gammel mauser blir den ikke vert mer en et par tusen.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Flott jaktkikkert her synes jeg, uten den astronomiske prisen:

 

image.png.5d7072f645daef04683271a0ca4e543e.png

 

https://www.jaktogfriluft.no/zeiss-conquest-v4-3-12x56-bel-60

 

https://www.zeiss.com/sports-optics/en_de/hunting/riflescopes/conquest-riflescopes/conquest-v4/conquest-v4-3-12x56.html#technical-data

 

På Bergara'en passer Remington 700 baser/skinne. F.eks. Brownells 080000392  (LA aluminium skinne 0 MOA) Kr. 679.- Jeg har en picatinny  alu skinne på min (0 MOA) og Warne 30mm ringer.

 

 

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Hva med noe fjongt i 8x57 fra Anschütz https://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?produktID=1708&menu=442&sprache=1&produktShow=detail

 

Du som allerede er bortskjemt med matchavtrekk fra Sauer og diverse annet. Her er det høyst sannsynlig og kunne oppleve både glatt boltgang og justeringsmuligheter etter alle kunstens regler.  Dette kan sikkert Landrø oppdrive. 

Har ikke inntrykk av at prisen på jaktriflene til Anschütz er så ille heller, sammenliknet med andre merker i det øvre sjiktet.

Edited by Albatrost
Link to comment
Share on other sites

"Hva med noe fjongt i 8x57 fra Anschütz : https://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?produktID=1708&menu=442&sprache=1&produktShow=detail  ".

 

Ja, denne så flott ut! Skikkelig klassisk treskjefte, 58 cm pipe, avtrekk stillbart for alle ønsker. Sluttstykket ser ut til å være stjålet fra 200 STR.

 

Jeg har imidlertid et lite ankepunkt mot avtrekket, etter tvilsomme erfaringer med avtrekket i STR'en:

 

" 50 high-precision parts in harmony in the tighteste of spaces. ".

 

Hva som skjer under norsk høstjakt, når man får sludd-snø-sand-søle-elghår og rein rein-drit ned blant de "50 high-precision parts, in tighteste spaces", sier brosjyren lite om.

 

Det er kanskje også litt upraktisk at våpenet er i 8x57 IS, mens magasinet er for 308 Win.!?!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Tikka T3x Lite Stainless i 8x57 13-15

Timney trykkpunkts avtrekk for Tikka: 3

Tikka 30mm Ringmount: 1

AseUtra SL5i lyddemper og gjenget: 4-5

Oppgrader til McMillan Sako Hunter stokk: 10

 

30-35K

Rustfri med en stokk som tåler alt.

 

Selg fabrikk stokk og avtrekk for 2-4k

 

 

Ville prøvd fabrikk avtrekket før du kjøper trykkpunktsavtrekket, da det er et av de beste på markedet...

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Sør-jeger skrev:

Ville prøvd fabrikk avtrekket før du kjøper trykkpunktsavtrekket, da det er et av de beste på markedet...

Har prøvd mange direkte jaktavtrekk og de er sikkert bra for de som kan bruke slike. Men som sagt tidligere skyter jeg ca 10.000 skudd i åtet med Sauer 200 str og da går avtrekk på automatikk enten en vil eller ikke. Når jeg får et våpen med direkte jaktavtrekk i hendene smeller det med en gang og lenge før jeg er klar til noe skudd. Jeg blir direkte uegnet jeger med et slikt avtrekk.

 

8 timer siden, Jegermeistern skrev:

Hva som skjer under norsk høstjakt, når man får sludd-snø-sand-søle-elghår og rein rein-drit ned blant de "50 high-precision parts, in tighteste spaces", sier brosjyren lite om.

Ikke så veldig bekymret for dette. Skyter nå mye felt med Saueren både sommer og vinter og avtrekket har da ikke vært noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Anschutz avtrekkene brukes generelt i veldig mye tøffere forhold enn noen jaktrifler, så ville ikke tenkt så mye på det.

 

Man kan også få montert Anschutz avtrekk på en Remington 700 eller klone som Bergara. Hvis tostegs avtrekket er det viktigste er det vanskelig å komme unna Remington med ettermarkeds avtrekk eller evt Tikka m Timney.

 

No offense, men Howa originalavtrekk er ikke veldig sammenlignbart med ordentlige matchavtrekk.

Link to comment
Share on other sites

@bardp

Var jeg deg ville jeg sett på en brukt Schultz & Larsen. Der får du 2 stegs match avtrekk og 8x57 løp til de riflene. Det ligger flere ute på finn, og med det samme løpsbytte systemet som STR. Med 2 løpsskruer istedenfor 3. Jakt og friluft kan sikkert hjelpe deg med avtrekk, dersom våpenet ikke har det fra før. Sluttstykkegang som en Krag, presisjon som STR, og alt er i stål. Vekten er vel som en mauser tror jeg. Bare husk på at du får en utgave med løpsbyttesystem, utgaven heter DL. Du ser at låskassen er splittet ved å fjerne sluttstykket. Siden du har STR fra før har du sikkert momentnøkkel også, momentet er 6-8 nm på løpsskruene. Lykke til.

Mvh svehella

 

Link to comment
Share on other sites

Har vært i kontakt med Våpensmia og fått pris på en S&L, med lyddemper og kikkertfeste kommer den på Kr 26.400,- i 8x57 eller 30 06.

https://www.dropbox.com/s/qzjitnro4o7sarb/VST Brosjyre midtsider.pdf?dl=0

Venter også på pris fra Landerø på Anschütz men de måtte først få pris fra Tyskland.

https://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?produktID=1703&menu=441&sprache=1&produktShow=detail

Og så må jeg bli enig med meg selv om jeg skal gå for 8x57 eller 30 06. Hylser har jeg nokk av til begge kalibre men 30 06 har jeg ferdig oppsatt topp plate til på 650 pressa mens 8x57 må jeg lade på en enkelt skudds presse. Den praktiske bruksforskjellen for meg har vel vært at jeg i 8x57 har brukt 200 gr kuler med 800 m/s og i 30 06 har jeg brukt 180 gr kuler med 850 m/s. Er vel større utvalg i kuler om en velger 30 06 og for elgen sin del spiller det vel neppe noen rille.

Link to comment
Share on other sites

Prøv dette søket på finn for å finne en rimelig elgvelter i 338. Det er mange fine rifler her til latterlig lave priser. Da frigjør man budsjettet til skikkelig demper (AseUtra SL7i 338 lapmag) og optikk.

 

Finn 338 pris lav/høy

 

185gr Barnes TTSX er ei fin kule til vanlig storviltjakt. 160gr Barnes TTSX er fin til villsvin. Begge kulene reduserer rekyl til 30-06-nivå iom at disse riflene pleier å veie et par hundre gram mer enn std 30-06.Demper gjør resten. 338winmag bruker std riflekrutt som N140 og N150, respektivt, med disse lette kulene.

 

338winmag fungerer veldig fint med blyfrie kuler.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Kommer vel litt an på løpsstigning, men er ikke noe veldig stort problem med 200-220 grains kuler i 30-06. Som du sier, utvalget er bedre, og du får jaktammunisjon overalt. 

 

Tostegs ja, men hverken Weatherby Vanguard eller Howa har det man kan kalle bra matchavtrekk ala S&L. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...