Jump to content

Norma kvalitet?


tussehaugen

Recommended Posts

20190909_195956.jpg.bfef81547eb5e83a80b7ebf45d790360.jpgFikk klikk på 2. patrona frå samma pakke med ammo frå Norma i 9.3x62 no i kveld.

Meiner det var Golden target patroner men er ikkje sikker ettersom pappen er kastet. At det er feil på billigammo har eg sett før, men aldri opplevd det på produkt frå Norma. Kjøpte denne pakka med ammo for ca to år sidan for å få meire tomhylser til ladning.

Ser at tennhetta sitter dypere i patrona som ikkje gikk av i forhold til resten av tomhylsene. Rifla er ei Sako 85 som aldri har trøblet med andre patroner enn dei her to.

20190909_195740.jpg

 

20190909_200122.jpg

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke all verdens patroner i løpet av året, og lader alt selv med unntak av noen fabrikkladede patroner kjøpt inn for en del år siden. Jeg har opplevd klikk én gang, og det var med en Golden Target i kaliber 6,5x55. Uansett hvor mange ganger tenn-nåla slo i hetta ville den ikke gå av. Ikke lå tennhetta spesielt dypt heller. Jeg satte patronen i dia og fikk presset hetta forsiktig ut. Ved nærmere inspeksjon virket det som om hetta manglet tennsats. Nå benytter vel Norma tennhetter fra andre produsenter, så da må det være fabrikasjonsfeil hos underleverandør. Ellers må jeg si jeg er svært godt fornøyd med all ammunisjon fra Norma, bortsett fra prisen. Patronene er jo blitt styggdyre!

 

Edit: Patronen som klikket hos meg hadde gull-farget hette.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke sammenligne hvor dypt hetta sitter på klikk og avfyrt tomhylse, fordi trykket fra avfyring alltid presser hetta så langt bak som den kan komme mot sluttstykket. De kan ha hatt tennhetta eksakt like dypt i utgangspunktet og likevel se forskjellig ut når den ene har gått av og den andre ikke.

 

Sammenligning av hvordan hetta sitter på klikk og en ikke avfyrt patron har kanskje mere for seg.

 

For å gå litt mer i detalj om hva som skjer med tennhetta under avfyring:

 

Det er (nesten) alltid et ørlite rom for bevegelse i kammeret, oftest benevnt headspace eller patronspill på godt norsk. Dersom patronen passet helt eksakt i kammeret uten noe rom for slark så ville det vært stor risiko for forkiling, derfor skal kammeret være bittelitt større enn patronen. Dette medfører at patron og tennhette har litt plass å bevege seg på under avfyring.

 

Først dytter tennstempelet tennhetta og dermed patronen framover. Tennhetta går av og utvikler veldig høyt trykk inni tennhettelomma, trykket stiger initielt raskere enn gassen kan passere gjennom den trange tennkanalen inn mot kruttladningen. Det høye trykket presser tennhetta hardt bakover mot støtbunnen på sluttstykket, og presser samtidig patronhylsa framover fordi det virker på det arealet i bunn av hettelomma som ikke er hull til tennkanal. Et lite øyeblikk før kruttladningen tar ordentlig fyr stikker derfor tennhetta litt ut av hylsa, hvor mye kommer an på hvor romt kammeret er i lengderetning.

 

Så begynner kruttet å utvikle høyt trykk, samtidig som trykket i hettelomma avtar noe. Trykket virker nå framover på kula og bakover på hylsebunnen. Hylsa trykkes bakover inntil den stopper mot støtbunnen. Tennhetta ligger jo allerede an mot støtbunnen, så den står stille mens hylsa sklir bakover med det resultat at hetta dyttes inn i hylsa igjen inntil bunn av hetta flukter helt med hylsebunnen.

 

Tennhetter settes normalt litt dypere enn hylsebunnen.

 

Av dette skjønner vi at en raskt kan se av tennhetta om den har gått av eller ikke- hvis hetta har gått av men patronen klikket pga tett tennkanal eller manglende krutt, så skal tennhetta stikke ut bittelitt i forhold til hylsebunnen. Hvis hetta ikke har gått av, så er den litt dypere enn hylsebunnen.

 

Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, Vargen skrev:

Først dytter tennstempelet tennhetta og dermed patronen framover.

 

Hvis tennhetta ikke er satt skikklig fast i hettelomma, vil den jo skli litt framover, når tennstempelet treffer den. Dvs., bli satt skikkelig på plass.

 

Dette minner meg om en reportasje i "Våpenjournalen", dette var nok mens den forsatt het "Våpen". US National Rifle Team var, av en eller annen grunn, innom Oslo, og USA-ianske og norske skyttere og skytetrenere diskuterte ulike sider ved skyting. Blant annet kom de inn på hvor dypt tennhetta skulle settes, og det var mange spenstige forslag. Da slo norsk skytings "grand OLD man", Ove Gude, kategorisk fast: "Tennhetta skal settes til den stopper - PUNKTUM!".

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Vargen skrev:

Du kan ikke sammenligne hvor dypt hetta sitter på klikk og avfyrt tomhylse...

 

No problem og enkelt å sjekke.

Når eg kjem heim så napper eg bare ut kula og tømmer den. Skal ta ut tennhetta og sammenligne hettelomma. Finner nok også ut om tennhetta funker 😉👍

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Norma har hatt noen loter med klikk i flere patroner, mest utbredt virker være nettopp 9,3x62. Søk på forumet

.....

 

Søkte og fant👍

Dette har absolutt skjedd før.

Forklaringa til norma var harde tennhetter som rifler med slappe tennfjærer ikkje klarte å avfyre. Løsningen var ref. Norma  å bytte til nye og mykere hetter som er blanke. 

Mine patroner har faktisk blanke hetter...

 

 

http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/klick-sa-det-om-normas-oryx-20160826/

 

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, tussehaugen skrev:

No problem og enkelt å sjekke.

Når eg kjem heim så napper eg bare ut kula og tømmer den. Skal ta ut tennhetta og sammenligne hettelomma. Finner nok også ut om tennhetta funker 😉👍

 

 

Du kan sammenligne hvor dyp lomma er, men det sier ingen ting om hvordan hetta var satt i utgangspunktet. Ikke på klikkpatronen der tennstempelet kan ha skjøvet hetta framover hvis den ikke var satt helt til bunns, og ikke på skutt hylse hvor hette og hylse har beveget seg under avfyring. Har du noen uskutte patroner fra samme lot? Variasjon i settedybde der vil kunne si noe.

 

Unormalt dyp hettelomme ville være et interessant funn, og vil kunne forklare klikk. Som Jegermeistern skriver kan tennhetta skyves framover av tennstempelet, dette medfører at noe av energien fra slagfjæra brukes til å flytte hele hetta i stedet for å deformere bunn av hetta til den settes av.

Link to comment
Share on other sites

Har tømt pakka desverre, men skulle vel vere mulig å finne ei anna Norma fabrikkpatron å sammenligne med.

Edit. Blir nok ikkje samme lot desverre...

Ser hetta ligger nokre tideler under bunnen når eg legger på skyvelæra. Mine heimeladde norma hylser er flush.

Uansett, skal måle dybda på hettelomma og prime på nytt for så å sjekke. Trøbler den på ny så er det svar nok for meg.

Skulle gjerne målt den andre patrona som feilet også, men den forsvant inn i eit svart hull hos Norma desverre.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, joakim222 skrev:

 - forbanna billigdritt! -

 

Ja, disse kosta nok 25 øre skuddet på slutten av 1940-tallet! "Vellagret", ville vi sagt om dem, hvis de var ost eller vin!

 

"Norma selfangst" har garantert samlerverdi. Det finnes hvertfall ikke flere av dem i noen krok hos Norma.

 

Edit.: "Rustfrie tennhetter", står det. Da er de sannsynligvis produsert etter 1953. Ferskvare, altså!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har dissekert patrona og målt litt. Finner på patrona med klikk at hettelomma er frest 0.2 mm dypere enn på hylser som er avfyrt og i tilleg at tennhette er 0.2 mm lavere sammenligna med skutte patroner frå samme pakke og nye hetter i skuffen.  Totalen er altså at det mangler ca 0.4mm på høgda ref. patroner som var ok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...