Jump to content

Lee factory crimp og 9mm


Bäke

Recommended Posts

Så langt har jeg ladet 9mm patroner med tre dier fra Lees sett, og har ikke hatt noen funksjonsproblemer med det. Jeg bruker Frontiers belagte kuler som ikke har krymperille.

I forbindelse med overgang til ny presse, måtte jeg uansett stille inn inn diene på nytt, og jeg tenkte jeg ville prøve den fjerde dien i settet: Lee factory crimp. Jeg stilte den inn etter Lees instruksjon for "light crimp"

 

Så laget jeg noen dummies som jeg banket ut igjen. Det var synlig merke etter krympen på kulene, en ring som gikk rundt kulen.  Det kan vel ikke være særlig bra, eller hva?

 

Jeg har sett noen gamle tråder på forumet som omhandler denne dien, og meningene er delte. Kan det være slik at den bare bør brukes på mantlede kuler? Eller er det min innstilling av dien som ikke ble "light crimp"?

Det opplagte for meg er selvsagt å bare fortsette som før med tre dier, men jeg ble litt nysgjerrig hva dette angår.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Et av hovedpoengene til crimp-dien er at kula skal mate og kamre korrekt (når det gjelder 9mm er det veldig følsomt for om kula keyholer eller ikke). Det er også litt forskjell på hvor mye som er optimalt for den enkelte type våpen og kaliber. Dette gjelder spesielt for rene blykuler.

 

Husk også at den tredje dien (seater-dien) skal være skrudd slik at den ikke gir crimp når du bruker den fjerde dien.

 

Konklusjonen er: Mater pistolen korrekt? Er presisjonen bra? Om svaret er ja på begge, er det ikke noe problem.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...