Jump to content

Vector kikkert


308nm

Recommended Posts

Har en slik kikkert på en Howa 1500 som jeg fikk med ved kjøp av denne. 
Skeptisk av natur til kikkerter lagd i Kina har oppgradering av denne stått på handlelisten siden ankomst. Men, har til dags dato ikke byttet den ut på grunn av at jeg har blitt positivt overrasket over kikkerten. 
Fordelen med denne er at man ikke betaler noe for brandingen/merkevaren slik som man må på de større, mer kjente merkene. Denne kikkerten er bedre en f.eks Zeiss Terra som er innstegsmodellen til Zeiss. Man betaler mye for den blåe logoen som er etset inn på siden, og får dermed ikke like mye "hardware" på kjøpet som med ukjente merker som nettopp Vector/Vortex. Har sammenlignet denne kikkerten opp mot et par andre på skytebanen og synes den klarer seg veldig bra ut fra prisen. Optisk sett syns jeg den er bedre enn Zeiss Terra, Leupold VX-1/2/3, Minox ZA5i og stort sett det meste fra Burris, Nikko Stirling og Hawke. Den er greit klar ut mot kantene og relativt god kontrast. Er også lyssterk i skjømmingen og i evt månelys. Har skutt rev med denne under fullmåne uten noe form for kunstig lys.

Ingen tvil om at når man sammenligner den med kikkerter som Kahles Helia-C, Zeiss victory, Leica, Swarovski og annen high-end optikk kommer den til kort, men den gjør en god jobb med å konkurrere mot kikkerter i sjiktet +-10.000,- til halve prisen. 
Et stort pluss for meg er også FFP taktisk retikkel med 0,5mrad mellom strekene. Dette er utrolig kjekt om man skyter på variable avstander/lange hold. Uvurdelig for min del når jeg jakter kobbe/sel og kan bruke retikkelet til avstandsbedømmelse. Er også åpne tårn med nullstilling og crispe klikk.

Alt i alt en kikkert som tilbyr mye for pengene, som fungerer veldig godt som innstegsmodell/førstegangskikkert.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...