Jump to content
Sign in to follow this  
Premium2006

Avstandsmåler

Recommended Posts

Vurderer å skaffe meg en avstandsmåler til rådyrjakta og rypejakta på fjellet(rifle). 

Har akkurat kjøpt hånd kikkert, så det må eventuelt bli en vanlig avstandsmåler.

Noen erfaringer med de billige variantene på markedet? Tips? Sett på vortex rangefinder fra xxl..

hvilke funksjoner må man ha? Ser noen er levert med beregning av kulebane/avstand i forhold til helling i terreng osv.

tenkte ikke å bruke så mye på denne, men tenker å kjøpe noe som gjør jobben og tåler en støyt.

Hva bruker dere? 

Jeg har god erfaring med Leica sine avstansdsmålere. Klar optikk og måler under de fleste forhold.

Hørt mye skryt av Vortex sine, men har ikke egenerfaring med disse.

Jeg har hatt en Leica Rangemaster 1200 siden den kom på markedet. Leica har forbedret måleavstanden, og dermed navnet, dagens heter visst 2000. De fleste avstandsmålere måler vel (har ikke prøvd så mange) "godt nok" opp til avstander der du vil få ubetinget fengsel, hvis du prøve å skyte mot dyr.

Rangemasteren kostet visst rundt 4 store, dagens pris er noe høyere, men det skyldes hovedsakelig svekket kronekurs. De nye har ballistikkprogram, regner ut flyvetid, kulefall, og polprisene til neste jul, og kommuniserer med iPhone, datamaskinen, Hugin, Munin og St. Peter. "Kjekt-å-ha"-faktorer, alt sammen, men neppe til mye nytte under pågående jakt.

Som nevnt, jeg har ikke prøvd "de rimelige", men, som ved annen optikk, man får den optikken man betaler for. Rangemaster'en har førsteklasses optikk, går ned i brystlommen, og blir derfor med som kikkert (mono, riktignok) på de fleste turene, inntil jeg går til innkjøp av en 10x25.

Gjør deg selv en tjeneste og kjøp en måler med lys i displayet!!! Har selv Leica sin, kjøpt på villmarksmessen i 2008 for den nette sum av 4700,- et røverkjøp den gangen og like god i dag. Den har opplyste tall i displayet som gjør det lett å lese av i dårlig lys. Har sett i flere forskjellige merker som kompiser har, og det skal ikke rare lyssvinnet til før det blir vanskelig å se hva som står i displayet! Hva gjelder nøyaktighet på måling og funksjonalitet, tror jeg de fleste målerne i markedet er bra nok.

Hei,

Jeg bruker også en Leica 1200. Denne kjøpte jeg ny i 2009. Den er svært pålitelig og har god optikk. Den er med på all slags jakt, men i hovedsak på reinsjakt og rypejakt.

slb

Hei,

Har brutt Leica 1200 siden 2008 her også.

Ga den bort på fre. til en kar som trengte en.

Kjøpte en ny leica 1600 R samme dag da jeg ikke ser vitsen med kulekomp, men jeg fikk med hellningsmåling ser det ut til.(liten ny knapp oppå)

Leica`n har fulgt meg som hoved kikkert i mange år og sikret meg en del vilt opp gjennom årene,(trygge skudd) jeg grein nesten når jeg kjøpte den fordi jeg syntes det var dyrt😪.(hadde ikke mye penger på den tiden og den kostet 4900,-)

(Det var verdt hver eneste krone sett i et retro perspektiv)

Har brukt denne som hovedkikkert på alle turene jeg har hatt da optikken er bra og holder til litt enkel speiding.

Mvh

Jonas Lunde

Edited by Jonas.L

Min avstandsmåler er en Leica rangemaster 1000 som har vært i mitt eie i omtrent 10 år. Antagelig min mest brukte jakt-duppedings. Kommer ikke til å oppgradere eller bytte ut da den løser mine behov svært tilfredsstillende. Glimrende optikk og presis. Lett og liten, tar ingen plass og er i lomma alltid på jakt. Har benyttet muligheten til å prøve andre målere fra jaktkompiser og er det på høyde optisk så er det tungere og mer klumpete. Er de nesten like hendig i størrelse og lett i vekt så er det optiske bare noe gørr (subjektiv mening).

IMG_0358.JPG

8 minutter siden, znopi skrev:

Lett og liten, tar ingen plass og er i lomma alltid på jakt.

De nye modellene har samme ytre mål, og omtrent samme vekt.

(Dette ble mye Leica-lovprisning, men disse avstandmålerne er virkelig kjempegode!).

Har også en Leic lr900 mener jeg den het og den kjøpte jeg i 2003 i Skottland mens jeg studerte der. Den er kjempebra og bra optisk og måler fint det meste. Godt kjøp og har blitt mye brukt og er ofte med på tur for å trene avarandsbedømming.

15 minutes ago, Jegermeistern said:

nye modellene

Ja det stemmer. De er bare dyrere og har flere funksjoner jeg ikke trenger. Men skulle det verst tenkelige skje: at jeg mistet eller fikk Leica`n ødelagt, eller noe i den duren, ja da hadde det blitt en av de nye modellene av Rangmaster da den modellen jeg har nå neppe er mulig å oppdrive. Kanskje på Finn B|

Bruker en Vortex Ranger 1000 på rådyr og bøjakt. Den har flere funksjoner, men bruker den bare til å måle avstander. Har hatt den ca 4 år uten problemer.

42 minutes ago, Premium2006 said:

leica eller en vortex

Har du gjort en sammenligning? Har prøvd den som Gillen referer til da en jaktkompis har nettopp denne. Koster omtrent like mye som Leica sine, litt mindre med dårligere optikk (ved  sammenligning under varierte forhold). Vortex blir veldig unøyaktig på målingene om lyset blir litt dunkelt. Det må omtrent være  helt mørkt før Leican gir seg. I dagslys er det ikke så mye som skiller. Vortexen er ca 50g tyngere, og mer som en klump, mens Leican er slank og delikat  (nei, jeg er ikke objektiv når det gjelder utsende men hvem er nå det B|).

Sammenlign dem og du vil ikke lengere være i tvil :thumbup:

Mener å huske at Vortexen var en god del billigere enn Leica...Har ellers ikke merka at den blir veldig unøyaktig i dårlig lys ?

En annen sak er at slike målinger for egen del blir tatt - før det blir dårlig lys 😉