Jump to content

Billig våpenskap på 150 kg?


Grønnskollingen

Recommended Posts

Heisann. 

 

Jeg har akkurat tatt jegerprøven, og er på utkikk etter et våpenskap. Bor i leilighet hvor det ikke er aktuelt å borre hull i vegger eller gulv, så jeg er nødt til å få tak i et skap med totalvekt på 150+ kg. Jeg ønsker å få tak i et skap så billig som mulig. 

Planen min var å kjøpe et av de lette og billige skapene, og fylle de med bly/stål. Jeg ser i ettetid at selv om du kjøper skap for 3000 kr på 80 kg, må du fort opp med 1-2000 kr til for å få vekten på over 150 kg. Stor bonus om skapet ikke er så skrekkelig stort, da det skal inn i en liten leilighet. Dama er allerede uenig nok som det er med at vi skal ha et slikt stort skap inn i hus! 

 

Er det noen som har noe forslag til valg av skap, eller hvordan det kan gjøres? 

Edited by Grønnskollingen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du absolutt ikke kan borre noen hull i vegg så er nok løsningen Wintel foreslår den beste for deg. Tenk dog nøye gjennom om du virkelig ikke kan borre hull i veggen, ved flytting så er det normalt ikke den store sparklejobben å fylle igjen et par hull. Da kan du eventuelt også vurdere svært kompakte løsninger, f.eks. Raufoss Safehouse og lignende. Disse dukker av og til opp på Finn til rimelige priser og er såpass lette at de kan sendes med posten.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Elgjaeger skrev:

Husk det står at lodd skal monteres inne i skapet, løst innhold regnes ikke med i de 150 kiloene

Hvor står dette ?

Merkelig regel i tilfelle, hele vitsen med fastskruving er vel å hindre at man får tatt skapet med seg i ett eventuellt innbrudd og åpne skapet med egnet verktøy ett annet sted i ro og mak.

Skap over 150 kg slipper fastskruving da det regnes for tungt til å dra med seg. Om vektene inni er fastskrudd eller ikke gjør vel ikke skapet lettere å bære.

Link to comment
Share on other sites

On 9/6/2019 at 9:38 PM, Grønnskollingen said:

Stor bonus om skapet ikke er så skrekkelig stort, da det skal inn i en liten leilighet.

 

Eg har eit Duun SGS17 (trur det er Raufoss som lagar desse no) som er eit "stort" skap, og det brukar ikkje så mange fleire kvadratcentimeter golvplass enn dei små som t.d. Europris har. Men desse ekstra cm gjer skapet veldig mykje meir brukervennlig, og i tillegg er det allereie 150kg så ingen vekter er nødvendig. Det står også stødig utan boltar, sjølv med masse ammo i hyllene i døra. Eg vil *tru* at det er lettare å velte eit skap med mindre fotavtrykk, sjølv om det er vekta ned.

 

On 9/6/2019 at 9:38 PM, Grønnskollingen said:

Dama er allerede uenig nok som det er med at vi skal ha et slikt stort skap inn i hus! 

 

Viss det er estestikken som er problemet går det jo an å kamuflere det, enten ved å male det i litt meir konevennlige fargar eller rett og slett putte det inn i eit garderobeskap.

 

15 hours ago, E_Berg said:

Tenk dog nøye gjennom om du virkelig ikke kan borre hull i veggen, ved flytting så er det normalt ikke den store sparklejobben å fylle igjen et par hull.

 

Lykke til med å få hola i skapet til å line opp med stendarane :) Det blir som regel ein større operasjon viss ein skal forankre eit skap på godkjent vis i noko anna enn betong. Er det betong er det jo greitt, då er det som du seier kjapt gjort å sparkle og male over når skapet skal flyttast.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bbdg skrev:

Det er da bare å sørge for at det er nok vekt i skapet

Det er fortsatt enklere å sette en skrue i veggen gjennom det ferdige hullet som skapene kommer med. Så er man sikker! Det er heller ikke veldig vanskelig å finne en stendar om man vil at det skal sitte sikkelig fast 😉

Link to comment
Share on other sites

På 6.9.2019 den 21.38, Grønnskollingen skrev:

 

Er det noen som har noe forslag til valg av skap, eller hvordan det kan gjøres? 

Kjøp to skap, hver med vekt over 150 kg.

Ett med plass til flere rifler (joda, du vil se behovet).

Og ett med hyller, for ammo og anna utstyr som kommer til etter hvert.

Så sparer du deg sjøl for bekymringer ei stund.

Tips: prøv gjerne Felleskjøpet, de har gode priser og levering.

 

Link to comment
Share on other sites

On 9/10/2019 at 1:55 PM, Scotchteip said:

Ser at flere har anbefalt PSSO SN/8 S7-1. XXL har tilbud på det for sine nyhetsbrevabonnomenter til 4000kr. Jeg bestilte meg akkurat et selv. Så hvis du ennå ikke har funnet er billig men tungt våpenskap er dette noe å vurdere

 

Godt tips! Det skal jeg sjekke ut. Hvordan planlegger du å putte ekstra vekter inn i skapet? Mangler fortsatt 15 kilo. 

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke være negative nancy, men om jeg ikke husker helt feil så er det spesifisert hvordan vekter skal festes for at skapet skal være godkjent som 150kg, og det tror ikke jeg var i bunn av skapet.

 

EDIT: Gikk ut i skapet og fant dokumentasjonen, og den var ikke like streng som jeg husket den. De anbefaler en plate (som de selger mener jeg) som man skrur fast i bolthullene på baksiden, men stod ikke at det eksplisitt var et krav.

Edited by vass
Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke å finne noe håndfast på det bortsett fra bloggen til Sikkerheten Selv, som er forhandler av blant annet våpenskap, der står det: 

"Veier skapet ditt under 150KG kan du øke vekten i skapet med lodd e.l. for å komme opp over 150KG. Dette kan være hensiktsmessig for deg som har et våpenskap som veier fra 100KG og oppover. Husk at loddene MÅ befinne seg på innsiden av skapet."

 

Altså tror jeg dette skal være greit når det ikke står eksplisitt andre steder at dette ikke er tillatt. Men mulig jeg ikke har lett de riktige stedene. Hvis noen kan vise til hva FG-godkjenninga sier om dette hadde det vært fint.

Link to comment
Share on other sites

Det står at man kan _MONTERE_ lodd på innsiden av skapene, men ikke noe om hvordan slik montering skal utføres. Det er åpenbart at løse lodd inne i skapet ikke er montert, og sannsynligvis vil lodd limt med Tec7 være godt nok for å kunne kalle det montert. Jeg har en blyplate på 17kg limt fast på siden av skapet

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Wintel said:

Det står at man kan _MONTERE_ lodd på innsiden av skapene, men ikke noe om hvordan slik montering skal utføres. Det er åpenbart at løse lodd inne i skapet ikke er montert, og sannsynligvis vil lodd limt med Tec7 være godt nok for å kunne kalle det montert. Jeg har en blyplate på 17kg limt fast på siden av skapet

Hvor kjøpte du denne blyplaten?

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Grønnskollingen skrev:

 

Godt tips! Det skal jeg sjekke ut. Hvordan planlegger du å putte ekstra vekter inn i skapet? Mangler fortsatt 15 kilo. 

 

Kommer FG godkjente plater a 25kg hver som monteres bak på skapet ila Høsten til PSSO skapene.  Hvert skap kan ha 2 plater montert. 

 

Så prøven i dag og ser veldig bra ut. 

 

Og ja, platene er på baksiden utenpå og ja de er FG godkjent selv om de er på utsiden da de festes via bolt på innsiden. 

Link to comment
Share on other sites

On 9/12/2019 at 7:48 AM, Wintel said:

Støpte selv

Ikke dumt. Skal se om jeg får gjort det etterhvert, om jeg får tak i nok bly. 

 

Vurderer å midlertidig montere en 15 kg kettlebell til innsiden av skapet med Tec-7 eller lignende. Det er jo da et "lodd montert på innsiden av skapet"? Står ikke noe spesifisert om hva slags lodd eller hva slags type montering. 

Link to comment
Share on other sites

Tolv kg bly er litt over 1 liter bly. Om du smelter det ut i en liten langpanne fra IKEA eller liknende og limer det i bunnen eller på bakveggen av skapet tar det nesten ikke noe plass sammenlignet med en kettlebell 😉 Billigere er det også. Bly får du kjøpt hos skraphandler etc, taktekkerbly er lett å smelte bare med gassflamme (utendørs). Fort å gjøre så lenge det er snakk om så liten mengde. I mitt skap har jeg 60 kg bly, og selv det tar ikke mye plass 🙂

Link to comment
Share on other sites

Til info så er ikke vekt montert på utsiden godkjent ihht regelverket. 

 

Det kan enkelt brekkes av med verktøy; de testene de gjør for å FG godkjenne skap er ikke noe lek, de går løs på skapene med ganske kraftig skyts. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skapet skal motstå angrep i 10min med håndverktøy. Prøven stoppes etter 10minutter selv om det da gjenstår et f....hår før skapet er åpnet. Med litt mer effektivt utstyr tar det lengre tid å drikke en kopp kaffe enn å åpne et våpenskap. Billige brannsikkre skap ("safer")er oftest verre å få opp 

 

Screenshot_20190913-205332_Drive.jpg.7f4974b6f21a1d37049746f6023f18f8.jpg

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Jeg borret nye hull i bakveggen til våpenskapet da de hullene som var kom mellom tømmerstokkene.

Gulvet er tommetykkt og muttre i taket i etasjen under var uaktuelt.

(Gammelt trønderlån)

Mener å huske at det gikk forbausende greit å borre nye hull i skapet.

 

Muligens litt på siden av forskriften, men å trekke 4 tolvsentimeters grove treskruer ut av knallhardt furutømmer anser jeg som sikrere enn å skru i gulvet i mitt tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Skapet skal motstå angrep i 10min med håndverktøy. Prøven stoppes etter 10minutter selv om det da gjenstår et f....hår før skapet er åpnet. Med litt mer effektivt utstyr tar det lengre tid å drikke en kopp kaffe enn å åpne et våpenskap. Billige brannsikkre skap ("safer")er oftest verre å få opp 

 

Screenshot_20190913-205332_Drive.jpg.7f4974b6f21a1d37049746f6023f18f8.jpg

Jeg viste at Egon Olsen ikke var død B|

 

4 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

 

Har en Franz Jaeger om du har tid ;) Hadde vært helmaks :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...