Jump to content

6.5 Creedmoor patronlengde


Bergara-Man

Recommended Posts

Jeg har drevet og ladet 6.5 creedmoor en stund og har dessuten målt friflukten i min Bergara HMR med forskjellige kuler.
 

Jeg har testet mye den siste tiden ang. presisjon med forskjellige ladninger og kuler, men dette er veldig tidkrevende så en del gjenstår.

 

Kammeret i Bergara'en har ganske lang friflukt med forskjellige kuler.

Jeg har målt:

 

85 grains Sierra Varminter : maks patronlengde 70.65 mm. (Denne kula går 3-4 cm opp og til høyre i forhold til de andre kulene, 38 grains N-140 (890m/s) og patronlengde 64,0mm, denne har jeg ikke testet presisjonen på ennå. Tror ikke jeg gidder å bry meg mer om denne kula, den har gått ut av produksjon). 100 grains Varminter er å få. Friflukt = 6,65mm.

100 grains Lapua Scenar : maks patronlengde 74,0 mm.

120 grains Sierra Match King : maks patronlengde 72,9 mm.

123 grains Hornady ELD-Match : maks patronlengde 74,35 mm.

130 grains Hornady ELD-Match : maks patronlengde 74,35 mm.

140 grains Hornady ELD-Match : maks patronlengde 75,05 mm.

 

Et lite problem er at magasinet (AICS standard) tar maks 73,0 mm patronlengde før spissen av kula tar i magasinet i framkant, det er ikke plass til lengre patron.

Patronen kiler seg også veldig lett hvis den er over 72,0 mm lang når man veksler og skal mate patronen inn. Det bare butter.

Så man kan ikke sette kulene så langt ut at friflukt = 0,5mm eller deromkring hvis man skal mate dem fra magasinet. Men en og en patron på 74mm manuelt inn i kammeret går bra.

 

(Denne rifla burde nesten hatt Long Action kasse.....). Noe å tenke på for de som tenker på å bygge en custom-rifle i 6,5 creedmoor, så får de utnyttet de lengste kulene med mating fra magasinet.

 

Jeg vet at mange har opplevd at friflukt i bla.annet 6,5x55 ikke har så mye betydning, men jeg opplever at de korte kulene med mye friflukt ikke har noe bra presisjon i 6,5 creedmoor'en min.

Muligens må jeg prøve annet krutt etc. Det er jo et hav av variabler som spiller inn.

 

Jeg har brukt Hornady hylser og N-140 krutt, N-150 krutt og Norma URP krutt.

 

Nå skal det først sies at jeg er ingen super-skytter, så denne testen er sikkert påvirket av noen dårlige avtrekk og litt vind i noen tilfeller. Men i grove trekk ser jeg hva som skjer.

Ladedata jeg oppgir fungerer i min rifle, men alle andre bør starte på en lavere ladning i følge Hornadys og Vihtavuoris ladetabeller !

 

100 grains Lapua Scenar går ikke godt med 68,5mm patronlengde (friflukt = 5,5 mm.) og 37 grains N-140 (825m/s). Spredning på 6-7 cm. på 100m. Man kan sette denne kula ut til ca. 70,0mm eller kanskje helt til 71,0mm. og se om presisjonen bedres. Men da blir det bare 3-4mm kulehold. Lang boat tail som bygger en del ned i hylsa. Kulelengde : 31,6mm.

 

Sierra 120 grains Match King samler mye bedre, med patronlengde 69,0 mm og friflukt = 3,9 mm. N-150 krutt (37,0 grains Vo= 815m/s). Samler rundt 2,5cm på 100m. Heller ikke denne kula kan settes så veldig langt ut, det blir ikke mye kulehold. Den har ganske lang boat tail, så den bygger en del ned i hylsa. Ikke så lang og spiss som Hornady kulene. Kulelengde: 29,86mm.

 

Hornady 123 grains ELD-match går omtrent likt med Sierra-kula, med patronlengde 71,0mm og samme kruttladning og hastighet som Sierra 120. Friflukt = 3,35mm.

Kulelengde: 31,56mm.

 

Hornady 130 grains ELD-match med 41,0 grains Norma URP (Vo= 805m/s) samler nok best, rundt 2 cm på 100m. Patronlengde 71,7mm og friflukt = 2,65mm.

Kulelengde: 33,22mm.

Hadde en super-samling med 5 skudd på en klistrelapp, men skal teste denne ladningen 3-4-5 ganger når det er ganske vindstille, for å se om den er stabil. Eller om det er jeg som ikke tar bra nok avtrekk.......

Jeg økte med 0,5 grains krutt og fikk 825 m/s men da begynte den å miste presisjonen, fikk rundt 3cm samling. Merkelig at den reagerte så mye på bare 0,5 grain mer krutt....?

(dette må jeg nok teste på nytt).

 

Hornady 140 grains ELD-Match med 40,5 grains Norma URP (Vo=792 m/s) samler rundt 2,5 cm på 100m, Patronlengde 72,0 mm og friflukt = 3,05 mm.

Kulelengde: 34,79mm.

 

Hornady kulene er veldig lange og spisse, men det er ikke noe problem å sette 130 grains og 140 grains kulene ut til 74,0mm patronlengde. Det er nok kulehold.

 

image.jpeg.f79a7a5738b246a55daaa00dbee9c274.jpeg

 

image.jpeg.bf72af49c46c0e52da7d1ec291a40be6.jpeg

 

 

Jeg ser for øvrig at Tikka T3x har omtrent samme lange "freebore" i 6.5 creedmoor i følge disse karene:

 

https://www.longrangehunting.com/threads/freebore-question-6-5-creedmoor.214226/

 

Muligens er det litt forskjell på lengden av kammeret's "freebore" på de forskjellige merkene......

 

Vel, dette med friflukt er vel en del debattert, men i hvert fall kan man ikke benytte de lange Hornady kulene i magasinet hvis man liker å ha kort friflukt på sine ladninger.

Derfor burde i grunn disse 6.5 creedmoor riflene ha lang kasse, når kammerets "freebore" er såpass stor. De har nok laget en lang friflukt på grunn av at disse riflene skal svelge alt av  lange kuler slik som 140 grains Naturalis, 160 grains Hornady RN og 147 grains ELD-X.

 

Jeg har ladet noen Hornady 130 og 140 grains med patronlengde 73,0mm og 74,0mm så får jeg se om presisjonen bedrer seg eller blir dårligere. Reduserte kruttmengden med 1 grains fordi jeg ser at hastigheten øker når patronen blir lengre.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

MDT sine AICS mønser magasiner fås med 75mm patronlengde. versjoenn heter "uten binderplate" På noen våpen må materampen også tilpasses, uten at jeg vet dette gjelder Bergara.HMR, men ut over det skal de passe det som er laget for AICS.

Ellers kan jeg bekjenne at jeg har vært på frifluktkjøret selv med min 260Rem og kommet frem til at til mitt bruk som er kun PRS/langhold med denne rifla;

1. ja det kan bety endel for å hente de siste millimeterne ut av presisjonen på 100m.

 2. Å treffe rett på hastighetsnoden betyr mye mer fra 300 og ut.

 3. Det er stor forskjell på hvilke kuler som vil ha hva(i min pipe). f.eks 130Gt må ha fra 0,5mm friflukt og oppover. 139/123 scenar bryr seg ikke om friflukt så lenge den er over 0.  140Rdf funker kun på en eksakt friflukt og må gjetes.. 

4. Friflukten forandrer seg for fort til at jeg gidde ta hensyn til den, så jeg velger nå kun kuler som jeg får presisjon med uten for mye tuning. 

5. Ladeforsking er en hobby i hobbyen, og jeg liker bedre å skyte.

6. Ladeutvikling på 300m er mindre frustrerende. Vedlagt bilder er med 0,5mm friflukt som jeg nå alltid velger på favorittkulene mine.

samling139scenar.jpg

Edited by pererik
skriveleifer
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Takk for innspill og info. Det med det magasinet må jeg sjekke opp, det var flott at du nevnte.

 

Ja, jeg lurer også på om gasstrykket/varmen fra kruttet brenner vekk riflingen rett etter kammeret ganske fort ?

Jeg hadde håpet dette ikke skjedde før etter mange tusen skudd, og min Bergara har vel bare gått ca. 700-800 smeller.

 

På vedlagte bilde ser du forskjellen fra ene dagen til den andre, bare 0,5 grains krutt mer ga mye utslag på 100m.

Jeg synes det er rart at det er såpass store utslag. Jeg skal prøve en rad flere av den versjonen til venstre, så får jeg se om det bare var flaks at det ble så bra. Den til høyre er jo i grunn helt ræva.

 

image.jpeg.c491d1a4c7afb2d1152c3a8b9e46b13e.jpeg

 

Mange anbefaler 139 grains Scenar, og ev. Norma 19 krutt. Jeg må nok prøve det etter hvert.

Vihtavuori krutt N540 eller N550 er vel det som anbefales i 6.5 creedmoor ser jeg (Vihtavuori lade-manual).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig å bidra. De MDT magasinene er av god kvalitet, har både 10 og 12 skudds.

Gasstrykk/varme blåser dessverre bort første del av riflene også kalt bommene. PÅ 3000 skudd økte friflukten over 2 millimeter på min 260, men den er kjent for å være stygg med bommer, og jeg lader hardt med dobbeltbasekrutt på disse 3000 skuddene, faktisk N19 som du nevner.

Jeg har gått over til N150 nå da det er en krutt med mindre nitroglyserin, så jeg forventer at neste pipe lever litt lengre. Må selvfølgelig gi tapt litt fart, men det er underordnet til mitt bruk. Som du skjønner vil jeg derfor ikke anbefale N19 som bortsett fra Lotvariasjon er det samme som URP som jeg ser du bruker, med mindre høy fart er viktig til til bruk.N540/N550 er jo også krutt med mye nitro, og vil oppleves likt N19/URP. 

Det jeg også har opplevd med N150 i disse småpatronen er at det brenner veldig rent, og det oppfører seg veldig forutsigbart. Når det gjelder ELD kulene så har jeg dessverre ikke så mye erfaring med de, men hører og leser andre er fornøyd med de. 

Ser forresten at den beste samlingen på bildet ditt har en fart rundt 800. Jeg har erfart at med alle kulene jeg har prøvd får jeg presisjon ved 800, 860 & 900 ms. Dette kan nok fort gjelde bare min pipe som er 66cm, men tror at innad i piper kan det være overførbart.

 

 

Edited by pererik
skriverformyefeil
Link to comment
Share on other sites

Takk for all info, det er fint at du nevner dette med kruttet og slitasje etc.

 

Da skal jeg prøve N-150 på de tyngre Hornady kulene også, så kanskje løpet holder noe lengre.

 

Det originale Bergara magasinet (308/6.5 creedmoor) ser slik ut:

 

image.png.9ac5b6f9bc2fe265899f5662bf6b0ef7.png

 

image.png.962e04c69c6d5faf72e3b476de932679.png

 

Det er en tynn metallplate i framkant av magasinet ser jeg:

 

image.png.70bbead6c41cb98d57793d3027db9035.png

 

Så det blir nok å få tak i et slikt MDT magasin.

Link to comment
Share on other sites

Men ved nærmere inspeksjon så ser jeg at man på Bergara'en i så tilfelle må slipe en avrundet bue på nedre del av materampen. Ellers vil ikke en 74,0 mm lang patron kunne komme opp fra magasinet.

 

Slik som du ser på framre del av magasinhullet på denne låskassa:

 

image.png.c831a6b4fdff5f8156871fcb7e5d61e6.png

 

Bergara'en ser helt lik ut, men mangler den utfreste delen.

 

Noen mener det er farlig å slipe vekk noe der osv. fordi den ene låseklakken på bolten ligger rett foran det hakket når bolten er lukket. Men det er jo omtrent 15mm godstykkelse der fram til låseklakken og det er ingen heit magnumpatron som sparker hardt i dette tilfelle.

 

image.png.c732739e87e753ce650eb637a2e21014.png

 

Jeg vil tro det ikke er noe problem å gjøre, så lenge man har en jevn avrundet bue uten skarpe hakk eller noe.

 

Edited by 223man1
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Ellers har for øvrig Tikka laget et eget magasin for sin T3x i 6.5 creedmoor.

 

Dette er merket M+ og tillater i følge denne tråden nedenfor en patronlengde på 75.7 mm.

 

Tikka T3/T3x har vel bare en lengde på kassa/bolten, og forskjellige magasiner med slike avstandstykker i bakenden for å tilpasse til de forskjellige patrontyper/lengder.

 

https://enoughgun.com/forum/viewtopic.php?t=1255&start=18

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jo du har mtp Tikka. Jeg bruker T3x og har både kort og lang boltstopper liggende.Også sako opererer med 75mm magasin på sien rifler med kort patron.Ikke bare TRG men også 85 serien. Når det gjelder utfresing på låsekassen er nok en prat med en kompetent børsemaker veien og gå. 

Link to comment
Share on other sites

På 7.9.2019 den 11.47, pererik skrev:

MDT sine AICS mønser magasiner fås med 75mm patronlengde. versjoenn heter "uten binderplate" På noen våpen må materampen også tilpasses, uten at jeg vet dette gjelder Bergara.HMR, men ut over det skal de passe det som er laget for AICS.

 

Finner MDT magasinet hos Norsk forhandler, men bare versjonen med binder-plate.

 

Vet du om man enkelt kan ta ut den binder-plata i så fall, eller er den sveist fast ?

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg dessverre ikke, men det ser ikke lett ut å bare fjerne den.Er usikker men det kan se punktsveiset ut.

Jeg kjøpte disse på  Vertebra og de ser ut til å ha disse på lager. Når det er sagt vet jeg der er omorganisering på gang hos de, så du må nok påberegne å smøre deg med tålmodighet, og lagerstatus er ikke nødvendigvis riktig.

https://vertebrae.no/no/mdt-308-12rnd-metal-magazine

Link to comment
Share on other sites

OK, takk for infoen. Der hadde de ett magasin uten binderplate ja.

Da får jeg prøve å bestille ett slikt.

 

Brownells.no hadde ikke de MDT, men noen andre merker som så ut til å ikke ha den muligheten uten binderplate.

 

Har du modifisert materampen på den rifla du har ? Ser ut som en del merker trenger litt bearbeiding.

Omtrent 3,5mm må tas av på Bergara'en. Omtrent slik :

 

image.jpeg.d3a11c44bf28c87075380ef0f6012b5c.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Tikka, så der var det ikke nødvendig å gjøre noe med materampen, vet folk med Howa også må gjøre det, så forhåpentligvis er det noen som kommer med råd her snart.  Hvis ikke er der er par grupper på FB (om du bruker det)som nok vil gi deg hjelp. Tenker på de som heter "langholdsutstyr" , "våpenteknisk" også så er der en "langholdsskyting reklame forbudt " eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

OK, ja du nevnte jo at du hadde Tikka ja....

 

Takk for all info om Facebook-grupper etc.

 

Men ser det er flere i USA som har moddet på Remington 700 (nesten helt lik Begara låskassa).

 

https://www.ar15.com/forums/precision-rifles/Rem-700-Feed-Ramp/8-3695/?page=1&anc=bottom#bottom

 

Ikke alle har gjort like pent arbeid, he he:

 

image.png.4daf81088a525cc5fe17d14829ce6777.png

 

På Bergara'en er magasinet noe kryssmatende, så notchen i kassa må gjøres bredere fordi patronene kommer opp fra magasinet litt ut til sidene fra senter. Når de kommer helt opp (bolten tilbake) spretter de opp og sentreres midt i magasinet.

 

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kontaktet Bergara og de sier at nå er de nye riflene med SA kasse endret akkurat på dette punktet fra fabrikken.

 

Nå er det tatt ut en halvsirkel der så man kan benytte lengre patroner. Og da vil vel de MDT magasinene passe fint tror jeg.

 

image.png.81e7e3b2d6fb7769febe6c6c423228cf.png

 

Bergara har bra kundeservice synes jeg, man får svar og de lytter på kundenes ønsker.

De har nok hatt en del etterspørsler på dette etter som de har valgt å legge inn denne endringen.

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Mas-36 skrev:

Hvorfor ikke bare kjøpe noe med lang kasse og bruke 6,5x55 i stedet for å prøve å lage en 6,5x55 av en 6,5 crymore?

 

De handler om å få det meste ut av det du har da vettu 🙄

 

Du får ikke Bergara HMR i 6.5x55. Det er den rifla jeg ville ha, ikke noe annet. Da var 6.5 Creedmoor valget, så da ble det den.

 

https://www.bergara.online/en/rifles/b14/hmr-rifle/

 

Jeg foreslo til fabrikken at de tilbyr den i 6.5-284 Norma, det er en mer moderne versjon med rettere hylsevegger (og noe mer power).

 

image.png.8fdc1f694a4f7508658d3c5162d8bc9b.png

           6.5 Grendel, 6.5x47 Lapua, 6.5 Creedmoor, 260 Rem, 6.5x55, 6.5-284 Norma

 

http://www.targetshooter.co.uk/?p=2100

Link to comment
Share on other sites

136 ScenarL sammen med N19 eller N550 er poppis på Creedmore virker det som. Har vel ikke blitt sånn kjempe imponert over Creedmore og tenkt "å faen sånn må jeg ha" og tenker vel egentlig at 308 gjør samme nytten hvis jeg ikke vil ha lang kasse og 6,5x55. For meg så virker det som....og som OP er inne på, at kamringen for denne patronen ikke helt sitter hos produsentene. Ser vel for såvidt det samme, mener jeg, på Grendelen min. Magasinlengde og patronlengde er ikke helt på G. Er plass til alt for tung kule uten å egentlig måtte stappe kula så langt inn for å få det til.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ofte dette som er "problemet" med korte patroner i korte kasse når kulene blir lange. Har ofte tenkt på en kort 6,5mm patron i ei rifle med kort kasse. Så har funnet ut at om jeg gjør dette må jeg bare leve med de utfordringer som slike kreasjoner gir. Selv har jeg lyst på den gode gamle .260 rem ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er vel Tikka T3x TAC eller CTR tingen, med lang kasse og lange magasiner så er det ingen begrensninger på patronlengde i 260 rem eller 6.5 Creedmoor.

 

Versjon med 600mm pipelengde, 6.5 creedmoor:

 

https://choose.tikka.fi/global/code/TF1T63M41B5M

 

Ser en som har satt dit magasin for 30-06 og bolt-releace på en slik 308win:

 

En bit ned på siden: https://enoughgun.com/forum/viewtopic.php?t=1255

 

image.png.f47401d2d1699736b31ffedf8b6bd849.png

 

Som en bemerker, så er magasinets siderammer lengre på 308 magasinet. Han foreslår å bytte over innmaten fra 30-06 magasinet slik at ikke patronene spretter opp for tidlig slik at de ikke mates inn i kammeret. Men han som bruker 30-06 magasinet sier det mater helt fint med 308win patroner.

 

image.png.2f1cf1f14fb50f1f6c839e43489a25c5.png

 

T3x CTR 260 rem versjoner:

 

https://choose.tikka.fi/global/tikka/t3x-compact-tactical-rifle-adjustable?caliber=260 REM

 

Det er et annet magasin på den CTR versjonen ser jeg. Så vet ikke hvilken patronlengde den tillater.

 

Link to comment
Share on other sites

TAC bruker vanlig Tikka-magasin.

 

Dette er en T3x TAC (i følge Tikka selv, så da er vel bildet av rifla riktig):

 

https://choose.tikka.fi/global/code/TF1T63M41B5M

 

image.png.87c03ddebea6b0429b14dac926372627.png

 

Du får den ikke i 260 rem, bare 223rem, 6.5 creedmoor, 308win, 300win mag:

 

https://choose.tikka.fi/global/tikka/t3x-tac

Edited by 223man1
tilleggsopplysninger
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ja, det er tydeligvis "tatt i" litt for mye på en del fabrikkrifler.

 

Ved bytte av pipe i min rifle skal jeg i hvert fall sørge for at friflukten blir rundt 1 mm ved kulevekter rundt 120-130 grains, og med kulehold rundt 5-6mm. På f.eks. Lapua Scenar-L 136 grains kule er det bra kulehold med patronlengde 71,0 mm.

 

bilde.png.a9cec41074d60501163f245ba105af45.png

 

Norma 130 grains Golden Target kula har også veldig godt kulehold ved patronlengde 71,5 mm. Så rundt 0,5-1mm friflukt med disse kulene (og den patronlengden) er nok hensiktsmessig å sette friflukten til i ny pipe.

 

bilde.png.465b0310266192c9bbce3e7b124d5518.png

 

Jeg lurer på om jeg skal kontakte Ragnar Hansen på Vestfossen og få satt i ei Walther-pipe i min Bergara når den tid kommer.

Link to comment
Share on other sites

Ragnar hansen har satt inn noen Walther piper til meg, og det har alltid blitt bra. både sorte og rustfri løp. De 2 siste i 260Rem har jeg bestemt dybden på "throat" selv. Du trenger å levere med 2-3 dummypatroner med kula satt der du vil den skal ha kontakt med bommene. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, pererik skrev:

Ragnar hansen har satt inn noen Walther piper til meg, og det har alltid blitt bra. både sorte og rustfri løp. De 2 siste i 260Rem har jeg bestemt dybden på "throat" selv. Du trenger å levere med 2-3 dummypatroner med kula satt der du vil den skal ha kontakt med bommene. 

 

Det høres bra ut.  Jeg skal lage noen slike dummypatroner med Lapua Scenar-L 136 grains tror jeg. Det blir vel den og Norma 130 GT som jeg kommer til å satse på i denne rifla tror jeg. Og så vil det nok også da fungere greit med 123 Scenar og Hornady 123 ELD-match etc. også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...