Jump to content

Hundesykdom spredning og jakt


Andreasv

Recommended Posts

Vi står nå ovenfor en sykdom som tar livet av hunder uten at noen vet hvorfor. Det et tydelig at denne sykdommen er smittsom. 

 

Det er også like før mange hunder skal ut å reise i forbindelse med jakt. Her bør hundefolket vise ansvar. Begrens hundetrafikken til man har kontroll på sykdommen. Det er nok mange jakthunder som bør holdes hjemme i år,  inntill man har kontroll på situasjonen.

 

Andreas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at disse tilfellene skyldes  Clostridium perfringens . Jeg har ikke lest noe om hva slags mat disse hundene har fått. Cp kan formere seg på "storkjøkken" av den sorten som leverer våtfor til hunder. De hundene som er rammet, ser ut til å ha vært vanlige "familiehunder", og er vel foret med tørrfor?

 

Jeg skulle dra til Østlandet i helga, og ha hundene med, nå blir det kanskje endringer i planene. Og dersom elgjegerne derfra, som kommer hit den 27., har hundene sine med, blir nok mine hunder heime fra jakta.

Link to comment
Share on other sites

Bakteriologen som deltok på pressekonferansen i går fra Veterinærhøyskolen, sa i en innskutt bisetning at hunder gjerne tar seg en slurk vann når de er ute på tur. Intet mer var sagt i den sammenheng, ingen fra pressen fulgte opp med mange naturlige spørsmål:

  • Har de kartlagt vassdragene som renner der de døde hundene har vært på tur?
  • Er det tatt vannprøver?

Virker som at informasjonsstrategien er å si minst mulig, og nærmest unngå helt åpenbare problemstillinger i denne saken. Time will show, men det er ingen grunn til å ha tillit til myndigheter og presse i denne saken så langt, og skulle de vise seg at saken glir over uten noen svar, så vedder jeg en femmer på at noen som vet det meste puster lettet ut.   

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal lete etter mulige årsaker til disse tilfellene, bør en kanskje se litt på hvilke sykdommer som kan importeres av gode "dyrevenner", som (uforståelig nok) får lov til å ta med seg såkalte "gatehunder" (ofte kjøpt fra sleipe oppdrettere) hit til landet, fra områder med helt andre sykdommer, og der hundene har resistens som våre hunder ikke har.

 

13 timer siden, Andreasv skrev:

Landsdekkende aksjon mot hunder og hundeeiere. Det krever rimelig mye å få det koordinert. Tror den konspirasjonsteorien er litt vell heftig...

 

Det kreves vel ikke mer enn at en person med onde hensikter har god tid, OK økonomi til å kjøpe drivstoff, og en bil som ikke er alt for nær vrakpant-stadiet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nja. Det er ekstremt strengt og kostbart å ta inn disse berømte 'gatehundene', da de må gjennom alskens karantener, kurer, tester, og behandlinger før de slippes fri i landet. Tror ikke det er den mest sannsynlige årsaken.

 

Uansett er det en temmelig bisarr situasjon med dette utbruddet som ikke ser ut til å ha geografisk begrensning eller sammenheng med forprodusenter.

 

Blir nesten konspirasjonsteori uansett hvordan man vrir og vender på det.

Link to comment
Share on other sites

Fra Mattilsynet:

Oppdatering søndag 08. september: Fram til søndag formiddag har Mattilsynet mottatt fire nye meldinger om enkeltstående tilfeller av hunder som har lignende symptomer på sykdom. En av hundene ble avlivet grunnet sykdommens akutte forløp og en døde før den kom til veterinærklinikk. Meldingene kommer fra Møre og Romsdal, Vestfold, Buskerud og Nordland.

Totalt har Mattilsynet mottatt informasjon om sykdomstilfeller med lignende symptomer fra Oslo, Akershus, Nordland, Vestfold, Aust-Agder, Hordaland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Buskerud, Hedmark, Rogaland, Østfold, Sogn og Fjordane, Telemark.

 

Virker som det meste av landet er rammet.

 

Fra vetrinærinstituttet:

Veterinærinstituttet opplyser at de har funnet bakteriene Clostridium perfringens og Providencia alcalifaciens som begge kan forårsake diaré. Hvor bakteriene stammer fra, kan ikke fastslås enda.

 

Denne siden vil legge ut fortløpende informasjon:

https://www.vetinst.no/dyr/smadyr/akutt-hundesykdom-september-2019-dette-vet-vi

 

 

Link to comment
Share on other sites

Rypejakta starter på tirsdag. Håper alle som skal til f.eks Finnmark setter igjen hunden hjemme. Ingen utbrudd der enda, håper det holder seg sånn.

 

En flykropp må jo være potimalt for å spre en eventuell smitte. Vet vi om denne sykdommen smitter over på rev, ulv, å andre rovvilt? Hunder bør være i karantene inntill årsaken til sykdommen er kartlagt.

Link to comment
Share on other sites

https://www.nrk.no/norge/veterinaerinstituttet_-har-funnet-samme-sykdomsbilde-hos-syv-dode-hunder-1.14693521

 

Sitat

Det er funnet tegn til samme sykdom hos syv hunder som er obdusert de siste dagene. Nå bes hundeeiere med friske hunder om å holde seg til den samme fôrtypen man har brukt til nå.

Nå åpner de visst likevel for at det kan være det man ble innstendig bedt om å ikke spekulere i tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Min hund hadde første tegn for to dager siden med oppkast og litt blod i avføringen. Litt mer blod i avføringen i går, men fortsatt virket allmenntilstanden normal. I morges kom det bare blod i avføringen. Etter en masse telefoner (det er ikke lett å finne en veterinærklinikk som er åpen søndager i søndre Vestfold) endte jeg opp med å snakke med Veterinærinstituttet som ba meg avvente og følge med siden bikkja ikke hadde merkbar nedsatt allmenntilstand. De ville at jeg skulle passe på å få i den nok mat og vann, og deretter avvente. Jeg kan ingen triks for å få bikkjer til å drikke på kommando, maten pleier å være greit ved å gi den noe den liker bedre enn tørrfor. Opp i fryseboksen og finne frem et par ryggstykker fra torsk og trekke disse 10 minutter, sammenblandet med kokt ris.  Jeg har ennå til gode å se ei bikkje som ikke sluker dette. Da den såvidt luktet på skåla og gikk tilbake og la seg gikk alarmen, bare å hive seg i bilen og kjøre til Oslo. Nå ligger den med intravenøs behandling på Vetr Instituttet, bare å krysse fingrene og håpe. Blir en lang natt å vente med telefonen ved senga. 

 

Tror at antallet hunder som døde av dette var høyere før pressen startet å skrive, virker som terskelen for å oppsøke veterinær er lavere og flere hunder får startet behandling mot dehydrering.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 2 sekker av forskjellig type på FK i for noen måneder siden, han har fått fra begge. Kommer det  noe svar som viser feil på FK-foret får jeg evt ta det videre. Fokus akkurat nå er et annet sted, håper og tror han fikk tidsnok behandling. Iflg en av veterinærene jeg snakket med i dag har de hatt mange flere hunder til behandling med disse symptomene enn det antallet som står i pressen. Det er ikke dermed sagt at alle disse hundene har den dødelige sykdommen og hadde blitt statistikk uten veterinærbehandling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes forekomsten av sykdommen har mange fellestrekk med et utbrudd av salmonella hos mennesker for en del år siden. Da tok det faktisk noen uker før man klarte å lokalisere smittekilden, som viste seg å være å være morrpølsa Sognemorr.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Slenger inn litt info fra vetinst.no

 

"Ikke Salmonella: Det er ikke påvist Salmonella."

 

"Ingen grunn til å advare mot bestemte fôrprodukter: I sosiale medier er det spredd anklager mot navngitte fôrprodusenter. Veterinærinstituttet har ingen informasjon om at dette medfører riktighet, tvert om ser vi et bredt spekter av fôrprodukter i det materialet vi har til nå – noe som understreker kompleksiteten i saken."

 

https://www.vetinst.no/dyr/smadyr/akutt-hundesykdom-september-2019-dette-vet-vi

 

" I tillegg til tidligere råd oppfordres hundeeier med syke eller døde hunder til å ta vare på prøver av hva hunden har spist siste 14 dager om mulig."

 

https://www.vetinst.no/nyheter/tarmbetennelse-og-bakteriefunn-hos-flere-hunder

Link to comment
Share on other sites

Burde også legges til at det kun er i Oslo det er unormalt høye forekomster av tarmbetennelse og at de har fjernet anbefaling om å holde hunder borte fra områder der hunder normalt samles som parker og friområder.

 

Litt merkelig at de ikke advarer mot feks å la hunden drikke av bekker eller stille vann som pytter ol.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør dere som har drivende hund? Slipper dere som vanlig eller lar dere hunden bli hjemme? Hadde håpet å få jakte endel med dreveren i år men usikker på om jeg skal vente med å bruke den, traff på flere andre rådyrhunder i terrenget helga som var, som bikkja hilste på. All tanker å håp til bikkja di @Skarvekongen Håper det går riktig vei!!

Link to comment
Share on other sites

Tror de har gått bort fra at det er smittsomt mellom hunder.

 

Vi jakter ihvertfall som vanlig, men dette er i høyfjellet, langt fra byen. Men her hjemme begrenser vi å slippe hunden for mye løs i tilfelle det er noe forårsaket av overvann pga styrtregnet i det siste. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for lykkeønskinger. Bikkja ligger fortsatt på intensiven og får væske intravenøst, de får heller ikke i han noe særlig mat. Men han har vist positive tegn under lufting. Forsto det som at avføringen så bedre ut enn i går. Jeg er forsiktig optimist, men fortsatt bekymret for plutselige endringer i tilstand som endel andre hunder har hatt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Satser på din hund klarer seg som noen av di andre har gjort.

 

Vanskelig også dette for vi med jaktterreng som reiser ut i skogen for dagliglufting for å unngå å treffe andre hunder og gå der andre hunder har gått. Anicura Norge Skriver at det er funnet Clostridium bakterie i noen av  prøvene, dette er noe som finnes i Jordsmonnet,  di anbefaler å unngå steder med opptråkket jord, som jorder, gressmarker og grøftekanter.Gå langs veien er tipset, men min vil ikke gå på do midt i veien akkurat.... Kan snart ikke gå noen plass med hunden!

 

Mulig di innfører ekstra ordinær båndtvang om ikke di finner ut av årsaken og antall hunder innlagt fortsetter å stige?

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som de aller fleste hundeeiere har fått med seg hva som skjer, og tar sine forhåndsregler.

Så lenge alle som har friske hunder holder seg til samme fòr og unngår unødig omgang med andre hunder, inntil smittekilden er funnet eller utbruddet dør ut av seg selv, så trur jeg mye er gjort.

 

Å unngå kontakt med jord, stillestående vann eller steder det har gått andre hunder er fullstendig urealistisk og en smule mer paranoid enn jeg er komfortabel med. 

Min halvåring har akkurat oppdaget at han er mann, noe som er ganske upraktisk akkurat nå, men siden dette også er en livsfase som krever en del stimuli av hjerneceller finner jeg det helt urealistisk å skjerme han fra alle mulige smittekilder.

 

Kan nevne at valpens far og de to andre hundene i samme hustand døde med samme symptom for 2-3 uker siden. Dette var i Sverige, så hendelsen ble ikke sett på i noe større sammenheng, og det ble såvidt jeg vet ikke foretatt noen obduksjon.

Link to comment
Share on other sites

Bikkja kom hjem igjen i går, er fortsatt slapp og har ikke så stor matlyst. Rapporten fra Veterinærhøyskolen sier at det sannsynligvis har vært samme sykdommen som hittil har tatt livet av 26 hunder. Som Chiefen skriver over her, de fleste hundene som har hatt dette har overlevd. Tenker at pressedekningen siste uken har gitt mye raskere veterinærbehandling. Uansett en veldig ubehagelig opplevelse som heldigvis ser ut til å gå bra for vår del. 

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Skummelt dette her.

 

Høyrte på ei reportasje på NRK vedr. sjukdommen så var den eine bakterien meget sjelden. Den var ikkje påvist i norge sidan tidleg 2000 tall og kun påvist i England og Sør Afrika i tilleg til Norge.

Når det gjelder våre "dyrevenner" som henter gatehunder så er ikkje eg bekymret for dei som kjem hit på legalt vis, men det er då meget enkelt å få dei hit på illegalt vis...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt amatør på hunder, men ganske lærd på sykdommer. En ting jeg har lært er at når tettheten av individer blir svært stor, og de hygieniske forhold dårlige, da brer smittsomme sykdommer seg. Her jeg nå bor, går det en meget populær turvei like utenfor vinduet. Svært populær også for lufting av hund. Sgs alle hunder driter og pisser på en strekning på 100-150 meter (tross at det er en lekeplass for barn der). Så går det noen få minutter før neste hund(er) kommer. Alle stikker nesen sin ned i stedet den forrige gjorde fra seg. Når det i tillegg har vært en varm sommer med flotte groforhold for bakterier, ligger alt til rette for spredning. Etter at avisene begynte å skrive om dette, er området nesten fritt for hunder.

Mine tanker: Dette er ikke storby. Det er småby/landsbygd. Om jeg hadde hund, ville jeg brukt et par minutter i bil eller med sykkel for å lufte hunden min i en eller annen skog som det er rikelig av her jeg bor. Det kan ikke være smart at alle skal lufte hunden sin på et lite område rundt kjøpesenteret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Rapport fra min hund som døde av dette,trolig kom dette fra bakken og bakterier.

Jeg har 2 hunder og bare en ble syk og døde.

 

Skedsmo dyreklinikk
Riisveien 75 2007 KJELLER
Deres ref.: Terese Næverdal Vår ref.: 2019-04-33391/P426 Dato: 29.10.2019
OBDUKSJONSRAPPORT
Mottatt 20.09.2019: Hund, Finsk spets, hann, født 06.09.2012, ID: 578098100405193
Eier: 
Hunden veide 13,4 kg, var i god ernæringstilstand og hadde uttalt subkutant ødem over hele kroppen. Det var blødninger i pleura i interkostalrommene i venstre side. I lungene var det stuvning og ødem. Leveren var blodrik med svakt grønnskjær. I nyrene var det stuvning. I magesekken fantes sparsomt med gråbrunt, svakt rosa slimet innhold, og det var hyperemi i slimhinna i fundus. I tynntarmen fantes relativt sparsomt med blodig slimet til tyntflytende innhold. Det var mild hyperemi i slimhinna. I tykktarmen var det sparsomt med grårosa slimet innhold. Histologisk undersøkelse av hjerte, lunge, lever, nyre og milt viste stuvning og rikelig med korte stavbakterier i blodkar. I milten var det svært rikelig med hemosiderin. I magesekken fantes hyperemi i lamina propria og submukosa og rikelig med korte stavbakterier i blodkar. Det var autolyse i øvre lag med tap av epitel. I tynntarmen var det nekrose av epitel i villi og dilaterte krypter med celledebris. Det var rikelig med korte stavbakterier i tarmlumen, i blodkar og på overflaten av mukosa. I tykktarmen var det nekroser i øvre lag av mukosa og moderat med store og små stavbakterier i kryptene. I krøslymfeknute var det ødem og rikelig med små stavbakterier i blodkar. Bakteriologisk undersøkelse av magesekk, tynntarm og tykktarm ga rikelig vekst av Providencia alcalifaciens. Fra milten vokste det rikelig med uspesifikk blandingsflora dominert av Escherichia coli. Tarminnhold ble undersøkt for hundeparvovirus, valpesykevirus, hundecoronavirus, hundecircovirus, Clostridium perfringens alfatoksingen, enterotoksingen, netE-toksingen og netF-toksingen, Salmonella sp., Cryptosporidium, Giardia og sopp ved IDEXX, Ludwigsburg, Tyskland (Metode: Diaré hos hund real-time PCR og Diaré hos hund Plus 2 real-time PCR). Det ble påvist lav mengde hundeparvovirus 2a/b, feltstamme. Øvrige agens og toksingener ble ikke påvist.
Opplysninger om usikkerhet i kvantitative resultater kan fåes ved å ta kontakt med laboratoriet.
Resultatene gjelder kun for prøvene i svaret.

2019-04-33391 Side 2 av 2

Immunhistokjemisk undersøkelse av tarm og krøslymfeknute mhp. hundeparvovirus ga negativt resultat.
Diagnoser: Hemoragisk og nekrotiserende enteritt
Rikelig Providencia alcalifaciens i mage, tynntarm og tykktarm
Påvist Hundeparvovirus
Uttalt subkutant ødem
Hemosiderose, milt
Kommentar: Betydningen av Providencia alcalifaciens er usikker, men bakterien er påvist i mage-/tarm hos en stor andel av hundene med hemoragisk enteritt i dette utbruddet. Det arbeides videre med å finne ut om Providencia alcalifaciens kan være en primærårsak til hemoragisk enteritt.
Hundeparvoviruset som ble påvist ved PCR-undersøkelse av tarminnhold var feltstammevirus. De histopatologiske forandringene som ble påvist i tarmen var ikke typiske for parvovirusinfeksjon, og ved immunhistokjemisk undersøkelse av tarm ble hundeparvovirus ikke påvist. Betydningen av funnet er derfor usikkert.
Helene Wisløff veterinær
DETTE DOKUMENTET ER ELEKTRONISK GODKJENT

 

Edited by MrFjellrev
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, MrFjellrev said:

Rapport fra min hund som døde av dette

 

Trist å høre om tapet av din hund. Kondolerer.

Setter pris på at du velger å dele rapporten, selv om mye av innholdet går over hodet på meg, så får man samtidig ett innblikk i hvorfor det har vært så vanskelig å peke ut en bestemt smittekilde/årsak.

Jeg kjenner forøvrig veterinæren godt, men ettersom hun bor såpass langt unna har jeg ikke møtt henne etter dette utbruddet og de utførte obduksjonene. Kunne vært interessant å fått "for dummies" versjonen av denne epedemien/sykdommen neste gang vi møtes, selv om det er tvilsomt at hun har så mye å tilføye utover NVI og mattilsynets offisielle uttalelser.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, psAico skrev:

 

Trist å høre om tapet av din hund. Kondolerer.

Setter pris på at du velger å dele rapporten, selv om mye av innholdet går over hodet på meg, så får man samtidig ett innblikk i hvorfor det har vært så vanskelig å peke ut en bestemt smittekilde/årsak.

Jeg kjenner forøvrig veterinæren godt, men ettersom hun bor såpass langt unna har jeg ikke møtt henne etter dette utbruddet og de utførte obduksjonene. Kunne vært interessant å fått "for dummies" versjonen av denne epedemien/sykdommen neste gang vi møtes, selv om det er tvilsomt at hun har så mye å tilføye utover NVI og mattilsynets offisielle uttalelser.

Takk ,kortversjon er trolig smitte fra bakken og vannkilder som har denne bakterie flora etter nedkjøling på natt og oppvarming på dagtid.

Dette er noe som er trolig årsak,noen hunder har blitt holdt isolert i sine hager har også fått denne sykdommen ,noen overlever og noen døde.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...