Jump to content

Kjempe moose med 6,5 - på tide å gå over til "The Dark Side"?


Minuteman

Recommended Posts

Det er bare så kult. Hva modenhet og ansvarlighet har med saken å gjøre skjønner jeg ikke, guttungen har neppe jaktet alene...

Elgen er tynnskinnet og svær («so fucking big, its fucking impossible to miss» som en kar sa ved leirbålet)

Videoen her er vel i samme kategori, guttunge gjør alt rett i marginal situasjon. Og grinebiterne tok av i misunnelse 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Haavard skrev:

Småkaliber hører ikke hjemme på så store dyr. 

Vi vet jo alle at det er ikke alle skudd som treffer hjerte/lunge og ved halvdårlige treff er det bedre med litt mer pang.

Om du skyter elgen i vomma med 6.5 eller .30 spiller vel ingen rolle?
Nekter å tro at 6.5 ikke er tilstrekkelig til selv de største elgene på særs langt hold.

Det må være helt marginale, nesten teoretiske, situasjoner hvor en .30 gjør noe en 6.5 ikke gjør.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder alder og det å få bli med på jakt så vil eg takke min far så mykje for at eg fikk bli med på både elg og reinsjakt frå eg var 7-8 år gammal. Min 1. Rein skøyt eg når eg var 14 år🙂 

 

Når det gjelder småkaliber som 6,5x55 blir definert som så felte eg nylig ein Reinsbukk på 70kg + med  accubund LR på 247m avstand. Traff midt i bogplata på innslaget og utslag havna midt i bogsteika. Kula enda i jordbakken og laga eit fint krater, så makan til mopedkaliber🤣. Har mange 9.3 og 30 cal kuler som er plukka ut av slakt, men nesten ingen i 6.5...

 

Innlegg redigert av moderator

Hinting om mulig brudd på forumreglene fjernet

Edited by psAico
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en 225 kilos gnu på 252 med 100gr Nosler ballistic tip i 6.5x55... Knuste skulder på tur inn, gjennom to lunger og gjennom skulderplata på motsatt side. Har også skutt en kudu på 190 kilo forfra med 90gr TTSX i en 243 Win - begge gikk rett ned.

Jo mer rekyl jo dårligere presisjon sa noen profesjonelle som var med på 200+ fellinger i året...

 

Vil tro at krav til anslagsenergi er basert på historisk overtro, i hvertfall inntil texas heartshot blir akseptabelt i Norge.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...