Jump to content

Erfaringer med Swarovski Z6i 1,7-10x42 L


bardp

Recommended Posts

Bra kikkert som jeg er fornøyd med til lettvektsrifla, Swaro optikk er jo sylskarp, ingen dorull, bra system for lys, slår seg av ved vertikal rifle samt når den legges på siden. Et par ting jeg ikke liker så godt:

-Det store okkularet denne og de fleste nye kikkerter med stort zoomområde har. 

-Min er med BT, denne har nokså «mushy» klikk, sant tungvindt å stille nullstopp på i forhold til Z8 tårnene (BTF)

-Låsing av tårn er etter min mening bedre på Zeiss ASV der man løfter opp for å justere

 

Av de Swaroene jeg har liker jeg faktisk Z6 2-12x50 best, men den er litt for stor for Kimberen

8E6F49E5-5682-4252-AFD5-56CE9EC69E13.jpeg

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, bardp skrev:

Et alternativ om en frykter 10x blir i minste laget til kobbe og gås er jo X8I 1,7-13,3x42 men den koster jo noe mer. Vil ikke ha noe større kikert en dette. Synes den 2-12x50 blir i største laget på elgbørsa.

Må huske at Z8 veier mye mer, tror 2-12x50 er lettere enn 1,7-13,3x42. Jeg valgte faktisk 1,7-10 foran 1,7-13,3 pga vekt, begge var i salg da jeg kjøpte den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
2 hours ago, bardp said:

Vel kjempefornøyd med den kikkerten utmerket til kobbe og gås. Men den er litt stor og tung på elgbørsa. Så nå vurderer jeg og kjøpe en Swarovski Z6i 1,7-10x42. Om ikke det er noen som har bedre forslag.

Har startvekta gått ned siden du har ombestemt deg?😂

Link to comment
Share on other sites

Ja den er nokk redusert med vel 10% siden da☺️. Men det er vel andre grunner til at jeg vurderer en kikkert til. Bruker Z8I 2-16X50 på en S&L tacticel med 6,5x55 løp. Når jeg skal bruke 8x57 løpet jeg har på elgjakt er det greit å ha en kikkert som er ferdig innskutt med det løpet. Ser jeg kan ta kikkerter av og på og løpene ut og inn uten at jeg får treffpunkt endringer. En Z6i 1,7-10x42 vil også være mer passende til elgjakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/6/2019 at 9:19 AM, Elgjaeger said:

Bra kikkert som jeg er fornøyd med til lettvektsrifla, Swaro optikk er jo sylskarp, ingen dorull, bra system for lys, slår seg av ved vertikal rifle samt når den legges på siden. Et par ting jeg ikke liker så godt:

-Det store okkularet denne og de fleste nye kikkerter med stort zoomområde har. 

-Min er med BT, denne har nokså «mushy» klikk, sant tungvindt å stille nullstopp på i forhold til Z8 tårnene (BTF)

-Låsing av tårn er etter min mening bedre på Zeiss ASV der man løfter opp for å justere

 

Av de Swaroene jeg har liker jeg faktisk Z6 2-12x50 best, men den er litt for stor for Kimberen

8E6F49E5-5682-4252-AFD5-56CE9EC69E13.jpeg

Jeg har en 1.7-10 og har for meg at man kan montere btf på denne. Vet du om det stemmer? Fine sikter, men synes de kunne hatt bedre klikkfølelse for de pengene. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Austergården said:

Jeg har en 1.7-10 og har for meg at man kan montere btf på denne. Vet du om det stemmer? Fine sikter, men synes de kunne hatt bedre klikkfølelse for de pengene. 

Det går ikke å sette Z8i tårn på Z6 kikkerter, da må de hvertfall til fabrikk for ombygging

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
19 hours ago, Bell said:

Testa 2.5-15x44? 

Nei, bare 56mm versjonen. Var kjempebra. Kunne godt tenke meg å prøve 44mm. har du en å selge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...