Jump to content

Erverve våpen uten jegerprøven


Arnt

Recommended Posts

Hei! Første gangen her inne.

Har endelig fått rompa i gir å skal søke om å erverve våpen (rifle)
Men lurte på om dere kunne bistå litt med utfyllingen av søknaden?
Har ikke jegerprøven, er 29, har skutt en noen før, er med i NJFF, skal brukes til treninger og kanskje klubbstevner.

 

Håper det er noen kloke hoder det ute som kan bistå.

Link to comment
Share on other sites

Trening er ikke ervervsgrunnlag, så det må oppgis konkurranse. Lever søknad med vedlagt medlemskort og klasseføringskort (om du ikke har det så må du få ordnet det), samt hvilken skytegrengren våpenet skal brukes i. Oppgi enten jaktfelt eller elgbane.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vurderer 6.5x55 da jeg har skutt mest med den.

Når du sier klasseførings kort, tror jeg har fått det riktig. 
https://klasse.jaktskyting.no/skytter/show/20029524    

Er det korrekt?

Noe mer jeg må ta hensyn til med tanke på når jeg fyller ut søknaden om å erverve?

Hva huker jeg av på Deltar søkeren på.

Skyttelagets / klubbens treninger

Terminfestede klubbstevner

Åpen apporberte stevner?
 

Er også usiker på om jeg skal kjøpe nytt eller brukt. Hva er da beste måte å utfylle våpen informasjons delen?

Edited by Arnt
Link to comment
Share on other sites

Du kan vel huke ut for alle disse alternativ, men definer en skytegren.  Ta utskrift av klasseføringen. Skal du i hovedsak delta på  elgbane angir du dette, evt jaktfelt om det er det du i hovedsak skal bruke rifla til. Lever en åpen søknad på rifle i for eksempel 6,5x55. Praksis mellom distriktene er noe forskjellig. Jeg har erfart at det ikke er noe problem å kjøpe privat på en åpen ervervstillatelse, her jeg bor. Mulig det praktiseres forskjellig andre steder. Uansett, når ervervstillatelsen er på plass er en evt. endring til privatkjøp en formalitet som burde kunne foregå på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Holder til i Trøndelag. På NJFF sine sider finner du reglementet for jaktskyting, der de forskjellige grener er beskrevet. Du bør vel ta kontakt med din lokale forening og få noe mer innføring og tips rundt dette før du bestemmer deg for hva du vil, og hva du skal søke på. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, BC.Airn said:

Ta jegerprøven. Nyttig informasjon og lærdom får du, samtidig som du enkelt kan kjøpe deg hagler og rifler.

Og høste av naturen om du vil. 

Ønsker sterkt å ta jegerprøven, men neste mulighet her i distriktet blir ikke før i februar. 

Har en bror som maser om att jeg må ta den. 

Ønsker å ha mulighet til å kunne høste.

Tenkte foreløpig å kunne trene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...