Jump to content

Jakte mink?


frankhovin

Recommended Posts

Hvordan kommer man i gang med å jakte mink? Jeg vil hovedsaklig jakte storvillt, men da det blir maks én eller to jaktturer pr. sesong har jeg litt lyst til å jakte noe litt mer "tilgjengelig" også. Fulglejakt er ikke så veldig aktuellt for tiden, da jeg har et "links vs. høyre ledeøye"-problem som gjør at jeg ikke har funnet ut av hvordan jeg skyter bra med hagle ennå. Og minkjakt er jo nyttig og bra, i tillegg til at det virker morsomt/spennende.

 

Hvor/hva/hvordan går man frem? Er det mange steder på statsgrunn som har mink? Er det evt. områder i Oslo/Drammen/Østfold/Buskerud-området som er aktuelle? Er det evt. noen som har lyst til å ha med en (potensiellt ivrig) voksen nybegynner på slik jakt?

Jeg tenkte i utgangspunktet å bruke 22LR, men har hagle også (tross dårlig hagleskyting).

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Skyting: Du kan prøve å forbedre hagleskytingen din ved å få montert ett rødpungt sikte på haglen og derved tvinge høyre øye til å bli ledeøye under skyting, eller lukke venstre øye.

Det finnes dedikerte sikter for hagle, både fiberopptisk og elektrisk.

 

Jakt: Grunneiers tillatelse eller jaktkort for småvilt/rovvilt.

Sjansen for å finne mink er størst der dens sjanse til å finne mat er størst, altså ved sjøen eller langs elver og vann.

 

Nordover kysten jaktes det med hund for å spore opp minken som gjerne ligger i skjul under store steiner når den er på land, så vi kjører mellom øyene med båt og gjør strandhugg og avsøker området.

Uten hund blir det mere som å tippe lotto, altså flaksen du må stole på😊

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips.

Ang. skyting så høres det ut som en god idé, bortsett fra motsatt iom. at jeg skyter links 😄

Rødpunktsikte er vel ikke nødvendigvis en veldig dyr investering, heller, så det skal jeg jaggu gjøre ASAP.

 

Ang. jakten, så har jeg ikke sett noe annonsert jakt på mink innenfor noenlunne rimelig avstand. Det var litt derfor jeg tenkte på f.eks. statsgrunn. Men der er jeg jo rimelig blank. I tillegg er det vel gjerne slik at man bør legge ut åte over litt tid, for at det skal komme noe særlig mink, hvis det er den jaktformen man skal drive?

 

Jakt med hund er jo selvsagt en fordel. Men jeg har ikke hund, og har heller ikke mulighet til å ha det, selv om jeg gjerne skulle hatt det mtp. flere typer jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...