Jump to content

Elgbørsa har fått tultak.


bardp

Recommended Posts

Var i dag på banen for å skyte inn siktet på elgbørsa mi.

Det er en gammel mauser fra 1937 i 8x57 men med forholdsvis nytt løp fra 1988 sikkert ikke skut mer en 500 skudd.

Den har alltid fungert utmerket. I vinter spanderte jeg ny stokk og monterte et KV avtrekk på den samt nye kikkert montarser til Swarovski Habicht 1,5-6x42 som har stått på rifla siden 1994.

På banen i dag oppførte den seg totalt som en idiot. Treffpunktene hoppet gra sentrum til høy 6er til lav 7er. Jeg kunne gjerne få tre skudd på samme plass men om jeg bare stilte et knepp på siktet hoppet den tre fire verdier på skiva. Den kunne også plutselig flytte treffpunget mange verdier uten at jeg hadde rørt siktet. Tre skudd i tieren og de neste tre i 6en opp og til venstre.

Har sjekket at løpet ikke er borti stokken og at alt sitter fast som det skall. Kan det være siktet som plutselig har havarert? Eller er det noe annet jeg ikke har fått med meg. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Jeffery skrev:

Kan kikkerten stå i spenn, i den nye montasjen?

Nei tror  ikke det kikkert montarsene ble satt fast på våpenet før ringene ble strammet.

Fusset gjennom løpet nå og ser at det er fryktelig mye mantel i det. Prøvde noen slike rene kobberkuler for en tid siden kan den ha vært alergisk mot disse?

Så nå blir spørsmålet hvordan jeg skal få det ut. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bardp skrev:

 - Prøvde noen slike rene kobberkuler for en tid siden kan den ha vært alergisk mot disse?

 

Det er godt mulig. De første Barnes-X-kulene var fæle til å legge igjen mantel i løpet. Etter noen skudd spredde våpna over heile skiva, sjøl de glatte dansk-pipene. Jeg trodde kikkerten hadde tatt kvelden, etter litt skyting med BX, inntil jeg så hvordan løpet var innvendig.

 

2 timer siden, bardp skrev:

Så nå blir spørsmålet hvordan jeg skal få det ut. 

 

Det beste for løpet er de skum-baserte mantelfjernerne, "Forrest bore cleaning foam" og andre tilsvarende. Flytende "copper solvents" er sterkere saker, pass på å pusse helt rent etterpå, og sette inn med vanlig olje.

Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, bardp skrev:

Med de mengdene som er i dette løpet tror jeg det må noe fryktelig sterkt til får å få det rent. Har nå pusset med bore solvents og bronsebørste men det ser ikke ut til å greie å ta dritten.

 

Prøv følgende, i denne rekkefølge: JB-pasta på pussepropp, bronsebørste og "copper solvents". Gjentas flere ganger om nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

@bardp

Jeg har hatt samme problem med løpet mitt som du har. Løsningen min var "Forrest bore cleaning foam" som ble sprayet inn i fra kammerenden. Jeg lot den stå i løpet en 3-4 timer før jeg pusset med pussepropper. Til de var noenlunde rene. Så var det en ny runde med "Forrest bore cleaning foam". 3-4 timer og ny runde med pussepropper. Løpet ble pusset fritt for "Forrest bore cleaning foam" hver kveld og satt inn med olje. Etter 3 dager var løpet fritt for mantel. Husk på at ammoniakk kan ødelegge løpet dersom det får stå en stund. Det kan også være spenn i kassen etter stokkbytte, så muligens bedding kan rette på det vist ikke det blir bedre etter behandling mot mantling.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk så mye mantel i løpet at bommene er nærmest helt borte en kan se de men om en kjenner etter med en liten skrutrekker er de ikke merkbare.

Nå har jeg flyttet sikte, avtrekket og stokken over på en annen m98 i 30 06 jeg hadde stående. Skal teste den i morgen går den greit blir det 30 06 på årets elgjakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Latmanns mantelfjerning. Jeg har fått tak i en sk kammerplugg( ser ut som en klikkpatron med o-ring) som jeg setter i i stedet for en patron. Fyller løpet med  KG 12 og lar den stå en times tid, så er den mantelfri, iaf ved lettere mantling. Tøm tilbake og puss pipa på vanlig vis. Når mantlingen er så alvorlig som du beskriver må det kan hende stå lengre før det løses opp. Bør vel evt prøve seg frem.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet grunnleggende skeptisk til å bruke sterke kjemikalier, særlig hvis de må sitte i løpet over lang tid. Om de ikke gjør skade på stålet "innvortes" kan lett litt søl gjøre skade på så vel brunering som treverk utvendig. Hvis du ikke lykkes med JB-pasta og bronsebørste i kombinasjon med kjemikalier (jeg har brukt Tetragun Copper Solvent alene, uten å få fullgod effekt), tenker jeg dette må være oppgave for en børsemaker. Bildene ovenfor viser at løpet har virkelig ille avleiringer, så jeg lurer også litt på hvilke kobber-kuler som kan være synderen til dette. 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, vavlo skrev:

Latmanns mantelfjerning. Jeg har fått tak i en sk kammerplugg( ser ut som en klikkpatron med o-ring) som jeg setter i i stedet for en patron. Fyller løpet med  KG 12 og lar den stå en times tid, så er den mantelfri, iaf ved lettere mantling. Tøm tilbake og puss pipa på vanlig vis. Når mantlingen er så alvorlig som du beskriver må det kan hende stå lengre før det løses opp. Bør vel evt prøve seg frem.

KG12 er det jeg har opplevd som mest effektivt også!

Har prøvd mye rart ila. 45år som jeger, men KG12 slår alt når det gjelder å fjerne mantel☺️

Link to comment
Share on other sites

Var på bane i kveld å testa neste mauser jeg hadde stående. Dene i 30 06 merket FLY så den har nokk vært i flyvåpenet. Men med samme stokk, KV avtrekk og sikte som sto på den forrige. Heldigvis gikk den helt greit ingen problem å skyte 50 serier på DFS skiva på 100m med noe gammel hjemmelada treningsamo. Prøvde noen Partizan 180gr jaktpatroner de solgte på banen, men de var den ikke spesielt begeistret for fra yttertreff 9er på ene siden til yttertreff 9 på andre sia. Må vel kjøpe meg en pakke med noe annen jaktamo i 30 06 til årets jakt hva anbefales? Har liten erfaring med 30 06 til jakt da jeg alltid har brukt 8x57. Og får vel ikke tid til å lade noe før årets jakt da kuler må bestilles.

Får vel bestille KG 12 men ser den finnes i flere varianter hvilken av disse løser mitt problem?

Link to comment
Share on other sites

Kan bli dyre kuler om jeg skal ta turen på 40 min. Men på 50 min skal jeg klare å være der. De hadde jo disse Fusion 180 grs skuddene til Kr 14,95 ved kjøp av 100 stk. Så da lønner det sei vel knapt å lade selv. Får vel kanskje ta meg en tur på fredag å se hva de ellers har. Skummelt å gå i slike butikker det kan fort bli rådyrt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tidligere ble mekaniske midler brukt for å fjerne avsetninger i løp, det virker fortsatt. Prøv med fin stålull (0000) og olje, det fjerner mantel uten å skade løpet.

Av de kjemiske midlene så bruk det du har, graset er ikke alltid grønnere på andre siden av gjerdet.

Link to comment
Share on other sites

Nei der er nokk kobbermantel og ikke rust. Har vært på Jaktdepoet og kjøpt en liten flaske med noe de påsto skulle være det mest effektive for å ta mantel så da får jeg se i kveld om det fungerer. Om ikke det nytter kan jeg jo prøve med en blanding av saltsyre og vannstofperoksyd. Vi brukte jo det på jobben før i tida til og etse vekk kobber når vi lagde kretskort og det var effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Robla Solo skal du være forsiktig med å la stå for lenge i løpet...det er noe dritt mot stålet om det får virke for lenge...Det er børser som helt har mista presisjonen etter ukritisk bruk av dette luriumet,,,,stinker noe helt jævlig gjør det også. 

 

Forrest Bore Foam er effektivt, men Bore Tech Copper Remover er noe av det beste du får kjøpt på markedet.

Jeg har aldri prøvd noe bedre. Den sammens med Carbon Remover er det eneste du trenger. Ikke stinker det "blodkreft" av det heller og ikke trenger du å sitte kveld etter kveld, før løpet er reint. Skytterlinken er vel eneste forhandler i Norge foreløbig

 

Vær nøye med å pusse igjennom løpet med wd40/5-56 eller lignende etter å ha brukt Robla Solo ivertfall...

 

Link to comment
Share on other sites

Velkommen i klubben...

 

Klarte det samma med GMX kuler i 6,5x55, dog ikkje så ekstremt som dette.

Brukte mange ulike middel uten slipemiddel til ingen nytte. Endte opp ned Remington 40x, eit middel som eg visstnok ikkje burde bruke fordi det er med slipemiddel og for aggresivt. Kjørte på hardt med bronsebørste i lag med guffa og fikk vekk mantelrester. Rifla vart aldri seg sjølv etterpå, men om det skyldes denne hestekuren eller om det tilfeldigvis sammenfalt med at den er utskutt vites ikkje...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg brukt adskillige timer på å lete etter 7,92 kammerbrosen jeg en gang i tiden hadde men nei. Den er nokk forsvunnet i en eller annen flytting. Nå kan en vel spørre seg om det er noen som helst fornuft i å bruke så mye tid å energi på en gammel mauser som uansett ikke har potensiale til og bli en virkelig topprifle. Legger man fornuften til grunn er det vel mye smartere bare å kjøpe en ny rifle. Men hva skulle en da kjøpe. Ser for meg å beholde samme kaliber 8x57.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å pusse ut mantel har jeg prøvd diverse kemikalier. Det mest effektive jeg har prøvd med er Lead Away. Den tar ut så mye så fort at jeg tviler litt på om den kan være for effektiv, skadelig? Har andre prøvd eller vil dele meninger?

DSC03014.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på banen og testet. Den var nå blitt mye bedre en den var før rengjøringen men kanskje ikke helt der jeg ville ha den. Hadde spredning på 8 cm på 10 skudd på 100m. Skutt med anlegg.

Fikk også testet Fusion 180 gr i 30 06 mauseren den ga omentrent samme samling 7 cm på 5 skudd på 100m skutt med anlegg.

Med andre or ikke noen kjempepresisjon i noen av børsene.

Får vel se meg om etter noe nytt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde ikke helt lyst å gi opp 8x57 mauseren. Kom til å tenke på et gammelt knep med å pusse med stålull ATA skurepulver og vann. Nå er ikke ATA lenger i handelen men tok stålull og Jif skurekrem. Puset til den ble blank og fin for så å sette den inn med olje. Var på banen i dag og testet og det ble slett ikke så verst. fikk samlinger på 4-5 cm på 100m med 10 skudd. Det er bra nokk for meg.

Prøvde også noen gamle Norma Vulkan i 30 06 mauseren og fikk tilsvarende samlinger med de.

Så da har jeg nå i alle fall tilfredsstillende verktøy til årets elgjakt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...