Jump to content

Tikka t1x eller cz 455 ?


Håvard Myren

Recommended Posts

Enkelt.... T1x

Fordi? 

Bedre skjefte som kan tilpasses, fornuftig hevarmsløft som gjør det enklere å montere kikkertsikte lavt, meget bra avtrekk fra fabrikk, kan gjøres helt lik jaktbørsa hvis du har en T3(x).

455 med en avtrekksjustering og litt lengre skjefte er helt grei, men som du skjønner, ikke ferdig fra fabrikk.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tikka'en om du har intensjon om å kun kjøpe i .17HMR. 
T1x er bedre på stort sett alle måter en 455. Som tidligere nevnt kan du tilpasse originalstokken med andre grep, forskjefte-addon og spacere. Den passer også i alle systemer som T3/T3x gjør (Ikke plattformer som benytter seg av AICS), dvs du kan benytte samme stokk på to rifler om du ønsker. Nyttig om du investerer i GRS/KKC eller noe annet gromt til den andre børsa. Dette er normalt sett luksus man ikke tar seg råd til på en rimfire, men som kan flyttes over fra primær/storviltbørsa offseason. 

Sluttstykkegangen føles rett og slett mye bedre ut på T1 og har som nevnt over minimalt hevearmsløft som tillater kjappe oppfølgningskudd om nødvendig. CZ'en oppleves som billigere (naturlig nok) og litt mer røff i kantene. Finnes også en del snacks til T1x som bolt on hevearmskuler, boltmuffe i stål, underbeslag i aluminium osv, noe som meg bekjent er verre på CZ uten børsemaker. 

Magasinløsningen på Tikkaen er også bedre da denne bygger minimalt under selve stokken. Tikkaen benytter seg originalt av et 10-skudds doublestack magasin som er breiere og kortere enn CZ'ens, CZ'en kommer vel også originalt med 5-skudds magasin. Det finnes 10-skudds magasin til CZ'en også, men dette er "bananmagasiner" som stikker mye ut fra stokken. 

 

Jeg kjøpte selv Tikkaen på grunn av at jeg vurderte kvaliteten og følelsen til å vekte mer enn det økonomiske. Om man skal se objektivt på det har jo CZ'en et ess i ermet her, mtp lavere pris og løpsbyttesystem. For det du betaler for en T1X får du en tilsvarende CZ i stainless med et ekstra løp i 22lr. Om du skyter ekstremt mye, eller er veldig opptatt av økonomien i det er dette en markant fordel. De billigste 17HMR skuddene du får tak i koster ned mot 2,99kr, mot de billigste 22lr som koster 0,50kr. For hvert skudd du skyter med 17HMR'n kan du altså skyte 6 skudd med 22lr. 

Alt i alt: Om økonomien i det ikke er viktig for deg, gå for Tikkaen. Om du vurderer den til å være noe kostbar, prøv en 455 og kjenn litt på om du kan leve med den. Er tross alt solgt "noen" av disse også, og de er på ingen måte dårlige rifler. Men, Tikkaen er i mine øyne bedre og gir meg godfølelsen hver gang jeg drar den frem fra skapet 😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

CZ 455 er utgått og erstattet av 457. Ny kortere låskasse, ny bolt med 60 grader boltløft istedet for det håpløse 90 graders, ny sikring og nytt avtrekk.

CZ USA selger ikke 455 lenger, i Norge skal vel restlageret av 455 selges først.

Jeg lurer på når CZ skal gi Schou fyken som importør for det trengs sårt.

Av 455/T1X hadde jeg nok uansett valgt Tikka.

Men Sako Quad eller nye Anschutz 1761 står enda høyere pga. godt løpsskiftesystem og suveren presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...