Jump to content

Neglelakk til hundeklør?


rodnebb

Recommended Posts

Jeg har en eldre breton som har hatt en klo på forpoten som hadde sprekt på langs. Den nederste delen av neglen har nå bare fallt av, slik at den myke innmaten er eksponert.

 

Hunden ser ikke ut til å bry seg med kloa, men det er vondt når jeg presser på det eksponerte området. Men bikkja har også høy smerteterskel, så det kan vere vanskelig å se. Hunden er blitt mindere interessert i å springe fort på tur, men det kan jo også vere alderen, hun er 10 nå.

 

Jeg tror dette vil ordne seg med tida, og at ny, fin klo vokser ut bak det skadde området. Ingen tegn til infeksjon.

 

Jeg skal på jakt om 10 dager, og da har jeg sett før at våte negler blir myke og kan sprekke litt opp. Et sted så jeg en fyr som sa han hadde epoxy-lim på sprukne klør.

 

Jeg vil gjerne unngå at kloa gjør at hunden blir mindre ivrig til å løpe.

 

Jeg vurderer 2 ulike behandlinger: bygge inn skadd klo i epoxy-støp, evt. Smøre neglelakk på kloa for å hindre den i å bli våt. Noen tanker om dette vil fungere, om det bare slites vekk på 1 time i skogen, og om det kan ha negative konsekvenser? Det kan jo bli fuktig under støpen, som vil kunne gi infeksjon. Men jeg tror jeg kan 'lukke' det godt inn.

 

Vetrinær, har jeg hørt, vil enten trekke hele greia eller la det være, jeg vil gjette på det siste, det ser ut til å rette seg selv.

20190831_104931.jpg

20190831_104920.jpg

20190831_104914.jpg

20190831_104954.jpg

Edited by rodnebb
Feil i overskrift
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser på bildene at hunden har for lange klør! Ikke noe merkelig, at det blir slike kloproblemer da. Da er det lett for at hele oversiden av kloa/neglen brekker opp og legger hele nerven åpen. Eller sprekker som det er gjort her.

 

Bra at det ikke er blitt et stort problem denne gangen. :) Men lær deg å klippe klør regelmessig, så slipper du problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...