Jump to content

Nybegynner - valg av ladekomponenter og utstyr


Pettn

Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Som overskriften sier så er jeg ganske fersk innen lading av ammo og trenger noen pekepinner. 

Har begynt å kjøpe inn litt ladeutstyr og trenger i den forbindelse litt hjelp til valg av krutt og kuler, samt noe annet knask. 

Lyman gen6, lee diesett, hylsetrimmer, ladeboken 8 etc.er kjøpt inn. 

Tenkte å gå for en Lee classic turret presse, siden pistolklubben har en slik og jeg kjøpte inn dier etc. og planla for å sitte der å lade. Men nå har jeg fått tildelt hele to meter til arbeidsbenk på gjesterommet og da blir det ladebenk/arbeidsbenk/skolebenk 😁, dermed slipper jeg å drasse med meg alt utstyret ned til pistolklubben får å lade. 

 

Biltema sitt eletroniske skyvelær, er dette nøyaktig nok?

Jeg har 250-300 engangsskutte norma jaktmatch tomhylser, hvor ofte kontrollmåler dere hylsene? 

 

Børsa er en X-bolt i 6,5x55 med 53cm pipe med en Hausken jakt 224 xtrm i enden. Det blir hovedsakelig lading av treningsskudd og skudd til jaktfelt (bruker vel bare samme skudda?🤷‍♂️) samt noen få langholdspatroner ut til 700m, en gang eller to i året (samme skudda her og?🤷‍♂️)

 

Av ladekomponenter så var tanken å gå for Vihtavuori N550, Lapua Scenar 123grain, noen sterke meninger om å ikke gå for denne komboen evt. andre kombinasjoner som kanskje er bedre? 

Vet ikke så mye om de forskjellige egenskapene til de forskjellige kruttypene enda, per nå er  det pris per smell vs. presisjon som gjelder, så tanken var å prøve meg frem til presisjonsladning i denne komboen og bare kjøre på med det, noen motsetninger? 

Har egentlig slått fra meg tanken på skytterlagskrutt siden denne har stor, ut i fra hva jeg har lest meg frem til, variasjon fra batch til batch. Hva sier folket til dette, hvilke og hvor stor variasjon erfarer man fra en batch til en annen? 

 

Når dette er sagt så er jeg interessert i å bevare pipa og ikkje skyte den ut fortest mulig, hva gjør 41,2 - 45,4grs N550 med pipa mi? Dette var min/max ladning jeg finner i appen til Vihtavuori, correct me if Im wrong. 

 

Har også en Brno 601 i 308. med 45cm pipe, den tid den sorg 🙃

 

- Petter

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da tar jeg en titt på 130gr golden target og N-19 krutt 😁

 

Det har tydeligvis skjedd noe galt når jeg skulle poste tråden, fikk feilmelding og når jeg sjekket så var det postet fire eksemplar av samme tråden, så admin må gjerne korrigere dette 😅

Link to comment
Share on other sites

Nøyaktighet i skyvelære betyr nada. Nesten hva som helst duger helt fint. Selv bruker jeg en gammeldags skyvelær med vernier skala. Til nøyaktig måling bruker man mikrometer(måle trykkring osv).

Jeg hadde ikke kjøpt Classic turret men Lee Classic Cast pressa. Bruker selv en sånn og den har fungert utmerket selv om jeg har en RCBS Rock chucker liggende. Kjøp gjerne Hornady sin lock n' load konvertering så bytter du dier like rask som du roterer tårnet. En turret presse må være av skikkelig god kvalitet for å være dugende mens en enstasjons presse er mye enklere å få god/rett.

Lee collet halspresse die er knakende god og latterlig billig. Lee kuleisetter die er helt grei(måtte faktisk bruke den i dag i stedenfor min fancy Forster competition die). Helpressing gjør jeg sjelden og gjør jeg det er det ikke i Lee dia.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Glemte å kommentere kruttdispenser. En Lyman Gen6 er veldig kjekk å ha, særlig til å finne godladning. Til å lade mange patroner om gangen går det for tregt selv om jeg har gjort det mange ganger selv når jeg skal ha virkelig jevn batch. Ellers er en god manuell kruttdispenser et "må ha". Lee sin er ikke veldig god. Her er RCBS med baffel eller Redding nok å foretrekke. En god balansevekt er også viktig og alle andre enn Lee er gode. Balansevekten er liksom fasiten når alt annet elektronisk vandrer hit og dit.

Link to comment
Share on other sites

Det @smaug sier :-)

Lee sitt Perfect Powder Measure liker ikke N140 og grovere krutt. Det lugger som bare f. Isteden har jeg brukt G6en,  det går greit for få patroner pr. økt, men blir litt tregt og tirrer tolmodigheten.

 

Ikke til å komme forbi at turreten har mere slark enn en enstasjons.

For min 100-meters skyting er den bra nok, og definitivt bedre enn hva skytteren kan utnytte.

Fordelen med turreten er hurtige kaliberskift.

Produksjonshastigheten vil også være noe høyere på turetten om man setter på et Lee auto drum powder measure. Jeg har ikke prøvd større patroner enn 7.62x39 med auto drum på turetten, men initiell testing med N150 tilsier at det skal gå greit. Altså, jeg har ikke testet nok til å si at dette er fullgod løsning for 308 og 6.5x55 ( ennå).

 

Uansett, behovet for en god enstasjons vil dukke opp.

Så ikke feil å starte med det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...