Jump to content

Classic vs Victory


Bronx

Recommended Posts

Ut fra min ringe erfaring med ett stykk Classic 3-12x56, vil jeg si nei. Jeg finner at den praktisk ikke står noe tilbake ift en HT jeg har i tilsvarende størrelse, når det gjelder skumringsbruk. Ved en sammenligning side ved side kan man nok ane noe forskjell, men som sagt marginal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en classik 2,5-10x50. Veldig godt fornøyd med den kikkerten. Kompis har samme kikkert i victory serien. Nå jeg bytter over og skyter med hans våpen, ser jeg tydelig forskjell fra min. Victory har mindre dassrull effekt (den er ikke stor på classiken heller, men merkbart større) Victory har også ørlite bedre skumrings egenskaper. 

Så er spørsmålet er disse fordelene verdt pengene du må legge i? I min verden, nei. Det ekstra lyset gir deg kanskje 5 min ekstra jakt? Men da er lyset så marginalt uansett at de fleste har gått hjem for lenge siden.  Dassrull effekten tenker jeg kun på hver gang jeg ser i hans kikkert. Tenker aldri på den når jeg skyter med min kikkert. Hadde jeg skulle valgt i dag, hadde jeg fortsatt kjøpt meg en classik.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bronx skrev:

 

Var skumringsegenskapene jeg lurte mest på, heller mot en ny Classic nå ja 👍

Jeg jakter en god del rev med min kikkert.  Skjelden jeg gir meg pga kikkerten....  Når det er så mørkt at jeg ikke kan levere et sikkert skudd pga kikkerten, er det uansett så mørkt at jeg ikke ser noe annet heller.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Classic er i mine øyne en utrolig god kikkert. Har hatt en 2,5-10x50 med kompensator i en 5 års tid, og den er med seint på kvelden på hjortejakt og på elgpost midt på dagen. Den gir meg smil om munden:)  Den er riktig på klikka, lys og nydelig. "Dassrulleffekt" hører ikke hjemme i beskrivelsen av denne deilige kikkerten :), ikke om den er montert med riktig avstand fra øyet. Måtte bare si det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...