Jump to content

Konveks vs rett kolbekappe (og andre former)


Midt-I

Recommended Posts

Kan noen forklare fordelen med ulike former og vinkler på kolbekapper? Til ulike former for skyting, både liggende, stående, knestående, osv., hagle og rifle..

 

Konkav kolbekappe sees på mange våpen. Muligens fordi det er enklere å plassere en slik kolbe på samme sted i skuldergropa hver gang? Noen mener at flat (og gjerne litt skrå, altså "nedover-pitch") kolbekappe er fint ved stående skyting siden kolben lettere kan plassere litt over toppen av kragebeinet. Dermed står man mer naturlig oppreist med hode og nakke. De tidlige utgavene av HK416 hadde konveks kappe, kan noen forklare tankegangen bak disse? (De nye kommer istedet med rett kappe med nedover-pitch).

 

Ser det kan kjøpes en del kapper til 200 STR som kan vinkles sideveis, finnes det noen fagterminologi for denne vinkelen?

 

 

1022KKC-BROWN_SMALL_1.jpg

trg_recoilpad_0.jpg

GRS103594.jpg

ButtPad.jpg

s-l500.jpg

hk-416-mr-556-german-e1-rear-stock-mil-spec-1.jpg

upload_2019-1-25_18-21-40.jpeg

david-tubb-cast-on-cast-off-rifle-butt-adjustments1.jpg.f443974a036054158927ea0a784a7c97.jpg

kolbekappe_uh_justeringmuligheter2.jpg

$_1.jpg

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Du spør egentlig veldig omfattende og upresist så det er mye arbeid å gjøre et forsøk på og nøste sammen et fornuftig svar. Det korte svaret er bruk YouTube og søk på «gun fitting».

Her er alle parameter som er av betydning;

98FE6B4F-EC71-4251-9C60-097097265D76.jpeg.8e9c853c32463d1cb20c098db92c9920.jpeg

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
På 30.8.2019 den 19.18, Bly skrev:

Du spør egentlig veldig omfattende og upresist så det er mye arbeid å gjøre et forsøk på og nøste sammen et fornuftig svar. Det korte svaret er bruk YouTube og søk på «gun fitting».

Her er alle parameter som er av betydning;

98FE6B4F-EC71-4251-9C60-097097265D76.jpeg.8e9c853c32463d1cb20c098db92c9920.jpeg

🤔Dette omhandler vel ikke formen på kolbekappen.

Link to comment
Share on other sites

@bbdgDa må du gjerne være litt mere behjelpelig med å forklare 😉. Min påstand er at man ikke kan se på kolbekapper uten å se de i sammenheng med andre stokkmål. Det er mange varianter av kolbekapper med forskjellige funksjoner som gjør at de egner seg bedre eller dårligere for enkelte måter å skyte på. Det er f.eks ingen som bruker butt hook på ei hagle. Av og til har jeg også følelsen av at mye er design og ikke nødvendigvis funksjon. Tilpassing av stokk til en skyteform er ofte en kompleks afære.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne vært behjelpelig, men saken er den at jeg også har lurt på det ts spurte om😉

Det du nevner i ditt svar har jeg faktisk litt kunnskap om, så håper noen svarer litt mer konkret om det ts spør om og som jeg også lurer på.

Hvis du føler jeg tråkket deg på terne, beklager jeg det! Det var ikke meningen😉

Link to comment
Share on other sites

@bbdgNei, på ingen måte 😉. Butt hook har jo en kjent funksjon. Resten handler vel mere om å fordele kontaktpunktet. Men som jeg har poengtert tidligere så blir jo alt en funksjon av tilpasning, og da er det vanskelig å skille spesielt når man blander inn pitch og cast. 

Link to comment
Share on other sites

Dette er et interessant tema. Hver skytestilling i hver skyteform har sin unike kombinasjon av alle disse målene for å gi skytteren best mulig forutsetninger for gode resultater.

Se på en Anshutz frigevær. Alt kan stilles inn, og mellom de tre skytestillingene forandres innstillingene dramatisk. Hensikten er at skytteren skal kunne være i skytestilling med minst mulig belastning av kroppen, og slik at det er mulig å slappe av mest mulig. Da inntar skytteren skytestilling, og våpenet justeres slik at det passer uten at skytteren behøver å flytte noen kroppsdeler og slik at våpenet har riktig kontakt for rekylopptak.

For dynamiske skytedisipliner er det viktig at våpenet kan bringes i skytestilling raskt, og at utformingen er slik at øyet umiddelbart kommer riktig inn siktelinjen. Kolbekappens utforming og vinkel er en viktig del av tilpassingen. Buen i kolbekappen skal både fordele rekylen over større område og ha kontakt over et så stort område at våpenet blir stabilt i sideretning når kinnet får kontakt med kolbekappen. Pitch eller helning brukes for å tilpasse våpenet for mål i ulik høyde. For hagler er pitch for våpen til høye fasaner ikke den samme som for våpen beregnet til kaniner som går på bakken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kolbekrok brukes vel på fremtunge frigevær for at kolben ikke skal skli opp, og antageligvis av skiskyttere for at kolben skal havne på samme plass hver gang?

 

 

 

Hvilken form som er optimal kommer sikkert an på mange faktorer. Noen tanker er skytestilling stående, knestående eller liggende, uten støtte, med tofot, med reim eller med barrikade, stiv skytejakke vs t-skjorte, rekyl, om man bruker skuldergropen eller kragebeinet, osv.

 

Har en hypotese om at konkav kolbekappe kan egne seg bedre til skytedress, siden man da får en spiss i toppen som graver seg ned i skuldergropa, men det er kanskje ikke så behagelig hvis man skyter med t-skjorte. Rifleskjefter har ofte rett eller svak negativ helning, det gir kanskje mening at disse er mest allsidige, og at det er smakssak hva som passer best. Kappe med negativ helning vil jeg tro i likhet med konkav har en tendens til å sitte bedre i skuldergropen på liggende skyting. Positiv helning derimot ser jeg ikke helt poenget med, vil ikke kolben da ha en tendens til å skli ned under rekyl?

 

Hvis det hjelper kan vi ta utgangspunkt i en boltrifle i .308 på 4-5 kg til bruk i alskens skytestillinger, eventuelt hagle til leirdueskyting hvis det blir for kjedelig. ;)

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Bly skrev:

Av og til har jeg også følelsen av at mye er design og ikke nødvendigvis funksjon

 

Se på gamle Westernvåpen. Ofte veldig konveks. Kolbekappen var for det meste i metall. Tror ikke de laget de sånn bare for designet's skyld. Vel var de antakelig noen hardhauser, men de hadde vel ikke tilgang til rekylarsorberende gummibakkapper. De måtte vel ha et design som passet kroppen for å fange opp rekyl minst mulig smertefullt ? 

Link to comment
Share on other sites

 

5 timer siden, Midt-I skrev:

Hvis det hjelper kan vi ta utgangspunkt i en boltrifle i .308 på 4-5 kg til bruk i alskens skytestillinger, 

 

Det korte svaret er at du vil ha den gamle Brevold-kappa på rifla. 😉 

 

Det lange svaret er at med mange stillingsbytter, ok klargjøringstid og begrenset skytetid som i DFS eller jaktfelt må man ha noe som lar seg justere godt nok fort nok og sitter godt i skulderen. 

 

For NSF, med få bytter, lange program og god tid vil du ha noe som gir veldig god repeterbarhet på stilling men kan kreve mer for å få på plass, gjerne med mer krumming. En PRS- eller dynamisk-skytter har lite klargjøringstid, enda mindre skytetid, lite rekyl og litt slappere presisjonskrav, og vil ha noe som lar seg montere fort og gæle, gjerne konveks kappe uten gummi som hekter seg fast. 

 

Skytterjakker har ofte friksjonsgummi som gjør at formen på kappa er litt mindre kritisk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ruger #1 skrev:

De måtte vel ha et design som passet kroppen for å fange opp rekyl minst mulig smertefullt ? 

Det kom kanskje ikke godt frem, men var det jeg mente med;

10 timer siden, Bly skrev:

Resten handler vel mere om å fordele kontaktpunktet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Må ta opp denne...


Vinkelen på kolbekappen..... her ser vi at kolbekappen er tykkere nederst og vinkler innover ved "tåen"? (tror jeg det heter??)

Er dette for å hjelpe ved rekyl?

Eller er det en bedre måte å montere kolbekappen for å minimere rekyl og løps reisning?

 

 

tikka_t3_forest.png

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Sør-jeger said:

Vinkelen på kolbekappen

Tror nok mest det er design. For meg ser det ut som om kappa egentlig er vinkelrett på løpsaksen. Med andre ord «nøytral pitch» som er det vanligste på jaktrifler nå om dagen. Om den kolbekappa er mykere ned enn oppe vet jeg egentlig ikke, men på Sako, som ligner, så er den hard og gir ikke noe særlig rekyl absorberende funksjon. Det er vel hakke bedre enn hard plast, men ikke mye.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på dette eg og ifb med renovering av eit par stokkar. Etter litt tenkjing og eksperimentering på meg sjølv har eg kome fram til at ved sittande eller ståande skyting får eg betre kontakt med kolbekappa om fallet er negativt (øvre del av kolbekappa kjem lenger bak en tåa). Negtivt fall avhjelper at tåa får uforholdsmessig mykje trykk/kraft. 

 

Når det gjeld konveks kontra konkav er min tankegang at konveks kolbekappe, eller det at ein tek av kolbekappa litt i øvre del hjelper ein del om ein må montere børsa/hagla fort. Mindre materiale som stikk ut og kan henge seg fast i klede. Og slik eg er bygd og monterer børsa (sittande og spesielt ståande) har eg ikkje kontakt med øvre del av kolbekappa, og då kan denne like godt slipast ned slik at eg kan montere børsa fortare og greiare. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...