Jump to content

Tanker rundt standard kikkertsikte til DFS


Midt-I

Recommended Posts

Aimpoint Comp M4 med 3x sats. En haug med unge håpefulle som allerede kjenner den fra sin tid i grønt, relativt billig, lett å bruke, ingen utfordring med øyeavstand på Saueren og solid.

Dioptersikter har vel overlevd så lenge pga allsidigheten, ikke fordi den nødvendigvis er best på noe og da må nok optikken som evt skal overta også være det. Aimpointen vil jo ikke være best på de lengste holdene selv med 3x sats meeeen alle har sånn og det skytes deretter.

3x satsen kunne vært noe det åpnes opp for i høyere klasser slik at nybegynnere ikke trenger å kjøpe det med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er en tendens at erfarne skyttere klarer å skyte med høyere forstørrelse. Snakket f.eks. med en jaktfeltskytter som mente at han fint kunne skyte stående med 50x, og at det faktisk var en fordel, fordi han kunne se ringene på skiva og kulehullet fra forrige skudd.. Men så høy forstørrelse er kanskje ikke like moro for en nybegynner som sliter med å finne målet, holde stødig, og ligge i ro.

 

På felthurtig er tiden en del av poengsummen, og da får man det litt travlere og vil optimalisere mot det. Tviler ikke på at 30 sek er dårlig tid til øvelsen som ble skissert over, men tror øvelsen hadde fått litt annet preg om man faktisk belønnes for å bruke kortest mulig tid. Da er det kanskje hensiktsmessig å skru ned forstørrelsen litt? Samtidig er man jo avhengig av å ha nok forstørrelse til å se målet tydelig, så godt mulig at 10x uansett er et godt kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

Ser forresten at Vortex Diamondback Tactical 6-24x50 EBR-2C FFP MRAD (4999 kr) har parallakseinnstilling fra 9 meter. En rimelig modell som kanskje kan være aktuell for de som vil prøve kikkertklassen?

  • 0.1 mrad klikk (1 cm på 100 m)
  • FFP retikkel til avstandsbedømming
  • Nullstopp (ikke alle rimelige sikter som har det!)
  • 30 mm rør
  • 6 mrad vandring per rotasjon
  • 19 mrad total høydejustering

 

Vortex Diamondback Tactical 4-16x44 EBR-2C FFP MRAD (4499 kr) kunne også vært en kandidat, men har bare parallakseinnstilling fra 18 meter.

 

vt-dbk-10029@6.jpg

vtx_rfl_dbk-tac_6-24x50-moa_fr_w.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sitat

felthurtig er tiden en del av poengsummen

Tiden ER poengsummen. Ingenting annet teller. Er ikke alle figurene nede får du ingen tid.

 

Sitat

men tror øvelsen hadde fått litt annet preg om man faktisk belønnes for å bruke kortest mulig tid

Ikke akkurat den øvelsen. Jo raskere skyting, jo flere poeng. Akkurat som FH. Da tenker jeg på 30s øvelsen jeg skisserte. Når det gjelder Skill Stage 2 så er den som regel "tie breaker", ved poenglikhet så går den med lavest tid på SK foran.

 

Sitat

Virker som det er en tendens at erfarne skyttere klarer å skyte med høyere forstørrelse

Det er to-tre ting som kommer med trening her. Det ene er at du holder mye roligere - en tilleggsting er jo at man klarer å trekke godt (i wish) selv med betydelig bevegelse i siktet - og at man peker der man skal før man ser i siktet. Det er noe en lærer veldig godt med diopter med det latterlig lille synsfeltet (1m på 100m?, dvs som 40-50x - bare uten...) - og jeg skal ikke legge skjul på at jeg ikke tror de fleste i denne tråden har skutt noe særlig, eller noe i nærheten av nok, med diopter til å uttale seg så voldsomt.
Og til DFS-bruk kan du regne med trening. Alle som er noenlunde aktive skyter antakelig like mye hver som alle i denne tråden til sammen.

 

I det hele tatt syns jeg noen av påstandene i tråden vitner om lite erfaring med det som diskuteres

 

K

 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I dag er jo både bane og feltskyting stort sett elektronisk så verdien av å kunne se kulehull faller da bort. Om jeg i dag mot formodning skulle stilt opp på et stevne med kikkertsikte hadde jeg vel valgt et som gir med 10-15 ganger forstørrelse.

4 timer siden, M67 skrev:

Det er noe en lærer veldig godt med diopter med det latterlig lille synsfeltet (1m på 100m?, dvs som 40-50x - bare uten..

Nå er det nå slik at i alle fall på mine våpen, ser jeg nå også det som er utafor selve frontsiktet når jeg ser gjennom dioptret. Noe som i praksis gir med et langt større synsfelt. Om jeg kun fikk se det som var inni forsiktet tror jeg ikke det kom til å bli flere verken stang eller felthurtig begre på meg.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Nå er det nå slik at i alle fall på mine våpen, ser jeg nå også det som er utafor selve frontsiktet når jeg ser gjennom dioptret. Noe som i praksis gir med et langt større synsfelt. Om jeg kun fikk se det som var inni forsiktet tror jeg ikke det kom til å bli flere verken stang eller felthurtig begre på meg.

Jeg ser veldig lite som er utenfor kornbeskytteren omtrent, jeg ser i beste fall skivenummeret over hullkornet (på LS nå sist kunne jeg bare såvidt lese skivenummeret, det var gøy..), og jeg har da både stang- og felthurtigbeger. 

 

Sitat

 bane og feltskyting stort sett elektronisk

Baneskyting er stort sett elektronisk. Dog ser man jo kulesporet om man har en kikkert av OK kvalitet og ligger godt. Elektronisk feltskyting har jeg ikke sett utenom LS, i løpet av det som kjapt regnet må være rundt 150 feltstevner... Jeg ser heller ikke noe som tyder på at feltskyting generelt blir elektronisk, til det er investeringskostnadene for store. Og for at det skal fungere, kompetansegapet for stort, iallefall opp til de mest vanlige skivefabrikatene. 

Nå går det jo den veien, men min framtidsprognose er vel omtrent at vi slutter å skyte felt lenge før felten blir elektronisk. Det er bare baneskyting som har status, og nå dreier man tungt mot innendørsskyting istedenfor felt om vinteren. Men klart, lenge før kikkertsikter blir allment akseptert i DFS vil vi nok skyte med laser hjemme i stua og poste resultatene på nett, som alle andre spill...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Mulig det er store forskjeller på hvor en holder till men her i distriktet er stort sett alle feltstevner avholdt på elektronikk de siste årene. Noe som nokk har vært med på å øke både interessen og aktiviteten. Selv savner jeg nokk det å gå en skikkelig feltløype da det gjerne blir å skyte alt fra nærmest samme sted med elektronikk.

Men rent arrangementsmessig er det jo en lek å kjøre et feltstemne på fastmontert elektronikk kontra pappskiver. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at det er bekvemt å gjøre felten om til fem åttendels baneskyting, men det sitter langt inne. Hva LS-arrangører gjør og hva resten av oss gjør er en annen historie...

 

Innendørsskyting, ja. Det er så fordømt lettvint! Man rekker tre stevner på en formiddag, og vafler og kaffe er en større utgift enn ammo. Det avlyses aldri pga tåke eller frost og kan skytes til langt på natt eller på søndag mens gamlefar står på preikstolen, i blandede lag med alle klasser. Selv vi gamle grinebitere må bare innse at det er et helt klart taktskifte, spesielt i sentrale strøk, og det går dessverre ikke imot mer feltskyting. Og akkurat dét tror jeg er en mye større revolusjon enn alt gnålet om kikkertklassen eller kaliber eller våpentyper. 

Link to comment
Share on other sites

1/0 er det vel nært ennå ja. Men gruppen du beskriver er helt klart i ferd med å vannes ut. Det er nå et synlig overlapp mellom de jeg møter på DFS-stevner, treninger, og på PRS-stevner. Aldersspennet er fra tenåringer til pensjonister. 

Jeg tror dette kommer til å vokse, men jeg tror ikke det vil stjele folk fra noe, heller inspirere flere til å delta over det hele.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeger/kikkertklassen har allerede dratt flere til DFS. Den diskusjonen kan du ikke synse ihjel - det er bare å drepe den med fakta fra resultatlistene. 

Jeg tror også at vi vil se veteraner velge den foran finfelt, når de bare får øynene opp for at kikkertsikter ikke er ren styggedom... nesten alle veteraner jeg har diskutert dette med er klare på at de heller slutter å skyte enn å bruke kikkertsikte. Begrunnelsen varierer mellom at det er juks og at det er ubrukelig. Men folk har skiftet mening før...

Jeg tror flere enn veteraner, som sliter med synet ifbm. grovfelt, vil gå over, for de kan ikke velge finfelt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 12.9.2019 den 0.11, M67 skrev:

fritt antall på gongen på 350m

 

Hadde et lite dyskelsianfall og trodde øvelsen bare bestod av 4 skudd. Med fritt antall blir jo tiden mye mer kritisk.

 

5 timer siden, M67 skrev:

Tiden ER poengsummen. Ingenting annet teller. Er ikke alle figurene nede får du ingen tid.

 

- og jeg skal ikke legge skjul på at jeg ikke tror de fleste i denne tråden har skutt noe særlig, eller noe i nærheten av nok, med diopter til å uttale seg så voldsomt.
Og til DFS-bruk kan du regne med trening. Alle som er noenlunde aktive skyter antakelig like mye hver som alle i denne tråden til sammen.

 

Beklager at jeg var upresis.

 

Hvordan er erfaring med diopter relevant for å diskutere kikkertklassen?

 

5 timer siden, M67 skrev:

I det hele tatt syns jeg noen av påstandene i tråden vitner om lite erfaring med det som diskuteres

 

Hvis det er meg du sikter til må du gjerne opplyse meg. :) 

 

3 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

@Midt-I Hvor mye erfaring har du egentlig fra DFS-skyting? Da tenker jeg på alle øvelser som 15m, bane, felt, felthurtig og Stang.

 

Jeg er i det store og hele "hobbyskytter", og skyter mest med diopter i annet forbund. Erfaringen min som DFS skytter er en haug med jegertreninger, og et par stevner på 15 meter og litt felt.

 

I tillegg til at det er gøy å skyte synes jeg også det er spennende å diskutere skyteteknikk og utstyr. Hvor hardt skal du holde i rifla? Hvordan tar du et best mulig avtrekk? Hvilket kikkertsikte bruker du?

 

Noe av den morsomste skytingen jeg har holdt på med var militær feltskyting hvor alle hadde samme kikkert og rifle. Opplegget var egentlig forbløffende likt et DFS feltstevne. DFS har jo en standardrifle, så tanken om "standardkikkert" har streifet meg.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det tror jeg ikke betyr så mye for jegerne.

Enig, men det kan stilne et par diskusjoner. Det blir også tillatt for en hel del skyttere som har "gitt seg" med DFS-skyting, å delta i kikkertklassen, noe det ikke var i jegerklassen. Hadde du skutt i DFS ever before, så var du utestengt. Det er nokså mange av disse.

 

Sitat

Hvis det er meg du sikter til må du gjerne opplyse meg

Det er flere, det er spørsmål om parallakse (deg), det er påstander om at det vil bli et race om førstørrelse for å se kulehull (høggern), (du har ikke tid til å se etter kulehull i ei rufsete skive i skyggen på 400m) , og det er påstander om at det er vanskelig å finne skiva med 10x forstørrelse, for eksempel.

 

Sitat

militær feltskyting hvor alle hadde samme kikkert og rifle

Hvilken gren/ forbund er dette? Forøvrig høres det nesten som PRS - der er det jo fritt utstyr, men de fører jo bare til at alle har helt tilsvarende utstyr. det er ikke praktisk forskjell på riflene til 75% av deltakerene på et PRS-stevne, selv om det står forskjellige merker på dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har ingen tro på standard kikkert. Skal det bli noen deltakelse i kikkertklassen må folk få lov å delta med de de har. Skal en begynne å standardisere kikkert blir vel det neste gevær osv. Og da ender en jo opp med nokk en standard DFS klasse. Nei la det være åpen så kan jegere og andre ta det de har i skapet å være med. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, M67 skrev:

Jeger/kikkertklassen har allerede dratt flere til DFS.

 

Ikke på mine kanter, når det gjelder "JEGER"-klassen. "KIKKERT" klassen blir først innført fra nyttår, og da får vi se hva som skjer. Jeg TROR (det nærmeste jeg kommer religion!!!) ikke det blir så store forandringer på 15-meter i vinter, til det er klassen for lite kjent, og utstyr etc. for lite utbredt (de fleste vet nok ikke at "kråke-salongen" innerst i skapet duger godt nok på 15-m).

 

19 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Derimot vi nok en del av de som i dag er tvunget over i finfelt (les kortfelt) heller skyte stevner i kikkertklassen.

 

Jeg tror dette heller ikke "tar av" på felten førstkommende vinter, men potensialet er der. Jeg skal hvertfall gjøre mitt, jeg skal ikke skyte "kortfelt" i annet enn mesterskap. Sjekket akkurat M/67'en, med Boyds-skjefte og Leupold VX-3 CDS 3,5-10x40 på 200 m med 8 g A-Max, det så greit ut.

 

(Og er ikke det "bra nok", skal en av Sauerne få kikkert!)

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Sjekket tallene for "vanlige" stevner i mitt område i 2019. 507 starter derav 10 i jegerklassen.

Jeg gadd ikke sjekke alle stevnene, DFS sida er jo uendelig treig i dag. Men på de 15 feltstevnene jeg selv deltok på i vinter var det til sammen 84 starter i jegerklassen, det er fort over 10% av grovfelten. Tendensen er at jo større stevne jo mindre andel jegere - det er de samme navnene som går igjen overalt.

På 2 småstevner var det flere startende i Jegerklassen (14 og 13)  enn i 2-5+V55+EJ. Og da er det 3 stevner av de 15 hvor jegerklassen ikke er med engang. Du må være bra imot å slippe til andre enn diopterfolket for å påstå at det er uten betydning. 

Jeg ser to-tre tendenser i feltskyting. Det blir flere og flere på finfelten, det hoper seg opp med V65 og 73 som ikke ser godt nok til å skyte grovfelt - alle disse jeg kjenner eller vet hvem er, skjøt grovfelt MYE lenger enn de "trengte" helt til de faktisk ikke så godt nok lenger. Med kikkert kunne alle disse skutt grovfelt ennå - ulempen er jo psykologisk, du får ikke 30 treff like ofte ;)  . Det blir flere og flere i jegerklassen, og det blir færre og færre på grovfelten, selv om denne tendensen ikke er så sterk heldigvis.

 

Sitat

kke alle kikkertsikter som har parallakse justering som går så langt ned

Nesten alle "billige salongkikkerter" har parallaksejustering som går ned til 9m. det er de dyre snobbekikkertene våre som ikke har det - untatt March.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

 - det hoper seg opp med V65 og 73 som ikke ser godt nok til å skyte grovfelt -

 

Grunnen til at "det hoper seg opp" med V65/-73-skyttere på finfelten, er ikke at vi ikke ser godt nok, men at det er dette som er programmet for disse klassene. Og at vi ikke kan skyte noe annet (inntil nyttår), alternativet er å sitte heime (eller dra og handle gardiner på RUSTA, sammen med ektefelle/samboer!).

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Grunnen til at "det hoper seg opp" med V65/-73-skyttere på finfelten, er ikke at vi ikke ser godt nok, men at det er dette som er programmet for disse klassene

Ja, men da har man valgt klassen. Jeg beklager at jeg blander alder og klasse.

Jeg observerer at mange som er over 65, og enkelte som er over 73, skyter grovfelt i klasse V55. Mitt inntrykk er at de fleste ikke går over i de to eldste klassene før de enten ikke får til å skyte knestående fordi knær eller rygg krangler, eller til slutt fordi de ikke ser godt nok. Jeg er gammel nok til å ha vært på feltstevner i vintermørket og ikke sett blinkene på alle holdene (kjempegøy...) så jeg ser utfordringen - og i mitt hode er kikkertklassen en skikkelig redningsplanke her. Der slipper en knestående om har vonde knær, og en kan nesten se så dårlig en vil. Utfordringen der blir jo fort å se hva en har stilt siktet på, men det fins jo både lesebriller og lupe.

Uansett blir vanskeligheten/ det det konkurreres i, det det skal være, å bedømme avstand og vind, og å holde i ro og trekke av rent, ikke å ha best mulig syn.

Det jeg mener med at det "hoper seg opp" er at det blir flere og flere - veteranklassene kommer til å eksplodere i løpet av noen få år - det kan bli en utfordring ifbm. banekapasitet, men er først og fremst bra for alle, både skytterene selv, miljøet og skytterlagene. En av grunnene til at folk gir seg fra veteranklassene, og "går tapt" er at synet blir for dårlig. Det er selvsagt mange andre grunner - men akkurat det er faktisk en ting som kikkertklassen er god for, dersom skytterene selv innser det - man kan beholde mange skyttere i mange år lenger.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, M67 skrev:

Ja, men da har man valgt klassen.

 

Man "går over" til aldersbestemt klasse ved fylte 55/65/73 år. Man må aktivt "velge" å skyte i annen klasse (ved fylte 73 kan man ikke fortsette i V65).

 

39 minutter siden, M67 skrev:

Jeg observerer at mange som er over 65, og enkelte som er over 73, skyter grovfelt i klasse V55.

 

Da er de V55-skyttere, og skyter de ikke bare grovfelt, men også de øvrige DFS-øvelsene, i V55.

 

Vi har jo noen som er "vel 55", som skyter i andre klasser. En som fyller 71 i år, hevder seg fortsatt godt i klasse 5. En dobbel Normapokal-vinner skjøt seg opp fra klasse 4 til klasse 5 det året han fylte 72, året etter startet han i V73 (uten å ha vært innom V55 og V65), med MEGET godt resultat!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...