Jump to content

Forskjell i rekyl - Jaktpatroner m/bly vs. lerduepatroner m/stål


Aasand

Recommended Posts

Har nå vært et par turer på lerduebanen med en gammel hagle jeg arvet. Haglen er en belgisk Larsen sideligger i 12/70, trolig produsert en gang mellom 1925 og 1945. Har ikke veiet den, men virker svært lett. Kolbekappe i en form for tynn hardplast.

 

Da jeg ankom banen ble jeg fortalt at jeg måtte bruke jaktpatroner i bly i stedet for de "vanlige" lerduepatronene i stål, da de var i tvil om jeg kunne bruke stål pga haglens alder. Jeg ble videre fortalt at ulempen med jaktpatroner i bly var at de hadde mer rekyl enn lerduepatronene i stål. Det ble nevnt at denne kombinasjonen av patroner (jaktpatroner i bly) og hagle (12 kaliber, lav vekt og hard kolbekappe) var svært utrivelig å bruke til flere serier på bane pga rekylen, og etter 2*25 skudd må jeg si meg svært enig. Skøyt for noen år siden med lerduepatroner i stål i en moderne og tung O/U, kan ikke huske at jeg da tenkte på rekylen overhodet.

 

Spørsmål 1: Hvor stor er egentlig forskjellen i rekyl mellom bly- og stålpatroner, og er det eventuelt noen forskjell mellom jakt- og lerduepatroner i samme metall?

 

Spørsmål 2: Ville jeg eventuelt merket noen bedring hvis jeg byttet patroner, eller skyldes brorparten av rekylen i mitt tilfelle hagla? Ville jeg f.eks merket stor forskjell hvis jeg byttet kolbekappen til en moderne i gummi?

 

Edit: Omformulerte innlegget så det ikke skulle kunne forveksles med enda et "kan jeg skyte stål"-innlegg😉

 

 

 

Edited by Aasand
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til Norges beste forum for jegere og skyttere!

 

Dette temaet er akkurat diskutert i tråden "Hvorfor dyre patroner", i "Hagle", under "Våpen".

 

Og det er ikke noe hokus-pokus, bare rene naturlover. @Per-S beskriver det helt greit i dette innlegget:

 

https://www.kammeret.no/topic/87409-hvorfor-dyre-patroner/?do=findComment&comment=1288753

 

Lerduepatroner har ca. 24 gram stålhagl, jaktpatroner har ca. 32 gram blyhagl, dvs. 33 % mer vekt. Stålhagl har litt høyere hastighet, men ikke nok til å utligne vektforskjellen. Derfor blir det mer rekyl fra jaktpatroner. NB: Dette gjelder full-ladete kaliber 12/70-patroner, hagla di burde hatt 12/65-patroner, med "snill" ladning (type gamle "Nittedal Rype"). Da ville nok rekylen vært litt mer håndterbar.

 

" - men virker svært lett. Kolbekappe i en form for tynn hardplast".

 

Huff! Bringer tankene til ei testskyting (liggende!) av en 10,75x68 med gammeldags skjefte!

 

Den "følte" rekylen avhenger av flere faktorer, der skjefteform, bak-kappe, påkledning og evt. rekyldemper-remedier (kick-stop etc.) vil gjøre forskjell. Ei tykk rekylkappe, evt. kombinert med en myk kinnstøtte (og en god, tykk ullgenser), vil nok redusere rekylfølelsen.

 

Link to comment
Share on other sites

Er du helt sikker på at den er i 12/70? Ikke skyt stål, sideliggere er svakere enn OU. Og en eldre lett sideligger er ikke laget for stålammo, den er laget for å skyte bly. Hold deg unna alt med HP, Extreme, eller lignende markedsføring på ammo pakka som antyder litt ekstra futt selv om det er bly:)  og selv om den har rett kammerlengde. Muligens kan noe slikt passe:https://gamebore.com/uk/cartridge/game/regal eller https://hagleskyting.no/produkt/hull-haglepatroner/jakt-bly/imperial-game-1265-28g-bly  Lett hagle gir selvsagt mer rekyl enn en tyngre. Men hold deg under 30 grams ladninger, 28 er nok mer passende jaktpatroner. Du kan likegodt bruke noe annet om du skal bruke mye tid på leirduebanen enn den Belgieren. Det er i utgangspunktet kun et jaktvåpen. Men ja, bly gir minst rekyl av alt. Enkelte svake stål leirdueskudd er ekle å skyte med. Godt mulig de jeg viste til er mer komfortable enn hva du brukte. Men dobbeltsjekk kammerlengda. Kolbekappe kan hjelpe, men du må heller finne rett ammo, det er nok der du har mest å hente... !  Faktisk handler absolutt alt angående rekyl i ei hagle om hva du putter i av ammo. Problem med rekyl, kan i tillegg til feil skyteteknikk, handle om at hagla ikke passer deg. Det kan også være en kombinasjon av samtlige faktorer nevnt.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Vanlige lerduepatroner med stålhagl har vanligvis haglvekt på 24 gram.

Dine jaktpatroner med blyhagl veide nok betydelig mer. Kanskje var dette patroner med 36 gram hagl,.. vanlige jaktpatroner (bly) har ofte hagelvekter som kan variere mellom 32 - 36 gram.

Etter 50 skudd med kraftig ladede jaktpatroner forstår jeg at dette kjentes i akselen.

 

ps. Litt rart at de tillot skyting med blyhagl, da dette vanligvis er forbudt på bane.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...