Jump to content

Treffpunkt på kanadagås


Kain

Recommended Posts

Hei. Fersk gåsejeger her. Jeg gikk over  ett år tilbake i tid for å se etter andre tråder på dette, men fant ingen. Beklager om jeg har oversett en.

 

Jeg skal på jakt og håper på å få kanadagås. Jeg har tenkt å jakte med 308 helmantel. Hva er best treffpunkt? De jeg har spurt har sagt "brystet" men synes kanskje det er litt vagt. 

 

Noen som har eksperttips? 😃

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, bardp skrev:

Jeg skyter bestandig lit høyt i gåsa. Da vil en treffe ben og den blir liggende med en gang. Treffer en lavt i den flyr den av gåre og detter ned langt borte.

Mener du der ca? Er det best å skyte mens gåsa ser mot meg eller står på siden?

Screenshot_20190827-141306_Google.jpg

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Super XX skrev:

Det som er innenfor den røde ringen din består av ca  70 - 80 % "ikke-dødelig"  materiale. Hodet vil være en større blink. Jeg ville ha flyttet siktepunktet lengre bak.

Hva tenker du om disse treffpunktene? Hvilken av vinklene på fuglen er best?

Screenshot_20190827-151233_Google.jpg

Screenshot_20190827-151336_Google.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det der bør fungere. Vinkelen er litt same-same, Forfra er det lett å treffe "midt på" og det funker. Husk at det er mye fjør utenpå slike fugler.

Det krever litt erfaring, eller litt studie å fastsette siktepunkt på fugl, sjøfugl, og spesielt kanskje på svømmende fugl. Det beste er jo egentlig å skyte et par og "demontere" dem og se hvor de har de viktige organene. 

349890699_gs.jpg.11b53f6f85f27cce49603417ba2a14c6.jpg

Selv syns jeg fugler på "parkeres" med førsteskudd, og det er bare treff/ skader i sentralnervesystemet som gjør det. Treff i beinstrukturen ide reøde sirklene mine på figuren parkerer ei gås med alle tillatte kaliber og kuler - treff utenfor kan gjøre det, via beinsplinter, kulefragmenter og diverse. Marginen er mindre jo mindre kaliber, og selvsagt, med helmantlede kuler...

Det blå er jo det man skal spise, og det grønne er lungene - der dør de, men ikke nødvendigvis fort nok - resten er vom og tarmer og sånt, de dør da og, men det tar tid og er stygge skadeskytinger.

Lilla er utsiden av fuglen, med/ uten fjær, og det er en stor del av utfordringen her. Utsiden av fuglen forandrer form, både huden. og spesielt fjærdrakten. Mange andearter har knapt "fugl" over vannflata når de svømmer, spesielt ikke når de er skremt - selv om det er masse fjær over vannflata.

De fleste fugler folder vingen slik at en ser et ledd fremst, "vingeknoken" den havner oftes over skulderleddet også, og skudd der eller rett foran/ under vil være effektive - hos de fleste gjess er imidlertid denne dårlig synlig.

 

image.png.a403dc548b9f475ad0d43dfb6fe4a8d5.png

 

Jeg skal ikke påstå hva som er ideelt, men inne i det røde området (litt slurvete tegnet) på gåsa over vil felle den, med alt jeg har skutt gjess, ender og skarv med. Lenger bak og/eller ned, den stikker, lenger opp, ingenting skjer eller den stikker - lenger fram, lotteri. Hodet, lotteri.

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Hodet, lotteri.

Hodet er lite, og  konstant bevegelse, og i tillegg så har de fleste dårlig kontroll på treffpunkt (på det nøyaktighetsnivå som kreves) på de (korte) avstander det kan være aktuelt. Hodet er som oftest en dårlig ide.

Jeg har skutt en haug måser i hodet på ca kloss hold med 22LR, men du kan for det ene ikke regne med å komme innpå 10-20m på gjess, og 22LR er heller ikke aktuelt på gås. Der har du sentertente patroner som gjør vei i vellinga ved kroppsskudd. Jeg er heller ikke sikker på om jeg ville skutt de samme måsene i hodet i dag. Om det var lov.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips og gode forklaringer på skuddplassering ^^ Skuddet gikk rett igjennom hjertet, så det gjorde susen. Nå er det vakuumpakking og mørning i kjøleskap. Min aller første gås!😁😁

20190827_194429.jpg

20190827_211547.jpg

20190827_212438.jpg

Edited by Kain
  • Like 24
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ja det er det er Noko igjen med 6.5 og. Eg har skutt ein del grågås med dette kaliberet. Virker og Vera litt hardskotne men skuddplasering har alt og seie.

Eg har brukt 22 lr (mine yngre år, gjer ikkje det oppat) 222 remington og no 6.5x55.  Ei litt butt heilmantel fungerar best.

Utanom Sierra varmint, men er vel ikkje og andbefala dersom dei skal etast. Mogleg ein kan bruka blyspiss og framleis ha dei i gryta.

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Ifm skadefellinga i vår, har jeg felt 18 gås med 222rem og 50gr sako blyspiss.

Setter kula høyt = fine slakt😃 Ikke en eneste fugl har tatt til vingene! Avstanden har vært 40 - 170m. Kommer ikke til å bruke noe annet i 222en, enn blyspiss!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...