Jump to content

Knallhard i uttaket, og dårlig påheng


jegerjorunn

Recommended Posts

Har ei gråhundtispe på 1,5 år, hu har greit søk, men når hu finner elg er hu knallhard i uttaket, og skjeller tidvis på sporet som en støver. Hu har klart å stoppe elgen hu har i los noen ganget, men hu slipper etter 20-30 min å kommer på baksporet. 

Begynner å bli litt frustrert over situasjon, og håper noen har noen gode tips og råd å komme med. Hu er en jævel på å finne elg, men det hjelper jo lite når hu kleiser det til fordi hu er for heit. Trur hu slipper noen ganger fordi det går for fort (fordi hu er for hard i uttaket). 

Tips og triks taes i mot med takk:)

Link to comment
Share on other sites

Hun er ganske ung enda. Med litt tålmodighet kan det gå seg til. Gråhunder er tidlig jaktmodne i forhold til enkelte andre raser, så når ho får ett par år til i elgskauen kan det være at det setter seg litt bedre. Ho virker å ha stor jaktlyst og det er jo bra. Unghunder kan være litt "tullete" i starten. Som regel hanhunder det da, men det er alltid noen unntak blant tisper.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette høyres no bra ut for ei ungbikkje spør du meg. Ver tolmodig og la ho få jobbe mykje med elg så får ho erfaring. Dei må sjølve finne ut kva som fungerer og ikkje i møte med elgen.

Mi erfaring er at progresjon i bikkja sitt arbeide kjem i brå step og ikkje gradvis. 

Påhengelighet og lange søk er det som kjem seinast.  Ikkje bli overrasket om det kjem ein dag der du mimrer tilbake til dei lykkelige tider då bikkja slapp etter 20-30 min og du kunne jakte videre på eit nytt dyr,  men du må sitte å vente på bikkja som herjer på 2. døgn med samma dyret🤣🤣🤣

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...