Jump to content

Bergara BA13 Takdown. Erfaringer?


kongle

Recommended Posts

Har i en tid  vurdert  BERGARA BA13 Takedown i 308. Ser at denne kommer i to versjoner med 51 cm løp (1:12 twist) og 42 cm (1:8).

Ønsker i utgangspunktet den med 51 cm løp pga mulighet for åpne sikter. Noen som har prøvd denne og har erfaringer med blyfriekuler og stabilisering?Evt tanker rundt dette?

Er også intr i om noen har praktisk erfaringer slik generelt her inne på Kammeret. Lest en del på nettet og ser ut til at dette er mye børse for pengene. Særlig for en som er links...

Noen som har tanker rundt utgave med eller uten tommelhullstokk? (Ikke vant med tommelhullstokk fra før).

 

https://www.bergara.online/en/rifles/ba13-series/take-down-black-rifle/

 

 

Link to comment
Share on other sites

20190217_130625.jpg.58b0a6ca88eb0b46d3ea88fadbafe0c1.jpgHar en slik i 222 uten tommelhullstokk (den er forresten til salgs til fordel for andre prosjekter) har skutt 15-16 rev med børsa og kan ikke si annet en att jeg er storfornøyd med børsa. Lett og skyte godt med, fin og bære, stokken er god til både liggende og stående skyting og det er veldig kurrant med pica/weaver skinne. De åpne siktene fungerer sikkert helt utmerket i elgskogen men på småvilt blir det bare krøll, ivertfall for meg.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg en i 308 med tommelhullstokk og er positivt overasket over hvor bra den er, men skulle jeg valgt igjen hadde jeg ikke valgt tommelhullstokk (det blir litt bakvendt når en skal spenne hanen). Har satt på en freyr & devik featherweight lyddemper, da ble balansen i børsa når en bærer over skuldera og bedre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er ikke verre enn at modellene som selges i Norge har lengre piper.

https://www.pvas.no/produkter/vaapen/rifle/bergara-ba13-takedown

84 cm-regelen er helt dust, i de fleste europeiske land er det krav om 600 mm totallengde og 300 mm pipelengde..

 

Å gå rundt med for kort våpen = snarvei til tilbakekalt(e) våpenkort.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 3 months later...
Skaubjønn skrev (12 minutter siden):

men hvorfor vil du ha en kip som veier 3,1 kg

Det kan være fordi den koster 1/10 av en Blaser? Ca like mye som Blasers QD  kikkertmontasje... Og den er bare 200g tyngre enn en std. K95. Føler dette er litt som å si "hva er poenget med en Toyota Corolla, når det fins Porsche" - beklager..

En kipp, de flest iaf. er forbausende tunge - man får uten videre boltrifler som er lettere og ofte billigere, så jeg tror ikke vekta er hovedpoenget. Men de er jo ofte rundt 2.8-3kg, og de er slanke og korte, og hendige. Er ikke det vel så mye av "fordelen" som vekta? 

 

Skal en først skyte grovkaliber med ei rifle, så kan den helle ikke være helt vektløs - er nå min mening.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Avsporing, off topic, etc, etc,..

 

Jeg hadde kontor ved siden av Schibsted - eier Tinius Nagell-Erichsen noen år. Han likte å sitte sammen med almuen.

Han hadde ikke bakkekontakt og sa ofte følgende: "Jeg fatter ikke hvorfor folk kjøper VW når det finnes Mercedes". :-)

Det er uendelig mange bilhistorier rundt Nagern. En av de beste er følgende. Han skulle ha med seg sine to nyeste biler på hytta på fjellet, en BMW 7-serie og en MB S-klasse. Siden han ikke kunne kjøre begge bilene måtte en av dørvaktene i Aftenposten bli med. Det siste han sa til dørvakta var: "Nå skal vi kjøre om kapp, førstemann fram!". Dørvakta kjørte 7'ern som gikk best, men han la seg respektfullt bak. Etter et par timers kjøring, oppe på fjellet, fikk dørvakta nok og kjørte forbi. Det gikk ikke bra. Dørvakta kjørte av veien og totalvraket en splitter ny 7-serie. Nagern stoppet oppe på veien, gikk ned til 7-serien og sjekket at dørvakta var uskadet. Så kom han med følgende kommentar: "Jeg vant!".

Og det var det.. :-)

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Skal en først skyte grovkaliber med ei rifle, så kan den helle ikke være helt vektløs - er nå min mening.

 

Jeg er enig, men det er ikke noe jeg mener, jeg har høytidelig lovet at jeg skal følge fysikkens lover. Tenk om geværet hadde mindre masse enn kula...

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

@gordon setter presisjonen ser bra ut, men hvorfor vil du ha en kip som veier 3,1 kg? Det er samme vekta som en Blaser R8 professional, som kan demonteres og settes sammen uten treffpunktforandringer. 
jeg for min del ser ikke poenget med kip hvis ikke den er lett. 

 

Neida trenger ikke flere våpen. Så blir nok med Blaser'n. 

Men vil ha tarmen melde seg innimellom uten at den tenke så veldig fornuftig🙃

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Det kan være fordi den koster 1/10 av en Blaser? Ca like mye som Blasers QD  kikkertmontasje... Og den er bare 200g tyngre enn en std. K95. Føler dette er litt som å si "hva er poenget med en Toyota Corolla, når det fins Porsche" - beklager..

En kipp, de flest iaf. er forbausende tunge - man får uten videre boltrifler som er lettere og ofte billigere, så jeg tror ikke vekta er hovedpoenget. Men de er jo ofte rundt 2.8-3kg, og de er slanke og korte, og hendige. Er ikke det vel så mye av "fordelen" som vekta? 

 

Skal en først skyte grovkaliber med ei rifle, så kan den helle ikke være helt vektløs - er nå min mening.

 

K

Beklager lang sitering. Men spørsmålet var spesifikt til Gordon Setter. Han har en K95 med flere løp til fra før, og den veier 2,4 kg, som er standard vekt på en Blaser K95. Derfor lurte jeg på hvorfor han vil ha en slik som veier 700g mer. 

Link to comment
Share on other sites

Et litt mer generelt spørsmål inspirert av @gordon setter sin post og bilrelaterte svar:

 

Er ikke god presisjon standardutstyr på jaktrifler nå til dags? 

For Bergara 13 så er jakt-presisjonen etter min vurdering, dårligere enn T3, x-bolt osv pga salgtid. Men B13 er hendig, rimelig og et godt bruksjern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...