Jump to content

Hvorfor dyre patroner?


ulf

Recommended Posts

Jeg jakter aldri med hagle, men i år gjør jeg et unntak og skal jakte duer og rype. 

 

Det er stor prisforskjell på haglepatroner. 

Fra tre kroner hos Jaktdepotet og fra sju kroner på Landrø og XXL. 

 

På hvilken måte er de dyre bedre enn de billige?

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Topp ammo, gir bedre hastigheter særlig over 25 m. Med mindre rekyl,

Dette tror jeg ikke på.

Rekyl er en funksjon av masseforflytting og hastighet. En enkel massefart beregning, eller moment som det ble kalt tidligere.

Det betyr at hastigheten på det som kommer ut av løpet multiplisert med vekten vil være lik hastigheten på våpenet multiplisert med våpenvekten. Rekyl er hastighet på våpenet. Med høyere hastighet på hagl blir det mer rekyl så lenge vekten av ejekta er lik. I praksis krever høyere hastighet mer krutt som også bidrar til økt rekyl.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 25.8.2019 den 10.34, Per-S skrev:

Dette tror jeg ikke på.

Høyt smell med kraftig rekyl sier ingenting om hastigheten som opprettholdes på 25 m. Premium patroner kan man forvente er balanserte. Når jeg sammenligner jaktpatroner er det ofte en del subjektivitet ute å går angående rekyl. Når jeg opplever en patron som behagelig å skyte med, men likevel pulveriserer blyhagl  mot stålplata på 40m så er det en viktig faktor. Noe som jeg opplever oftere med dyr ammo enn med rimelig. Hvordan forskjellig krutt akselererer særlig semitunge ladninger er stor, og merkbar. 

20190816_120324.jpg

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hovdeknuten skrev:

Topp ammo, gir bedre hastigheter særlig over 25 m. Med mindre rekyl, og en penere sverm til tross for økt hastighet. Det er iallefall det du bør forvente... 

Når en hagleladning forlater pipa stopper videre hastighetsøkning umiddelbart uansett hvilke krutt som er brukt.  Hastigheten på 25 meter er et resultat av utgangshastigheten om patronen er dyr eller billig. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Neida. Du kan ha høy utgangshatighet på 2m, mens hastigheten ikke ses på 25 m, hvor balansert premium ammo oppviser høyere hastigheter til tross for litt lavere utgh. Det kan se stilig ut med voldsom utgh. Men om haglene deformeres, trykkes sammen under avfyring. Så opprettholdes ikke hastigheten like godt. Vi kan gå utifra at dyr ammo tar mange av disse valgene for oss. Det er jo ikke vanskelig å få til høy utgangshastighet billig. Men det må følges opp med gode komponenter ellers. Høy utgangshastighet må følges opp med ellers dyre komponenter. Om det er verdt det må hver enkelt sjekke selv.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Spredningsbildet kan nok påvirkes av gode komponenter, hastigheten i mindre grad dersom haglene er tilstrekkelig harde. Graden av trangboring vil påvirke deformasjonen mye.

 

1 time siden, hovdeknuten skrev:

Når jeg opplever en patron som behagelig å skyte med, men likevel pulveriserer blyhagl  mot stålplata på 40m

Dette skyldes legering mer enn hastighet, så det er ikke et utrykk for hastighet når hagl knuses. Harde hagl vil gi noe mindre deformasjon, men hvor mye det betyr krever at du måler hastighet ved munning og ved 40 m.

Alternativt kan det beregnes CD endringen som funksjon av deformasjon og bruke det for å beregne hastighetstap. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, hovdeknuten skrev:

Neida. Du kan ha høy utgangshatighet på 2m, mens hastigheten ikke ses på 25 m, hvor balansert premium ammo oppviser høyere hastigheter til tross for litt lavere utgh.

Tro- og overrtro har vel også mye å si. De fysiske lover gjelder uansett. Hastighetstapet skylles vel  i hovedsak luftmotstand og gravitasjonskrefter- og de tar ikke hensyn til prisen på ammunisjonen. Men at en uryddig høyhastighets sverm kan tape mer hastighet på luftmotstanden enn en ryddig i litt lavere hastighet kan sikkert være mulig. Sikkert marginal uansett og neppe utslagsgivende for om viltet dør eller ei. Egen erfaring gjennom rundt 40 år som haglejeger tilsier at en utgangshastighet fra 340-350m/s holder i massevis til normal jakt ut til 35-40 meter mtp inntregning i vilt.;-) Men troa er viktig.

Edited by asterix
Skrivefeiler i fleng.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er et poeng med tro. Sammen med hva man opplever under praktisk jakt. Men 340-350 synes jeg er altfor lavt. Til alt annet enn rype på korte hold sammen met relativt grove blyhagl. Utviklingen av ammo har vært formidabel. Og om børsane er blitt dårligere, har iallefall ammoen blitt bedre:) 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, ulf skrev:

 Det er stor prisforskjell på haglepatroner. 

Fra tre kroner hos Jaktdepotet og fra sju kroner på Landrø og XXL. 

 

På hvilken måte er de dyre bedre enn de billige?

Om dyre patroner er "bedre", kan diskuteres, men komponenter av god og anerkjent kvalitet koster selvsagt mer.- Forkobbrede eller nikkelbelagde hagl må du nok også betale ekstra for. Om nå dette er "bedre", eller verd å betale noe mer for må være opp til den enkelte, men deres evne å beholde "fart" må vel forventes være sannsynlig.

 

Jeg har god erfaring med (altfor) lange skudd på fjellrype med "nikkel"hagl,.. tror det var winchesterpatroner.

 

Patronen som gir det jevneste/peneste skuddbilde på 35m med ditt eget våpen er iaf den du bør bruke og som oftest resulterer i død fugl og mindre skadeskutte/vingeskutte dito som må letes opp. 

 

Høy utgangshastighet på haglene er det mange som har "trua" på, men det paradoksale er at de jevneste peneste skuddbildene og med minst hull i svermen, får du oftest med patroner UNDER  v/o på 400 m/s,.. men igjen,.. vanskelig å overbevise de som tror på at "farten dreper", enten det er den nye generasjon haglejegere eller riflejegeren 😉.

 

Men det var ditt spørsmål om pris,.. gode innarbeidede merker som Rottweil, Gyttorp, Federal, Winchester, Remington for å nevne noen, må man ofte betale full pris for. 

Jeg kjøpte for en del år siden patroner av merket Baikal (made in Finland),..disse har gitt overaskende gode resultater i mine hagler med meget god "drep", og til tross for sin "ringe" pris er dette patroner jeg stoler fullt og helt på. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser schou selger BP mythos til 19.90 stykket. Jeg tviler på at det er nødvendig å gå så høyt.  Gamebore ligger vel rundt 200 per 25. Og er nok premium for meg. ELEY VIP 36 gram 2.75 fikk jeg for under 8 kr. Ikke mye å klage på...GB pigeon extreme 34 gram 2.8 mm holdt sammen på ekstreme hold. Synd den er utilgjengelig. For den var virkelig ekstremt god. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom pris og god ytelse, men med anerkjente patroner er sannsynligheten for gode patroner høyere. For de få jaktskuddene de fleste skyter betyr patronpris ingenting.

Om nikkel og forkobring har betydning tviler jeg på, se på en golfball, den er bevisst lagd ruglete på overflaten for å få mindre "drag".

Hardhet og tetthet derimot har betydning for penetrasjon. 

Betydning av ekstrem høy hastighet er sterkt overdrevet. Drag på hagl i normalstørrelse for jakt er så høy at 50 m/s øket hastighet gir noen få meter mer rekkevidde med samme endehastigheten. Skuddbildene blir ofte svært dårlig med ekstrem høy hastighet dersom en ikke lader patronene selv. 

I praksis er det derfor lite forskjell på effekten av normalhastighet og ekstremhastighet for blyhagl.

For stålhagl er høy hastighet mye viktigere for i det hele tatt å få effekt i viltet. Stålhagl deformeres ikke, men likevel er det ofte vanskelig å få fine skuddbilder med dem.

Mitt råd til trådstarter er å kjøpe ammunisjon fra en anerkjent fabrikk og prøveskyte den i ditt våpen. Får du ikke gode skuddbilder prøver du annen ammunisjon. Drit i prisen på patronene, du bruker nok mer penger på drivstoff til bilen under jaktturen enn det ammunisjonen koster.

Link to comment
Share on other sites

ELEY VIP 36 gram 2.75 fikk jeg for under 8 kr. Ikke mye å klage på...GB pigeon extreme 34 gram 2.8 mm holdt sammen på ekstreme hold. Synd den er utilgjengelig. For den var virkelig ekstremt god. 

Endret 1 time siden av hovdeknuten

 

Hva menes med at den holdt sammen på ekstreme hold?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...