Jump to content

Avvik på elektronisk skive


DanielV

Recommended Posts

Opplevde at oppskytinga samla lavt til høgre, til tross for at rifla var nyinnskutt i senter. Forhørte meg litt, og fekk fleire forslag. Alt frå dårleg sittestilling til for billig kikert. 

 

Veka etter kom eg i snakk med ein kar som hadde skutt på papp etter å ha skutt inn elektronisk på same bane. Han hadde ganske stort avvik, og meinte dette kunne forklare oppskytinga mi.

 

Oppskytinga var innafor, så den er ikkje så relevant lengre. Men kva med presisjonen til alle som skyter inn på bana? Er det vanleg med store avvik på elektroniske skiver, eller er det feil på bana? Eller er det feil av meg å gå ut frå at eg kan ta ei elektronisk innskyting for god fisk?

Edited by DanielV
Link to comment
Share on other sites

Hmm vist ikkje frontplata på skiva er montert langt på utsida av ramma, Noko som skal godt gjerast. Så skal det ikkje vere mange cm forskjell mellom elektoniske skiver og papp. Men forskjellig skytestilling og rekylopptak kan gje store forskjellar. Eg har skote på mange baner med elektronikk, og forskjellane kan vere på kansje 2 cm. 

Link to comment
Share on other sites

Elektroniske skiver er kun nøyaktige om de kalibreres jevnlig og vedlikeholdes.

Det er ikke uvanlig med opptil 10 cm avvik om det er slurvet med skivene.

Selv på stevner har jeg opplevd å måtte skifte skive der den nye skiven hadde 5 knepp i forskjell fra den jeg startet med.

Om gummimenbranen blir for mye istykkerskutt kommer det ofte høye skudd innimellom.

Skal du være 100% innskutt må du skyte på papp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretar også all innskyting og kontroll av treffpunkt på papp. Finn deg et nedlagt massetak eller lignende, rigg deg til med skytebenk eller en stødig tofot, og ta deg god tid mellom hvert skudd. Gå fram og mål horisontalt og vertikalt avvik fra middeltreffpunkt på 3-skuddserier. I tillegg til usikkerheten med elektroniske skiver blir det ofte mye kjas og mas på en skytebane, særlig sent i sesongen.

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, DanielV skrev:

Men kva med presisjonen til alle som skyter inn på bana?

De fleste har så lite kontroll på skytinga at vi snakker uansett om +10 cm både hit og dit. Det er stort sett sånn at man må ofte må bruke middeltreffpunktet på 20+cm grupper når man hjelper den «jevne elg jeger» med å stille på kikkerten. 

De som er i stand til å skyte alle skudda på en «klisterlapp» spør ikke om denne problemstillingen😉. De har nemlig allerede funnet ut hvordan de skyter inn og treffer akkurat der de vil. Og noen cm hit eller dit feilanvisning på elektronikk er neppe det som gjør at en jeger bommer på en elg 25m unna som står med bredsida til. 

 

Det er ikke meningen å være ufin, men mitt råd til nesten alle er skyt og tren mere! Da lærer man sin egen begrensning, våpenets begrensning, elektronikkens begrensning, og man er i stand til å se et helhetlig bilde og vurdere hva som faktisk betyr noe for den jakta man skal gjennomføre.

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Så lenge vedlikeholdet er noenlunde ok er ikke avviket større enn evt feilstilling av fremskive med blink. 

 

Kongsberg sine skiver trenger ikke kalibrering om de er satt opp rett. Hvis man kun skyter overlydskuler trenger de støvsuging av mikrofonene en sjelden gang iblant og så tett gummi at man ikke ser mye lys igjennom. Løse gummiflak bør bort. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, boble skrev:

Løse gummiflak bør bort.

Det er dette som er problemet med elektroniske skiver, når det skytes så lenge at gummien ser ut som spindelvev og frem og baksiden hekter seg sammen, eller løse fliker henger og slenger, da er presisjonen borte.

Link to comment
Share on other sites

Jojo, men da mangler det helt grunnleggende vedlikeholdet.

 

Hvis man ikke skifter olje på bilen før det knaser så må man regne med at motoren ryker. Akkurat det samme med skivene, gjør man ikke løpende vedlikehold så kan man ikke regne med at de viser riktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier nå som jeg alltid har gjort, elektroniske skiver med sensorene og ledninger som ligger over skivevollen har ingen ting å gjøre på en bane med jegeroppskyting. Det er et alt for «dugnadskrevende prosjekt» til at det går rundt på fornuftig vis 😉. Alle som holder på med å «lappe» skivene blir demotivert når den ca. nypreparerte skiva som er stabla på plass etter ledning lodd, ny  sensor og mye gaffateip blir skutt ned ca 2 timer senere. 

Link to comment
Share on other sites

Kongsberg U-skiver har alle sensorene under, men de krever også bedre renhold enn H-skiver fordi gummistøv drysser på mikrofonen i midten. 

 

Regnet i antall dugnadstimer per tusen skudd er det ingen tvil om at elektronikk lønner seg foran folk i anvisergrav, selv med jegere eller HV-gubb og H-skiver. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

Det er vel noen ruller på toppen som skytes i stykker da?

Trekket sitter under og rullene står for en støyt. 

 

Problemet med at skivene skytes til de ser ut som blondetruser er mye godt kurert med automatisk fremtrekk, men det er en del gamle skiver rundt om.

 

Har man kikkertsikte ser man om det henger store, løse flak fra svarten, i min bok er det en varsellampe.  

Link to comment
Share on other sites

Jepp, derfor varsellampe og ikke stopplys. 😉

 

Som du sier skal man normalt ikke se gummiduken nærmest sensorene. 

 

Når det er sagt blir jeg imponert når jeg ser hvor mye juling, slitasje og skamskyting elektroniske skiver tåler uten å vise feil. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange baner jeg har skutt på? Jeg er en av de «DFSerne som skyter seg inn med fritt antall prøveskudd».

Noen baner er 200m, noen er 300, andre 180 eller 280. Felles for de alle er at 1. prøveskudd gjerne er en innertier - og felles er at serien ofte vandrer litt - og igjen kan en oftest forklare det i ettertid, med vind og lys. Skyter en på papp så er trenden den samme.

Den vanligste feilen på elektronikkskiver er utvilsomt at sikteblinken er «feil» pålimt, + at det kan være noen mm slark i innfesting av frontplate og mikrofoner, mm...

Men sikteblinken kan lett være feil, og en kan sikte skjevt på den svære lurva.

Igjen, vær med på dugnadene, og sørg for at det blir riktig. Å sitte som «kunde», som nesten ikke betaler noen ting, i en frivillig organisasjon, og klage på arbeidet folk gjør frivillig for deg ?

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I hovedsak dreier dette seg om vedlikehold og kontroll fra den eller de som drifter banen. Monterer en Frontskiven korrekt(Megalink) så får en normalt  ikke avvik. Nye og følsom teknologi på mikrofoner og dataprogrammer har bedret forholdene. Et flisete magebånd kan gi avvik. For test kjørte vi i min forening Bergens Jæger og Fiskerforening en lang periode uten magebånd på en skive,  Avvikene var meget små ca 1,5 cm vi hadde flere bytte av front og bakskive under testen.Det viste seg at avvike mellom skivebytte ikke gav utslag på treffpunkt. Holder en øye med mikrofontrykket så er det der en får første indikasjoner på treff avvik. På reinsfiguren er blir der sjelden avvik på treffpunkt, men skeiv på liming av rund blink gir avvik. Da må systemet kalibreres. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg diskuterte dette med en av standplasslederne i vår på den DFS-banen jeg skyter mest som jeger.
Han hevdet at elektronikken var så bra at de brukte den for å verifisere innskyting av rifle også i forbindelse med feltskyting.
Personlig klarer jeg ikke å se forskjell på elektronikk, og kontrollskudd på papp der jeg skyter.

 

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen.v-2

Det kalles ikke smågal, men erfaring.
Jeg skyter inn jaktammo på papp, og skrur aldri på elektronikk.

Treningsammo blir også skutt inn på papp, så jeg veit kor de går ift jaktammo. Jeg har og løp i 6,5 som blir brukt på papp og rådyr. Det samme der og. Det er sjelden at elektronikken gir avvik, men det har jeg sett også. Da er  det noen som skrur, men ikke jeg. Jeg sjekker på papp dersom jeg har kommet kommet borti noe eller er usikker på om det går som det skal. Har hatt den samme innstilling på kikkerten i mange år. Så pappen er 100% pålitelig.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med at .222 sprer en del på elektroniske skiver? Var nære på å levere tilbake en rifle nå i høst, den spredde  ca. 20 cm på elektroniske skiver  men på papp var det 4-5 cm sittende i mye vind så rifla går greit nok. Tror dette var ganske slitte skiver. Eller er det bare jeg som ikke klarer og sentrere korset på skivene? Sliter litt med det på 308 rifla også. Men får ikke den spredningen på den. (Kontrollskyter stort sett på papp før jakt. )

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, meut! skrev:

 er det bare jeg som ikke klarer og sentrere korset på skivene? Sliter litt med det på 308 rifla også.

Jeg tror du har et poeng her. Hvis blinken på den elektroniske skiva bare er en svart sirkel uten noen gradering eller markering av sentrum, og du heller ikke har noen form for graderinger på trådkorset i kikkertsiktet ditt, skal det godt gjøres å sentrere hvert enkelt skudd. Jeg klarer det heller ikke. Derfor er papp-plater og treffpunktmarkering med en svart klistrelapp mitt førstevalg. Bruker da maks forstørrelse og legger trådkorset slik at det tangerer to av sidene på klistrelappen. 

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det flere forskjellig typer skiver og ikke alle er like bra uten at jeg skal komme nærmere inn på det her. Men felles for de alle er at de krever et vist minimum av vedlikehold for å kunne fungere optimalt. Med grov kaliber er det sjelden noe problem men med 22lr blir det fort mer kritisk. På banen vår har vi 15 skiver, på skive 1-10 tillates det ikke annet en 22lr og 6,5 med match ammunisjon. For grovere skyts og jakt ammunisjon får en bruke skive 11-15. Vi anser da skive 11-15 som uegnet for 22lr siden disse kan ha større hul i gummien.

Når jeg skal skyte med kikkert på en elektronisk skive setter jeg alltid et kryss med 20mm malertape over svarten på skiva det er lett å få rett da det er et kryss på tegnet på den hvite bakgrunnen. Da blir det lett og sentrere og en ser også kulehullene i tapen. Nøyaktigheten på skivene er stort sett alltid 100%. Ser du kulehullet mitt i krysset er det også mitt i på monitoren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...