Jump to content

Vilt/hjortegryte


magnum_mauser

Recommended Posts

Det enkle er ofte det beste. Bruk oppskrift for bankekjøtt (Google) og kjøtt med lik tilberedningstid (skank, beste alternativ, 6t, nakke, nest best, 4-5t, bog, 2-3t og bankekjøtt (fra lår) ca 1t. Også det @Ruger #1 sa. Skank og nakke kan nesten ikke få nok varme, de andre blir tørre med for mye varme. Nesten alt blir seigt med for lite varme.

 

Servert med hjemmelaget potetstappe (mandelpotet som kokes uten salt, nok fløte, nok smør, hvitløk, passe med salt, pepper, sitronsaft og en del revet parmesan) og noen dampede grønnsaker så har du en sikker vinner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen ganger tatt de "dårligste" kjøttbitene fra skank og bog for å lage meg et enkelt måltid.

Jeg skjærer dem i store biter og bruner dem på stekepanne med rikelig salt og pepper.  Når de er passe brune heller jeg over en kopp vann og litt kraft eller buljongterning og lar dem stå og småkoke/trekke i 2-4 timer.

Det blir fantastisk fin smak på kjøttet, kan serveres med alt mulig tilbehør som ikke behøver være i gryta. Kjøttet får konsistens som kjøttet i fårikålgryta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som de nevner ovenfor, så blir det kjipeste kjøttet best på smak, bare det får tid nok. Du kan vende noe av det i mel før bruning, da tykner sausen av seg selv. Glem ikke godt smør, (seter) rømme, og fløte av den grunn ;), og ikke minst mitt mantra om en god kraft ;)

Siden dette skal være et festmåltid, og ikke hverdags, så kok gjerne (viktig) jernpannen/gryten brukt til bruning ut med en goood klunk med rødvin for å tilføre syre i retten. Utenom løk, evt. hvitløk, sopp (siden du nevnte farlige ingredienser), bør det meste av grønsaker tilberedes utenom. Evt. tilsettes mot slutten. 

Pepper, salt er nevnt, men glem ikke knuste einebær dersom det er snakk om en tradisjonell viltgryte. Ellers passer urter som timian, rosmarin, oregano, persille etc. godt til vilt. Bare husk at urter er ganske flyktige, og bør tilsettes mot slutten. 

@jjrckd sitt forslag til potetstappe tiltredes.

Ei gryte med ris i tillegg er noke så ungdommen lika ;)

 

Og ja.. fargen kan til nøds justeres med sukkerkulør 😁

 

Edit: skal det være erkenorsk, er vel ikke klumpen med ekte brunost ungåelig. Den er vel søt som karamell. 

Dersom den havner i gryta, må hvertfall det balanseres med rødvin e. l. 

Litt i gryta, litt i kokken. Pleier å bli bra ;)

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...