Jump to content

Hvordan gjør en opp ender


oveo

Recommended Posts

Hei, har lest flere steder at en børr kroke ender før en henger de opp (gressender). 

Tok ei stokkand for 10 min siden og så kom spørsmålet, hvordan korker mann en and? 

Planen er å ribbe brystet og ta ut filene. 

Edited by oveo
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hørt begrepet "korking" brukt før, men jeg antar det menes tarmtrekking. Det skjer ved at en ståltråd med krok i enden føres inn i andas analåpning, roteres og trekkes tilbake slik at (mesteparten) av tarmene følger med, før fuglen henges til mørning/modning. Jeg har aldri utført denne operasjonen.

 

Nå er det jo slik at gressender i stor grad spiser vegetabilsk føde, og da skal det ikke bli så mye "ugreie i innvollene" under de døgnene fuglen henges. Men jeg har praktisert å henge ender etter hodet, slik at innvollene synker bakover og ned i bukhulen (i stedet for i brysthulen hvis du henger etter anda beina).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Tar du ut kun brystfiletene ikke kast restene i naturen, da blir det ramaskrik og sett på som mord og det som verre er og med krav om begravelse i vigsla jord.

Brukt som reveåte er heller ikke uten fare, da risikerer du døgnkontinuerlig overvåking. Ta i det minste ut korken hvis du går for reveåte.😂

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skroget er fint å koke kraft på til saus.  Jeg har pleid å lage en appelsinsaus som jeg serverer til bryststykkene. 

 

Lårene er seige som bare det, men du kan lage Confit De Canard av lårene, da blir de sprø og helt nydelige.

Confit De Canard blir litt som "pulled", eller "sous vide", langsom tilberedning. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi har av og til helkonfitert anda og- blir bra det og. salt den en time eller to i grovsalt, skyll av , trø delene trangt ned i ei ildfast form og ha på hvitløk, noe krydder du liker og dekk med andefett. Sett det i oven og la det putre noen timer. Legg på rist og crisp opp skinn før servering. Skal du ribbe and er det lettest å gjøre før du tar ut innvoller.

 

/E

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Oi, confitere hele anda,, den hørtes grei ut! 

Tilslutter at man ribber før en rensker ut. Ellers vil det bli gris på fjærene. Det blir også veldig selvforklarende for en som er ny hvordan en skal skjære. Hele greia blir mer seende ut som en kylling fra Meny. 

Pleier forresten henge dem litt. Etter hodet, så ligger innvollene nederst når en åpner. 

Edited by Mikko
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...