Jump to content

Sende våpensøknad før fullført jegerprøvekurs?


Grønnskollingen

Recommended Posts

Heisann. 

 

Jeg holder på med jegerprøvekurs nå, og tar eksamen 03.09.19. Jeg håper på å rekke siste del av jakta i år, men jeg innser at behandlingstiden i Oslo er lang på våpensøknader. Kursleder mente at vi kunne søke om våpen allerede før fullført jegerprøvekurs eller avlagt eksamen, så lenge vi opplyste om at vi tok eksamen da vi gjorde (3. september). 

 

Stemmer dette? Det høres litt merkelig ut for meg å sende inn søknad om våpen før jegerprøveeksamen er avlagt, men jeg kan ikke nok om det selv. 

 

Er jeg også nødt til å gå til anskaffelse av godkjent sikkerhetsskap FØR søknaden sendes inn, eller må jeg bare skaffe dette før jeg har våpenet i hus? 

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Grønnskollingen skrev:

 

Er jeg også nødt til å gå til anskaffelse av godkjent sikkerhetsskap FØR søknaden sendes inn, eller må jeg bare skaffe dette før jeg har våpenet i hus? 

Strengt talt er du ikke nødt til det, men noe saksbehandlere er vanskelige og gidder ikke høre når man sier de ikke har hjemmel til å kreve det da. 

Så kan man velge å bite i det sure eplet og gå til innkjøp av skap, eller få tante blå på feil side og sende klage til POD med tilhørende VELDIG lang behandlingstid.... 🙄

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, BaconErGodtNamNamNAm skrev:

Når det gjelder skap, har jeg måttet legge ved bilde av serienummeret inni skapet mitt før de ville godkjenne søknad. Dette var i Sør-Vest PD

Tydeligvis ny praksis, for jeg opplevde det samme i Sør-Vest PD i mai. Nå var ikke dette noe stort problem, da jeg hadde både våpen og skap fra før. (Men det hører med til historien at jeg aldri før har dokumentert at jeg hadde skap!). Min grunnholdning er at ingen offentlige tjenestepersoner kan framsette krav det ikke er hjemmel for i lover, forskrifter eller lokale vedtekter. Men som @Razorback skriver, selv om man har retten på sin side og får politiet på feil side, er ikke dette noe som fremmer en rask behandling.

Link to comment
Share on other sites

Politi øst innvilger søknadene dine uten at du har skap, men de sender ikke papirene til deg før du har dokumentert at du har kjøpt skap... Ligger små våpenskap på finn.no til et par tusen - et slikt kan du kjøpe når politiet gir beskjed om at søknad er innvilget men de ønsker dokumentasjon på skap...

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, Grønnskollingen skrev:

Da får jeg forsøke å gå til anskaffelse av skap, før jeg sender inn våpensøknad. Da gjenster det bare å finne et lite, billig skap med som ikke er større enn at det er plass til vitale deler som ikke trengs å boltes fast i gulv eller vegg - det er kanskje ikke mulig å få tak i? 

 

Det er et krav at våpenskap skal være FG godkjent. Det innebærer at skapet enten må boltes fast, eller veie over 150 kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...