Jump to content

Trenger råd ang jakt fra egen tomt. (Bilde vedlagt)


Fightingfox

Recommended Posts

Hei! Jeg har ett par spørsmål jeg håper noen av dere litt mer rutinerte jegere her inne kan svare på!

 

Jeg er en relativt fersk jeger som har tatt jegerprøven i voksen alder. Er per dags dato i starten av tredveårene og jeg tok jegerprøven for ett par år siden og har da kun jaktet rype til nå. Har blitt litt bitt av basillen, og prøver nå å lete opp flere jaktmuligheter i nærheten av der jeg bor. Tenkte da det hadde vært gøy å teste litt jakt på rovvilt. Jeg har egentlig ingen i min omgangskrets som driver med jakt, og har stort sett prøvd meg fram på inatur til nå. Jeg har tilgang på en fritidsbolig/hytte som ligger i et område med en del småbruk rundt, altså ikke spesielt tett bebygd, men litt bebyggelse rundt.Veien som vises på bildet er en grusvei med lite trafikk.  Mest for gøy så har jeg her satt opp ett viltkamera på tomta og strødd rundt litt hundefor for å se om jeg får inn noe gøy på kamera. Har fått inn flere bilder av ett rådyr som har tilhold i nærheten og mye kråkefugl. Det er nok også litt rev i området for de har også dukket opp på kameraet på natterstid. 

Det jeg lurer på da er følgende:

Vil det være forsvarlig og innenfor lover og regler å jakte rev fra egen  tomt? (Bilde med utsnitt fra google maps og ytterligere forklaring kommer under)

Jeg tenkte å skyte med 17hmr (V-max) Mest pga at det er dette er det eneste riflekaliberet jeg har som er lovlig på rev, men også fordi jeg regner med dette kalibret er mindre sjenerende mtp støy(Har lyddemper) sammenlignet med feks 6,5x55 eller hagle (Det er andre hus ikke så veldig langt til siden for der jeg skyter fra. Holdet er jo relativt kort så hagle er vel egentlig å foretrekke, men jeg tror som sagt dette vil bråke for mye.  Det er  også litt steiner i bakken der jeg tenker å legge ut åte og jeg litt bekymret for rikosjetter men har forstått det sånn at V-max vil eksplodere og ikke kunne utgjøre særlig fare?  Jeg skyter skrått ned fra 2 etg ca 20 meter fra "åte". Streken som er målt fra hytta og 20 m ut blir skytetreningen. Rett sør for hytta ca 150 ned og utenfor bildet ligger det ett småbruk. I pilens retning er det ikke bebyggelse eller veier på flere km. Det er vel omtrent 100m fra huset på venstre side og rundt 75 meter til husene på høyre side. Hva tenker folket? 😃 Setter pris på feedback! 

Revejakt.jpg

 

 

 

Edited by Fightingfox
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Fightingfox skrev:

Vil det være forsvarlig og innenfor lover og regler å jakte rev fra egen  tomt?

 

Hvis åtet er på din egen tomt så ser jeg ingen problemer med oppsettet ditt.

Hvis åtet blir på en annen grundeiers tomt så må du innhente tillatelse.

Det kan også være greit å informere naboene om dine planer, så er di klar over hva det er som skjer i stedet for å ringe poltilenmannen hvis di blir redde av det lille smellet som kommer fra 17hmr'en.

Hvis de er fastboende så kan det jo også hende di kan finne på å peke ut trekkruter og søppelplasser der reven og kråkene er faste gjester, eller kanskje de har lyst til å være med på morroa.

Lykke til👍

Link to comment
Share on other sites

Den vinkelen kan by på problemer, da det er en viss fare for at kula spretter bort i det ene bygget der. Dette er også i grenseland for hva du kan definere som tettbebygd område, men ikke verre enn at naboene blir fortalt på forhånd hva du gjør.

 

Et problem som kanskje kan dukke opp, er disse hyttene i et hyttefelt med en grunneier som eier alt rundt? I så fall, ville jeg vært ekstra varsom for ikke å tråkke noen på bena.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens! Ser at folket her stort sett har kommet fram til samme konklusjon som meg! Kan ikke helt se at dette skal utgjøre noen fare for husene i nærheten da det huset som er nærmest ligger litt lavere i terrenget slik at i verste fall vil eventuelle rester av ett prosjektil måtte passere gjennom relativt flere trær og kratt og i verste fall havne på taket av huset. Eventuelle rester av kula vil vel uansett være så små og ha så lav fart at de ikke vil kunne gjøre noe skade uansett?  Det er snakk om skyting på egen tomt dette, så grunneiers tillatelse blir vel ikke aktuelt her! 😀 Området er vel egentlig heller ikke i noe hyttefelt da dette er den eneste bygningen i nærheten som er registrert som hytte/fritidsbolig. Jeg tenkte uansett å gi en liten heads up til husene rundt før jeg starter slik at de vet hva som foregår. Satser på at det ikke skaper dårlig stemning! Her er det uansett snakk om kanskje ett skudd eller to i løpet av noen få helger i løpet av året så satser på det er fornuftige folk som bor der! 

 

Hagle med lyddemper hadde vært gull her der sikkert, men det har jeg  dessverre ikke. Blir en litt stor investering kun for å kanskje skyte en rev eller to!

Edited by Fightingfox
Link to comment
Share on other sites

Ville vært litt forsiktig med å konkludere basert på dette, nå er det ikke lett å se høydeforskjell fra bildet, men hvis det er noe som helst (realistisk) sjanse for at det treffer noe det ikke skal er det usikkert.

Tomten til venstre på bildet, hvor stor er den for eksempel, og er du 100% sikker på at naboen holder på med noe baki krattet der? Sikker bakgrunn betyr jo fort at man skal legge inn en betydelig sikkerhetsmargin på treffområdet, og ikke at det er trygt på en 1mx1m åpning.

 

Hvis noe som helst kulerester treffer, eller potensielt kan treffe, de andre husene, biler, folk etc kan du pent glemme å vinne frem med noe argumentasjon om at de har så lav fart at det ikke gjør noe skade.

Hadde det regnet kulerester i nærheten av mine barn som leker i hagen eller skogen ved eiendommen, hadde du nok ikke hatt våpentillatelse særlig lenge.

Link to comment
Share on other sites

Takk for feedback! Dette er vel litt av grunnen til at jeg forhører meg her også, og det er vel de momentene du nevner som er grunnen til at jeg spør. Men vil ikke en 17hmr V-max kule på 20 meters hold og 3-4 høydemeter i forhold til treffpunkt gjøre at rikosjettfaren er så og si fraværende og dermed ingen reel fare? Her er det også viktig å presisere at det er snakk om jakt på senkveld og natt.  Kan prøve å få hosta opp noen flere bilder fra der jeg har sett for meg skuddplassen.

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Fightingfox skrev:

Men vil ikke en 17hmr V-max kule på 20 meters hold og 3-4 høydemeter i forhold til treffpunkt gjøre at rikosjettfaren er så og si fraværende og dermed ingen reel fare? Her er det også viktig å presisere at det er snakk om jakt på senkveld og natt.

Rikosjettfaren med dette oppsettet er ingen reell fare.

 

22 timer siden, msteiro skrev:

Tomten til venstre på bildet, hvor stor er den for eksempel, og er du 100% sikker på at naboen holder på med noe baki krattet der? Sikker bakgrunn betyr jo fort at man skal legge inn en betydelig sikkerhetsmargin på treffområdet, og ikke at det er trygt på en 1mx1m åpning.

For at naboen skal kunne befinne seg i noen form for fare må han bortimot befinne seg på åte samtidig som reven. Da begynner vi å snakke om at ting blir usannsynlig.   

Oppsette ditt er i praksis helt trygt. Det er mye tryggere enn bortimot all jakt som foregår i skog og fjell. (Hvor trygge er vi egentlig på at det ikke befinner seg en turgåer/bærplukker i tettskogen bak der skogsfuglen flyr opp, eller at rikosjetten på reinsdyrjakta/elgjakta ikke kan treffe noen som helst). Det er vanlig at når sånne tråder kommer, så er det ikke grenser for hvor mye som teoretisk sett kan gå galt.

De som har svart i denne tråden kan jo tenke over de siste sesongers jaktskudd, hvor mange skudd har vært avfyr under enda tryggere rammer enn dette? 

 

Men, det er ett MEN. Som Rausheim seier så er dette i grenseland for hva som kan defineres som tettbebygd område. Med de problemer som det kan medføre VIS noen skulle finne på å ringe onkel politi og han ikke bryr seg noe om hvor trygt det egentlig er. Jeg ville ha kontaktet de naboene som kan høre en 17hmr smell på natta og forklart hva jeg driver med.        

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 20.8.2019 den 16.36, msteiro skrev:

.......

Sikker bakgrunn betyr jo fort at man skal legge inn en betydelig sikkerhetsmargin på treffområdet, og ikke at det er trygt på en 1mx1m åpning.

......

Er ein i tvil om bakgrunnen er sikker nok så er det relativt enkelt å gjere tiltak. 

Kan feks kjøpe nokre halmballer og legge bak åtet. I tilleg å stoppe eventuelle prosjektil så vil mus trekke seg til desse som reven igjen jakter på.

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...