Silver66 Posted August 18, 2019 Share Posted August 18, 2019 Nå er jeg på tynn is, og som vanlig må jeg ty til en tråd her inne på kammeret Sitter i boden en regnvåt kveld og går over et par gamle rifler, begge er temmelig like, men vurderer å skrote den ene for å få plass i garderoben. Vi snakker mauser K98k (ikke m67), begge ombygd til 6,5x55se for omtrent 40 år siden, den ene registrert for jakt den andre for konkurranse, med dertil passende stokker. Man blir jo glad i disse pangene når man har hatt de såpass lenge. Men vi snakker altså ikke om noe skattet originalvare, og alt hva jeg måtte finne på med dem er det bare lommebok, tid og fantasien som begrenser (det lukter en langholdsrigg). Den jeg hadde tenkt å beholde er nummerlik og samler passe godt. Så til saken: Jeg prøvde begge sluttstykkene i den jeg skal beholde, og fant ut at det var mindre "slark" over det hele dersom jeg brukte sluttstykket til den jeg skal kassere. Jeg har ikke Go/No-go gauge, og heller ikke særskilt headspace måleutstyr, men brukte improvisert metode: "gul maskeringstape". Med originalbolten i halvsikret posisjon måtte jeg legge på 5 lag tape (ca 0,38 mm) på en ny normapatron, før den nektet å lukke bolten. Med den andre "søster-bolten" gikk den nesten ikke med to lag, og stoppet tvert på det tredje laget (ca 0,18-0,23 mm). -> Er dette en fremgangsmåte som har livets rett? -> Bør jeg vurdere å beholde den trangeste bolten? -> Noen som vet hvilke toleranser det bør være for dette kalibere i et slikt våpen (minimum-maksimum) -> Kan jeg slakte den kasserte for 'reservedeler' før jeg leverer den inn? (tennstempel, utdrager) Eller må den være funksjonsdyktig? Takker for tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ei tohi varjata Posted August 18, 2019 Share Posted August 18, 2019 1 hour ago, TS said: -> Kan jeg slakte den kasserte for 'reservedeler' før jeg leverer den inn? (tennstempel, utdrager) Eller må den være funksjonsdyktig Ja, du kan røske ut absolutt alt av deler. Du trenger kun å levere inn selve kassa, og eventuelt også pipa. Du kan beholde alt av avtagbare deler fra kassen og hele sluttstykket (son ikke er reg.-pliktig.). Ole 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted August 19, 2019 Share Posted August 19, 2019 Her er standarden, med toleranser. https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-i/6-5-x-55-se-en.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silver66 Posted August 19, 2019 Author Share Posted August 19, 2019 (edited) 3 timer siden, amatør skrev: Her er standarden, med toleranser. https://bobp.cip-bobp.org/uploads/tdcc/tab-i/6-5-x-55-se-en.pdf Ja 'Amatør', jeg var inne og titta på CIP, men er nok for lite vant med å tolke slike tegninger. (Jeg er nok mer amatør på dette området) Fikk ikke teorien til svare på spørsmålet mitt om jeg bør vurdere å bytte sluttstykket til det mest trange av de to. Hvis noen besitter go/no-go gauge for dette kaliberet, så kanskje differansen på lengden av de to kan være opplysende? Det er jo rimelig dyrt for et go/no-go sett, men det er vel kanskje bare no-go man kunne dra nytte av ved påkommende tilfeller... Edited August 19, 2019 by TS skriveleif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted August 19, 2019 Share Posted August 19, 2019 Dersom fabrikkpatroner fungerer med det "største" sluttstykke er det bare å bytte. Det skjer ingen skade på verken deg eller våpenet. Går fabrikkpatroner litt tregt bruker du det opprinnelige sluttstykket og beholder det andre som reserve. Du kan også la en børsemaker brotsje litt større kammer om du vil skifte sluttstykke. Å kjøpe tolker er totalt bortkastet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.