Jump to content

Leupold VX5 3-15x56


Kjetil07

Recommended Posts

Noen som har, eller har prøvd en? 

Jobber med den enkle oppgave å finne et sikte jeg kan kombinere jakt og noe langhold med. 

Har en vx-r fra før som jeg egentlig er veldig fornøyd med, og som er overraskende god i mørket. 

De er jo også ganske vettugt priset sammenlignet med mange andre kandidater. 

Kan nevne at jeg har hatt flere skikkelige langholdskikkerter, som har vært gode i skumring, men gjengangeren er at de blir for svære og tunge... 

 

Skulle hatt i pose og sekk, uten å betale for mye😉

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har 2 stk VX6 3-18X50 som jeg har benyttet til all jakt og noe langhold de siste 5 årene. Jeg har også prøvd VX5 3-15X44. I mine øyne er den eneste forskjellen på VX5 og 6 "zoom -området". Siktene er særdeles bra. Det er jaktsikter med "jakt-retikkel" , høy forstørrelse, parallaksejustering, de er lette og solide og de har de beste linsebeskytterne på markedet. De fungerer bra både på korte og lange avstander i motsetning til en del reinspikka langholds-sikter med FFP, der tråkorset bortimot forsvinner på lave forstørrelser og blir "ubrukbare" til kjappe skudd på korte avstander. Optikken er så bra som jeg føler jeg har bruk for. Har brukt de mye på åtejakt etter rev. En stor fordel på disse kontra Meopta R2 og Zeiss V6 (som er i samme "klasse") er parallaksejustering. Det mener jeg er påkrevd når forstørrelsen går over 12x. Spesielt R2`en jag hadde var håpløs på avstander over 150m. Man måtte velge om tråkorset eller målet skulle være i fokus. Det finnes ikke et sikte som er best til alt, man må inngå kompromisser. Er det mye jakt og litt langhold tror jeg du blir fornøyd med VX5, men noe reinspikka "langholdskonkurransesikte" er det ikke. VX5 er det fortsatt en vettug pris på sammenlignet med VX6. Det eneste jeg ikke liker er lysjusteringen (samme som på VX-R). Tungvint og trykke seg helt "opp" og helt "ned".

Link to comment
Share on other sites

Har VX5 2-10x42, altså uten parallakse. 

En annen fordel utenom vekten er enkelheten og størrelsen på tårnet, synes det er tydelig at det er fokus på bruk på jakt. Og er man sikker på ladningen man vil bruke, får man med et personlig tilpasset tårn på kjøpet. Ikke slengt meg på den ennå, men tenker det blir lagd en til Oryx fabrikk.

 

Et annet pluss er lyset, bra justering og auto on/off som gjør at det ikke er så farlig å glemme det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...