Jump to content

Trådløs løsning, hørselvern/jaktradio?


chmeland

Recommended Posts

Hei. Jeg har mistet mitt utmerkede hørselvern (Sordin) og trenger nye. Det eneste jeg ikke likte med dem var ledningene...de er alltid i veien. Er det noen som kan anbefale en trådløs ordning, og finnes det trådløse ordninger som kan brukes med valgfri jaktradio? (Ser for meg en blåtannbasert enhet du plugger i jaktradioen)

 

mvh Chr 

Link to comment
Share on other sites

Brosjyren fra SoundScope viser hvordan de ser ut, og som det framgår av bildet snakker vi om lydpropper som puttes i øret. Teleslynga kobles til utgangen på en håndholdt mikrofon og kommuniserer trådløst med apparatene (proppene). Jeg har brukt SoundScope i over 15 år, og er rimelig godt fornøyd. Jeg har en tidlig utgave som i tillegg kunne justeres etter mitt hørselstap, men den løsningen leveres ikke lenger.

 

Lyder fra omgivelsene er ikke helt hi-fi, men mer enn godt nok. Samtaler over jaktradioen oppleves som krystallklare. I og med at apparatene bæres delvis inne i øret har jeg ikke vært plaget av svette og regn (blir det for ille må jo hetta opp?).

 

Skulle jeg sette fingeren på noe måtte det bli volumkontrollen. Det er både fiklete og vanskelig å få justert volumet generelt, samt å få likt volum på begge apparatene. En annen ulempe med apparater som tetter øregangen er "tønnelyd" av sin egen stemme. Apparatene har også litt egenstøy som oppleves som et svakt brus.

 

I tillegg til SoundScope som leveres av Starkey, har også Hørselslaben i Stjørdal slike propper. De heter Jaktapparat Jeger'n og bygger på samme prinsipp med teleslynge tilkoblet jaktradioen (og er like fiklete!). Felles for begge løsningene er at de er individuelle og krever formstøping av dine øreganger.

 

Edit: Tror både Starkey og Hørselslaben tilbyr rabatt til medlemmer av NJFF.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...