Jump to content

Lade 3006


fiskern86

Recommended Posts

Det må du utdype nermere. 

 

Jeg har brukt ladeboka i snart 30 år, siden utgave 2 (1990) og aldri opplevd noe skummelt. Snarere tvert imot. 

Men klart, kruttprodusents data er alltid å betrakte som trygge(st).

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14-15 år siden skulle jeg lade litt treningsammunisjon til 308 win. Kikket i ladeboken og satte sammen 6 skudd som jeg skulle se hvordan gikk. På skudd 2 og 3 ramlet tennhettene ut. Da jeg fikk forskilning pga ei løs hette i mekanismen oppdaget jeg hva som skjedde og stoppet å skyte. Sjekket med da Vithavouti og startladningen i ladeboken var rett over oppgitt MAX hos dem. Etter det var det slutt på å bruke ladedataen i ladeboken.

Link to comment
Share on other sites

Mine data tilsier at ved 150grs kule er Max 47,3 grs N-140 i vv egne ladedata.

Ladeboka; Max 47grs med samme krutt og 150grs kule. Altså 0,3 grs mindre 🤔

 

Ja, ja vi er forsåvidt like langt da du ikke vet hvor mye krutt du pytset i ved den anledningen du henviser til.

Link to comment
Share on other sites

@fiskern86, veldig lurt av deg å sjekke ulike kilder, slik du gjorde. Det gir litt perspektiv. Det er ikke så uvanlig at startladning i en kilde er tilnærmet maksladning fra en annen kilde. Sånn er det bare, med sum av produksjonstoleranser. 

 

Jeg startet ladekarriæren med amerikanske krutt, og kunne ha 3- 4 kilder til data (kruttprodusent, kuleprodusent, generelle ladebøker). Det var nettopp frustrasjonen over variabiliteten i oppgitte data som motiverte meg til å kjøpe kronograf. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kronograf er et veldig fint, for ikke å si uvurderlig, hjelpemiddel for alle hjemmeladere. Jeg har gjort samme erfaringer som @bobby. Ladeboken sier jo i innledningen at de oppgir fornuftige maksladninger som man ikke bør hoppe rett på. Min tilnærming til hjemmelading er først å kronografere fabrikkammunisjon (der det finnes) og så prøve å lade meg opp til samme hastighet med samme kule. Mine ladedata, både i 5,6x52R, 6,5x55 og .30-06, viser et forbausende godt samsvar mellom den hastigheten Ladebokens maksladninger gir og det jeg oppnår med tilsvarende fabrikkammunisjon. Men våpen kan være forskjellige og reagere ulikt på samme ladning, så derfor er det alltid lurt å starte litt lavere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tegn på overtrykk vil en før eller siden få, i et eller annet våpen, med en eller annen oppgitt ladning i en eller annen ladetabell. Ladetabeller er veiledende, ikke noen fasit. Til det er det for mange variabler som tabellutgiver ikke har noen kontroll på. Dette ser ut til å gå mange som slenger seg ut i hjemmeladingens vide verden hus forbi. Har brukt både Ladeboken og VV sine tabeller som utgangspunkt for egne ladninger i flere forskjellige patroner og våpen i mange år, og har vel heller funnet at VV oftere er på den « friske» siden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...