Jump to content

Må jeg helpresse?


Bäke

Recommended Posts

Jeg lader  .308w. Jeg fikk tak i endel engangsskutte Nora-hylser og helpresset alle første gang. Nå er jeg på andre runde og tenkte det kan holde med halspressing,  siden de nå var skutt i mitt eget våpen. Jeg laget to dummies halspressede og to dummues helpressede for å kjenne om det ble noen forskjell.

 

De halspressede må gis noe mer kraft for at at sluttstykket skal skyve dem inn i kammeret. Hvis jeg dytter en helpresset inn med fingeren, faller den ut når jeg setter kolben i gulvet. De halspressede trenger en liten dytt med pussestokken. 

 

Er denne forskjellen av betydning? Eller er det som det skal være? Det er vel narurlig at det blir en forskjell. Muligens er jeg overfølsom her, men jeg har liten erfaring med riflelading.

 

 

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Det er som det skal være. En konsekvens av halspressingen er jo nettopp at du tar vare på hylsens skyteforming, på godt og vondt. 

Det er bare å lade/skyte. Jeg halspresser all treningsammo, så langt det går. Du merker når kamringen begynner å gå litt tregt, antall sykluser varierer med ladningen. Hvis du lader slappe treningsladninger (sånn rett-over-sot-nivå), kan du halspresse ganske mange sykluser.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Halspressing kan gå til ett visst antal ganger:

Jeg halspresser det meste, eller halvpresser der jeg ikke har neck-sizer-die. All treningsammo til .308 helpresser jeg der jeg har plukket hylser i bøtta på banen, deretter hals/neck-presser jeg en 5-6 ganger og kaster hylsa. Etter første helpressing må jeg ofte trimme ned til riktig lengde. Helpressing (FL) strekker ofte hylsa mye. Noen hylser/kaliber er mindre vanlige å finne på banen, eks. 7mm.Rem.Mag. som jeg halspresser ca.10 ganger, da går de til slutt litt tregt inn i kammeret, i løpet av 10 ganger omladinger av 7mm. kan jeg ha trimmet 1 gang. Jeg kaster disse etter ca.10 ganger (RCBS dier). Når jeg lader 7,62x54R er det et spesielt forhold mellom mitt individuelle kammer og mitt individuelle die-sett, de passer utrolig godt sammem på et vis. Dette kaliberet kan jeg halvpresse med FL-die opp til 20 omladninger uten å oppnå 5 ganger trimming av hylselengden. Lapua hylser og Lee dier.

 

7,5x54 MAS er spesielt i mitt tilfelle:

I dette kaliberet stemmer ikke kammeret til rifla med Die-settet (FL) fra Lee. Sizer jeg disse hylsene fra et romslig kammer i en trang FL-die går det feil. Her er jeg dømt til å halspresse med en RCBS-die. Jeg kan med dette kaliberet kun lade en hylse 7 ganger, da går det tungt å lukke sluttstykket (skyt & kast). Låskassa er heller ikke stiv med to låseklakker bak sluttstykket, hylsene strekker seg slik at jeg må trimme ca.2 ganger frem til 7 omladninger. For å vise hva jeg mener se bilde under.

A: Viser en patron som er skutt en gang med fabrikkladning og neck-sizet for første omladning.

B: Viser en patron som er omladd (neck-sizet) 7 ganger og helpresset i en (FL) die.

 B viser bare hvor stor forskjell det er på mitt kammer og die-sett. Det har egentlig ikke så mye med halspressing å gjøre. Jeg har bare ikke en grei FL-die-sett som passer mitt våpen, jeg er bundet til halspressing til det når maks utvidelse etter 7 ganger omladninger. Hadde jeg hatt et FL-die-sett som var romsligere kunne jeg kjørt hylsene til ca. 5 lengdejusteringer (trimmet). 

 

7,5x54 er ikke helt ordinært. 

DSC02922.JPG

Til denne rifla lader jeg svakt, tenker som til Krag, hakket over soting.

DSC02923.JPG

B: Dette har jeg gjort for å demonstrere forskjellen på kammeret og FL-dien fra Lee.

 

Har du helpresset hylser (FL) du har funnet på banen. Sjekk om du er innenfor maks hylselngde før du går videre. Forviss deg om hvem som har skutt hylsene (sjekk nøye). De hylsene jeg dumper i bøtta på banen er ikke noe å satse videre på. 

Noen skyter nye patroner fra originalesker og dumper dem, disse er ofte greie å plukke. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Bäke skrev:

 Eller kan man på noen måte se at den er skutt bare en gang?

 

Varierer. Noen har lakkforseglet tennhette, og da er det lett.

Andre kan man gjøre en kvalifisert gjetning på, men du bør studere hylsene grundig på flere punkter før du tar dem i bruk. (se på tennhetten, observer slitasje, sjekk hylsemunningene for trimming, kjenn etter hvordan hettene støtes ut, se etter mulige trykktegn, sjekk tendenser til hodeseparasjon)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Vaquero, det var jo et betydelig misforhold mellom kammer og dier..... 

Bare en tanke. Hylsehalsen på 7,5x54 er nesten helt lik .308 win, og skuldervinkelen er lik. Med en «spacer-plate» mellom hylseholder og die med tykkelse svarende til forskjell i hylselengde, finnes det sikkert neck-dier for .308 som kunne fungere. Lee collet die vil iallefall slippe inn den litt tykkere MAS- hylsa, innvendig diameter er 13,4mm.

 

Jeg har laget en tilsvarende «spacer», for å kunne bruke .44rem mag- verktøy til .44 auto mag (som er ca 0,3mm lenger), se elendig bilde under.

 

3F8B9ED8-6C3E-4BD7-A7D4-19702C223BD5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

For å koke det ned til helt enkelt, @spindrift sier det enkelt. 

På 17.8.2019 den 22.25, spindrift skrev:

Det er som det skal være.

Jeg beklager at jeg trakk inn hylseplukk fra banen. Når jeg først har gjort det: Om du helpresser (første gang) de du har skutt en gang i ditt kammer med fabrikkladning, så kan hylsa passere over 51,20 mm. lengde. Sellier&Bellot hylser i .308W. gjør det  i mitt Full Length Die-set. (Uansett hvlken rifle den er skutt i). Uansett om du har Full Length presset eller Neck/halspresset så sjekk hylselengden. Er hylsa over 51,20 mm. trim ned til 51,0 mm. før du går videre. Dersom du gjør dette vil du oppdage at det går flere Neck-omladninger før du må trimme igjen. 

 

Hylser som plukkes på banen kan ha vært skutt i et meget romslig kammer, og dersom du presser disse kan de krype mye opp på lengden. Er de skutt 20 -30 ganger å du helpresser disse så vil de sannsynligvis passe ditt kammer, men de er kastet av en grunn.  Hylsens historikk er viktig å vite om før en arbeider videre for eget bruk. Skulle tidligere eier/eiere ha trimmet hylsa over 5X er det lite bra å tro at disse er nye.

DSC02924.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Ok. Som sagt helpresset jeg hylsene før jeg ladet dem første gang.  da målte jeg også lengden på alle og trimmet enkelte.

 

Dem jeg halspresser nå, kontrollere jeg ikke lengden på. Dvs jeg tok noen stikkprøver. 

 

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, spindrift skrev:

Jeg har laget en tilsvarende «spacer»

Jeg har prøvd, mitt FL-die set fra Lee er ubrukelig, den tar tak før jeg har kommet halveis til hylseholderen. Jeg kan leve med 6 - 7 omladninger med neck-sizer. Kulesetteren fra Lee-settet går jo greit. 7,5x54 er nærmere 6,5x55 i form og fasong enn .308W. Disse patronene strekker seg mye p.g.a. låskassa. Skulle jeg sizet disse i en FL-die måtte jeg ha trimmet for hver tredje gang. Det føles trygt å kaste dem etter 7 X.

 

OK. @spindrift jeg kan jukse en gang til med .308 dien. Det var noen år siden sist med avstandsstykke.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...