Jump to content

Finpistol


Møringen

Recommended Posts

Finpistoler av bra/god kvalitet er nærmest uslitelige, så ingen vits etter min mening å "flotte seg" en å bruke 15000,- ekstra...  Risikoen er at du syns at den er "så fin" at du ikke engang "greier" å tilpasse skjeftet til akkurat din hånd... 😢😀

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

Kjøp våpen der du kan justere grepsvinkel opp, ned, høyre og venstre, på direkten ut fra min husk så skulle det bli Walther SSP, Morini og Matchguns.

 

Selv har jeg en Feinwerkbau AW93 Light, den har ingen justering av grepvinkel. Det var lenge og vel bra men etterhvert som en utvikles så kommer "feil" ved våpendesign mer og mer frem. Å som sagt ovenfor, en kvalitets .22 pistol er nærmest uslitelig, unntaket er muligens light (evt rapid fire) utgaver som har sluttstykke i aluminium (til min pistol koster nytt sluttstykke ca kr 3500). 

 

Alle de 3 pistolene jeg nevnte er kilne på valg av ammo og riktig vedlikehold.

Edited by Think!
Feilstaving pga samisk opphav.
Link to comment
Share on other sites

Siden du nevner GSP begynner eg med den. Største forskjellen mellom ny og gammel er avtrekks modulen. Dei er forskjellige så må prøves. 

Har skutt ein del med ein nyere og største problemet for meg er grepsvinkelen. Blir for rett opp og ned for meg. 

Nå skyter eg med Pardini, her kan du også justere vinkelen med å skimse grepet. Er kanskje ikkje like enkelt som på ein del andre, men 

Har hatt den i 4 år og er mykje enklere å skyte med enn GSP. 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en brukt sak i god stand der pekevinkel passer deg, avtrekkeravstanden er rimelig OK, og du synes avtrekket ikke kjennes helgærent ut. Jeg synes GSP har llitt for mye luft på sidene av kornet, men det er smak og behag. Ville heller kjøpt en GSP til 5k enn en SSP til det tredobbelte, særlig siden jeg ikke ser noen med like mye problemer som de med SSP.

 

I tillegg vil jo SSP-en gå ad undas i solar flare-en eller atombomben som utløser zombie-apokalypsen, også står du der, våpenløs. 😂

 

Når du har skutt mye en stund, kan du eventuelt søke på reservevåpen og prøve noe annet, uten å stå der med skjegget i postkassa fordi du har byttet til noe dårligere, eller fordi du brukte mye penger på noe som viste seg å ikke bli helt riktig.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, gert skrev:

 Jeg synes GSP har llitt for mye luft på sidene av kornet, men det er smak og behag.

 

?? Kommer vel an på hvor brei dalen eller rommet du skyter i er, på en åpen vidde er jo nærmest uendelig? Dersom du mener mellom korn og skur kan jo det endres.

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Prøv før du kjøper. Nå er GSP'en et ganske sikkert kjøp, siden om du ikke ble fornøyd, er de lettsolgte. Det meste kan dessuten modifiseres på disse, slik at du får en som er tilpasset deg.

 

Selv bruker jeg en gammel Unique og gruser støtt og stadig Pardinier til 30K uten større problemer, så prisen har ikke alt å si.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du synes du har for stor lysåpning mellom skur og korn kan du enten kjøpe et bredere korn eller sette på et sikteblad med mindre lysåpning. Sjøl liker jeg stor lysåpning og bredt korn, men smaken er som baken. Du vil sannsynligvis oppleve at behovet for større lysåpning øker i takt med alderen.

 

Og når det gjelder skjeftet (forutsatt at grepsvinkelen passer deg i utgangspunktet) så kan man gjøre mye med Dremel og formtre.

Edited by Domino
Kom på et poeng til.
Link to comment
Share on other sites

På 19.8.2019 den 22.51, Elgjaeger skrev:

?? Kommer vel an på hvor brei dalen eller rommet du skyter i er, på en åpen vidde er jo nærmest uendelig? Dersom du mener mellom korn og skur kan jo det endres.

Siden skurene normalt skal være på siden av kornet når man skyter på nå, kan man vel trygt si at det var åpenbart at det var snakk om avstanden mellom korn og skur, og ikke kanten av dalen du syklet deg ut i på vei over feil jorde...

Og joda, alt kan fikles med og endres på, men det er gjerne ikke det man vil begynne  styre med når man gjør sitt første våpenkjøp.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, gert skrev:

Siden skurene normalt skal være på siden av kornet når man skyter på nå, kan man vel trygt si at det var åpenbart at det var snakk om avstanden mellom korn og skur, og ikke kanten av dalen du syklet deg ut i på vei over feil jorde...

Og joda, alt kan fikles med og endres på, men det er gjerne ikke det man vil begynne  styre med når man gjør sitt første våpenkjøp.

Beklager at jeg «trollet», men det er mange forskjellige bredder på korn til GSP. Da jeg kjøpte GSP var det med tre forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Etter MYE om og men endte jeg opp med en Pardini SP 2013 modell som ifølge selger skulle ha gått ca 1000 skudd. Tar selvfølgelig det med en klype salt, men slitasje på magasin osv tyder på forholdsvis lite bruk.

 

Grepet på denne var i small så det blei solgt og nytt grep ifra Rink i XL bestilt. Dette kom i dag og kjennes ut som det passer rimelig bra. Mulig det må tilpasses litt, men først skal det skytes litt/mye. I tillegg til at jeg kjøpte grep med brattere vinkel en orginalt har jeg shimet litt i bakkant for å få den vinkelen jeg er komfortabel med. 

IMG_7086.JPG

IMG_5692.JPG

Edited by Møringen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...