Jump to content

Lading av 9mm - treffsikkerhet


NorSquid

Recommended Posts

Heisann.

 

Har i lengre tid hatt problemer med å treffe og gjør det svært dårlig på skytingen, særlig etter jeg begynte å lade selv. Bestemte derfor å prøve fabrikkammo igjen på forrige norgesfelt, og da gikk skytingen mye bedre. Kan selvfølgelig skyldes mye, men jeg testet både fabrikk- og hjemmeladet ammo før start og jeg skøyt betydelig bedre med fabrikk. 

 

Jeg lader med:

•N330 3,8grs 

•Gekko hylser

•Frontier 115grs kuler

•S&B primers

 

Col er kort, 28mm. Enkelte samlinger går fint, men så er det helt skivebom også med enkelte. Er det kulene som er for dårlige? Er det mange her inne som skyter godt med de enkleste frontier kulene? 

 

Tips tas imot med takk. Kjedelig å benytte helt på nytt med ladingen hvis det kun er kulene.

 

ps: pistol som brukes er en Tanfoglio Limited 

Edited by NorSquid
Link to comment
Share on other sites

Det er en vanskelig problemstilling.

 

Det som går godt i mitt våpen kan gå dårlig i ditt.

 

Jeg tror ikke Frontier kuler er verre enn andre, men det kommer an på våpenet.

 

Har du forsøkt andre ladninger, feks andre krutt typer?

 

Har du forsøkt å skyte med anlegg (ransom rest om du har). Det er lett å synse når man får en god eller dårlig gruppe.

 

Jeg ville forsøkt andre ladninger - du kommer neppe utenom det.

Link to comment
Share on other sites

90-95% av det jeg har sett av hjemmeladet 9mm ammo går dårligere enn fabrikk. 

Desverre skyter folk ofte såpass dårlig at de ikke merker det. 

 

Frontier 115 er bulk kule for ipsc på korte hold, ikke for felt.

 

Sjekk ut frontier MATCH evnt, 121gr og 124gr, evnt nye cam pro hullspiss er personlig favoritt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Anbefaler en ladestige og testing i kronograf (om du har tilgjengelig).

 

Opplevde selv at ladninger med Frontier Match 124gr spredde masse. Så økte jeg ladet opp 30 og 30 patroner i økende ladning (10-15 for krono, resten for testing) og da hastigheten hadde steget med ca 50fps samlet de plutselig 10 på ca. en 20 kroning.

 

For å teste samlinger bør du optimalt ha tilgang til en Ransom Rest for å fjerne deg selv fra regnestykket.

Alternativet jeg brukte var å bruke et par sandsekker som anlegg (en under pistol, en under albuen) over et bord og et lasersikte. Med bare 1 hvit lapp på en brun skive ser man lett når laseren ligger på plass.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 8/17/2019 at 5:39 PM, hipshot said:

Det er en vanskelig problemstilling.

 

Det som går godt i mitt våpen kan gå dårlig i ditt.

 

Jeg tror ikke Frontier kuler er verre enn andre, men det kommer an på våpenet.

 

Har du forsøkt andre ladninger, feks andre krutt typer?

 

Har du forsøkt å skyte med anlegg (ransom rest om du har). Det er lett å synse når man får en god eller dårlig gruppe.

 

Jeg ville forsøkt andre ladninger - du kommer neppe utenom det.

 

Jeg skjønner. Jeg har så og si akkurat begynt med hjemmelading, så jeg fikk tak i noe billig n330 også kjøpte jeg de frontier-kulene, og der har det vært prøving og feiling siden. De går jo greit nok, var bare at jeg merket at skytingen gikk betraktelig bedre med fabrikk, noe jeg ikke skulle ønske var tilfelle.

 

Jeg skal teste å skyte med anlegg og gjøre det skikkelig. Bruke litt tid på å finne noe som fungerer veldig bra, men ville høre om noen hadde gode erfaringer med div. ladninger før jeg ikke kastet bort en haug med tid men jeg skjønner at det ikke er noen snarveier her i gården. Tusen takk for svar ☺️

 

 

 

 

 

On 8/17/2019 at 9:42 PM, aps said:

90-95% av det jeg har sett av hjemmeladet 9mm ammo går dårligere enn fabrikk. 

Desverre skyter folk ofte såpass dårlig at de ikke merker det. 

 

Frontier 115 er bulk kule for ipsc på korte hold, ikke for felt.

 

Sjekk ut frontier MATCH evnt, 121gr og 124gr, evnt nye cam pro hullspiss er personlig favoritt. 

 

Det er såpass ja.. tar imidlertid det neste du sa som et kompliment 😉

 

Kjempe fint. Skal teste de match-kulene og se hvordan de er. Hvis jeg holder alt annet likt og skyter betraktelig bedre så må jeg bare anta at det var kulene som ikle funket for meg. Takk for tips:)

 

 

On 8/19/2019 at 1:32 PM, OysteinR said:

Anbefaler en ladestige og testing i kronograf (om du har tilgjengelig).

 

Opplevde selv at ladninger med Frontier Match 124gr spredde masse. Så økte jeg ladet opp 30 og 30 patroner i økende ladning (10-15 for krono, resten for testing) og da hastigheten hadde steget med ca 50fps samlet de plutselig 10 på ca. en 20 kroning.

 

For å teste samlinger bør du optimalt ha tilgang til en Ransom Rest for å fjerne deg selv fra regnestykket.

Alternativet jeg brukte var å bruke et par sandsekker som anlegg (en under pistol, en under albuen) over et bord og et lasersikte. Med bare 1 hvit lapp på en brun skive ser man lett når laseren ligger på plass.

 

Hvor sterk ladning havnet du på til slutt? Og med hvilket krutt? Jeg har ikke kronograf enda, og jeg klarer ikke å forsvare kosten når jeg ikke skyter mer enn det jeg gjør, men får høre om noen i klubben har en tilgjengelig.

 

Ja jeg skal ordne anlegg til neste gang så jeg får testet skikkelig. Takk for tips :)

Link to comment
Share on other sites

Min 9mm ladning da jeg testet sist:

- Frontier 124gr MATCH (0.355 kule, løpet er slugget til 0,3555) 

- COL 28mm (1mm lenger inn en ladeboka sier men dette veksler uten kny i CZ 75 Shadow SP 01)

- ca. 4,1gn med N320 krutt (mellom 4,12 og 4,16 ved kontrollveiing)

- Magtec SP tennhette. 

 

Har siden da byttet tennhetter til Ginex men regner ikke med store forskjellen av det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...