Jump to content

Trangt kammer


jjrckd

Recommended Posts

Har nylig tatt i bruk ei pipe jeg har hatt liggende en stund som jeg nylig har tatt i bruk og etter 2 runder på banen har jeg opparbeidet meg 100 stk hylser som det nå er på tide å lade opp igjen. I forbindelse med at jeg skal måle max COL så oppdager jeg at hylsehalsen er så trang at jeg strengt tatt kunne ladet om igjen uten og først presse hylsene. Har tidligere lest at en dette er noe en bør unngå men registrerer også at noen bevist tilpasser kammeret for å oppnå denne effekten ("noen" i dette tilfellet er brukere på diverse Amerikanske forum).

 

Kjenner jeg er litt skeptisk til å begynne prosessen med å finne godladningen før jeg har avklart dette med kammeret. Hvilke farer/fordeler er det egentlig med et så trangt kammer?

 

Kaliberet er forøvrig 9,3x62, pipa kommer fra Snapphane og hylsene er engangsskutte Norma Jaktmatch.

 

Edit: Fixet trykkleif.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Du har jo allerede skutt fabrikkpatroner, uten problemer- det burde tilsi at du kan lade om, og skyte med hylsene uten problemer.

 

Jeg har lurt på om materialet i hylsemunningen kan ha et slags «minne» etter krympen (på fabrikkpatroner). Jeg har opplevd noen ganger at engangsskutte, upressede hylser ikke tillater passasje av korrekt kalibrert kule. Dette har vært problematisk, når jeg skal lage «kake-cutter», en kulehøster til å skjære ut kuler av vokskaken ved «pan lubing» av blykuler.  Men etter entusiastisk innvendig avgrading passerer selv overkalibrerte kuler som bare det. Det virker altså som om hylsemunningen på engangsskutte hylser kan være trangere enn innvendig halsdiameter forøvrig. Det har iallefall jeg observert flere ganger.

 

Jeg ville presset, ladet og skutt uten bekymringer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du kan få noen hylser av meg som er skutt 4-5 ganger for å sammenligne. 

Kanskje det bare er litt messing i nye hylser som må flytte litt på seg ? 

 

Ellers er @spindrift inne på noe ang. "minne" etter krymp på engangsskutt. Har noen ganger ant en viss motstand, uten at jeg har bekymret meg så mye. 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, spindrift skrev:

Jeg har lurt på om materialet i hylsemunningen kan ha et slags «minne» etter krympen (på fabrikkpatroner). Jeg har opplevd noen ganger at engangsskutte, upressede hylser ikke tillater passasje av korrekt kalibrert kule. Dette har vært problematisk, når jeg skal lage «kake-cutter», en kulehøster til å skjære ut kuler av vokskaken ved «pan lubing» av blykuler.  Men etter entusiastisk innvendig avgrading passerer selv overkalibrerte kuler som bare det. Det virker altså som om hylsemunningen på engangsskutte hylser kan være trangere enn innvendig halsdiameter forøvrig. Det har iallefall jeg observert flere ganger.

 

Det spørs om du ikke er inne på noe her. Takk for input!

Link to comment
Share on other sites

Har du mikrometer? Mål utvendig hals på skutt hylse og på uskutt hylse. For benkeskytere som jakter grupper skal det minimum være .002" / 0,05mm klaring rundt halsen slik at du ikke kniper kula, og den slippes jevnt. Når du måler en skutt hylse må du regne inn at den fjører litt tilbake. Det er vanlig å legge til .001" / 0,025mm på dimensjonen til den skutte hylsa.  

 

På fabrikk rifler med standard kammer er det ikke uvanlig med opptil .010" / 0,25mm klaring. Dette er en klar fordel i jaktrifler, det er plass til litt sot og annet svineri før det blir problemer. 

 

I praksis skal du være i stand til å føre en kule ned i skutt hylse uten motstand. Går ikke dette kan du enten dreie utvendig, eller kjøpe fres som tar innvendig. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...