Jump to content

Hjelp med første rifle mellom 1000 - 4000 kr


Erland93

Recommended Posts

Jeg har nå endelig blitt ferdig med studier og har mye mer tid til overs for min egen interesse. Jaktinteressen har endelig kommet for fullt og jeg har tilgang til å låne våpen men kjenner dette ikke er noe for meg. Ønsker å ha en egen rifle for småvilt/storvilt. Jeg liker kaliberet 30-06 og 308w, jeg fikk også høre at et større våpen passer meg bedre (lengre kolbe...såvidt jeg forsto). Ønsker da tips om våpen som går godt og er bra som førstegangsvåpen. Ønsker ikke å investere store summer uten å vite hva jeg skal sette pris på. Alle tips og råd tas godt imot! :)

Liker å jakte på rådyr og er interessert i jakt på rev, har prøvd dette men venter på vinteren. Ønsker også å bruke våpenet til elg/hjort/reinsdyr etterhvert.

Edited by Erland93
Link to comment
Share on other sites

Til ditt budsjett blir det vel fort en heimevernsmauser! De pleier å ligge på rundt 1500,-. Skjønt de er vel ikke akkurat et godt jaktvåpen. Jeg tror jeg ville prøvd bruktmarkedet og finn.no , du kan jo lagre et varsel hvor du får melding når det ligger ute noe som passer ditt budsjett. Skjønt, når det blir lagt ut kupp må du handle fort. Jeg tror det billigste du kan kjøpe nytt med kikkert og demper er Remington 783 på jaktogfriluft.no , men denne har jeg lest at avtrekket må stilles bedre inn. Kanskje det ville vært bedre å starte med en salongrifle til småvilt, og investere til storviltsrifle når du har bedre råd? Så kan du heller låne rifle til rådyr.

Edit: Det ligger også en del billige .223 på finn.no , disse kan jo brukes på rådyr og har billig ammunisjon. Så kan du heller kjøpe en ny rifle i .308 eller 30-06 til elg, hjort, og reinsdyr.

Edited by kn4ll
Link to comment
Share on other sites

Det ligger en Winchester mod 70 i. 30-06 på finn med tofot og kikkert til 1500kr. Det er et ubegripelig godt kjøp. Kikkerten er nok ikke allverden, men den bytter du når du får råd. Du kan til og med få råd til demper/gjenging innenfor budsjett!

Hvis du er litt riflevant, venter du med demper og kjøper masse ammo. 

Hvis du ikke har skutt noe særlig med rifle, anbefaler jeg å prioritere demper. Fort gjort å pådra seg noen uvaner med litt lett. 30-06 hvis man ikke er litt rekylvant. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du greit kunne prutet denne ned til 4000,- https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=136472016

Edit: Ser de selger den på jaktdepotet for 3495,- , så du kunne helt sikkert prutet ned til den prisen også.

Edit: Denne så også fin ut til 3800,- , har ligget ute en stund og kan kanskje prutes litt på den også: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154256830

Edited by kn4ll
Link to comment
Share on other sites

Den Remington riflen er er ganske så søppel.

 

I den prisklassen du ser etter ville jeg sett på disse merkene modellene (i ca denne rekkefølgen):

- Alt av Tikka eller Sako i riktig kaliber

- Winchester M70

- Weatherby Vanguard S2 backcountry (veldig bra stokk)

- Eldre Remington 700 

- Remington Seven er fin og lett, men kan være litt hard på rekylen.

- Howa 1500

 

Blant disse finner du såpass mye bra kjøp på finn.no at det er totalt unødvendig å blande inn odde budsjettmodeller og raklete gamle Mausere.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Remington Seven i .223 rem eller .308 win er et godt valg, selv har jeg en i 223 og er meget godt fornøyd med den.

Ikke helt objektivt ville jeg også lagt til en Brno ZKK 601 i .308 win på listen.

Får du tak i en som er lite brukt, så har du en vanvittig god rifle i mange år som også går godt, til lite penger.

Mange av de som har solgt sin Brno, har angret på det i ettertid 😉

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en Parker Hale i 308 som går hull i hull, går jakta greit kan den selges om en god måned ca. Titter du på Parker Hale mener jeg å vite: Styr unna den som heter Safari. Må og høre med eks.svigers om det er greit, den er hans men regga/brukes av meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...