Jump to content

Grovt kaliber


Jespern

Recommended Posts

Grov rifle + lader ikke selv = GLEM DET om du ikke vil betale 25-30+++ kroner pr patron.

 

Dog, hvis du vil lade selv: det legges støtt og stadig ut dustebillige rifler i 338WM på Finn.no. Nå er vel 338 gått fra rimelig sært til egentlig ganske vanlig de siste tiåra, så så grovt er det kanskje ikke ;)

9,3x62 er jo strengt tatt grovere, men enklere å kjøpe ammo til..

Kalibre som 400, 440, etc er egentlig ikke verdt å nevne med mindre du faktisk skal lade, da det selv med hjemmelading blir dyrt ift. alt "normalt".

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Grov rifle + lader ikke selv = GLEM DET om du ikke vil betale 25-30+++ kroner pr patron

Ikke bare det, skulle en finne på å jakte med slikt uten demper så sier redskapen i fra. Det igjen betyr som regel at en bør trene MYE = mange penger, våpenhandleren smiler hver gang du kommer innom.  Første gangen jeg tok min Marlin ut på skauen for å jakte hadde jeg brukt 11 mnd. og ca. 750 skudd for å bli kjent og føle at dette mestrer jeg. En jeg kjenner som jakter elg fortalte meg om en nybegynner ( i sitt jaktlag) som debuterte på elgjakt med en  .458 Win.Mag. Han tømte magasinet på et dyr som kom tuslende. Dyret/elgen fikk fart på seg og ble felt for en hundefører. Nevnte nybegynner hadde fine jaktklær og imponerende rifle med et imponerende kaliber. Jaktlaget og hundeføreren ble mindre imponert. Flere retters middager måtte skjæres bort.

 

Jeg vil ikke demonisere 45-70 Govt. Det er mye annet snadder der ute som gir deg mer bank.

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen på Kammeret! Skal du ha noe som river skinnet av pølsa og som ikke koster skjorta og ei arm, så vær på utkikk etter en brukt Weatherby i .378 eller . 460, alternativt en Brno/ CZ i . 458 Lott eller .416 Rigby. Rifla får gjerne veie så lite som mulig og svinerygg eller MC stokk er foretrukket. Siden du bare skal brenne av et skudd i ny og ne så burde prisen pr skudd ( som gjerne ligger i området 100-300 kr) være overkommelig. Slike våpen selges også gjerne med ei pakke skudd der et par-tre er brukt. 

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg stemmer gjerne i for .45-70, men med forbehold om ferdigammo - Den kan være ladet litt vel slapt.

Moderne hjemmerulla ladninger med noen-og-seksti-gram Norma 201 bak en 300-grains kule lager en festlig knaselyd når du trer ned kula og river godt i begge ender av børsa, men når jeg først fikk børsa i hus kjøpte jeg med noe ammo fra Remington, og når man ristet på patronene hørtes raslingen av de stusslige få kornene med krutt ut som en trist maraca.

 

Kanhende en ultralett sak i 9,3x62 er det du er ute etter? Børselars har særs billig ammo til salgs: https://borselars.no/ammunisjon/podium-9-3x62-230-gr-fmj

Link to comment
Share on other sites

Fikk også for noen få år siden lyst på noe grovt. Fornuften seira og valget falt på trauste 9,3x62.

Dette er etter min mening noe av det mest fornuftige hvis man ikke lader sjølv, men har lyst på noe grøvere enn "de tre store".

 

Men om TS ønsker noe ordentlig grovt for å lage noen store høl i pappen, så støtter jeg forslaget om .45-70.

Gir frisk rekyl, men slår ikke møkka ut av en som visse andre patroner i .458 kaliber.

Prisen på ferdigladd ligger vel på rundt 25-30 kr. smellen. Så om man skyter 40-50 skudd i året, så blir det ikke dyrere enn et dagsbesøk på Lilleputthammer med kone og avkom.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Per-S skrev:

Dersom det er sigarkutteren, har du et bilde av sigaren?

 

På 16.8.2019 den 10.00, Kammerherren skrev:

 

Du Vaquero, har du bæretillatelse til den kniven der?? Imponerende stykke stål!!! :)

Nei, fra spøk til revolver:

Jeg røyker ikke. Har man grove våpen bør en også ha noen tilsvarende digre kniver i garderoben. Slektens yngste blir gjerne imponert. Jeg drasser ikke rundt i skogen med den slags skrot. Jeg har ca. 50-60 kniver av diverse typer. Kniver er gøy. Den kniven jeg alltid har i belte på jakt er denne lite spennende kniven fra Helle, Helle Viking. Den er lett å sette opp eggen på. Denne har jeg brukt i noen tiår. Den har jeg åpnet flere titalls elger med (+ noen rådyr), flere elg er åpnet enn de jeg har skutt selv. Den holder til åpning og utvomming, litt avkledning av skinn, men holder ikke hele elgen. Jeg har flere kniver i bilen for en innsats i slaktebua. Håper ikke onkelblå finner disse i en veirazzia😉

 

Sigar, litt OT:

Det nærmeste jeg har røyket sigar var i kavaleriet hvor vi mannskapet likte å stå i tårnluka på Leoparden med en svær sigar når vi passerte infanteristene. Vi var unge å lekne...😎 Jeg spøy etter passering av havregampen.

DSC02920.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...