Jump to content

Ny drilling - ammotips 6,5x55


uncas

Recommended Posts

Døtrene mine har arvet en drøss med våpen. Blant disse er en fin og smekker Sauer drilling i kaliber 6,5x55 og 20/76. Den er merket med: "VORM. SAUER-SUHL" , "MADE IN GDR" , "SPECIAL-GEWEHRLAUFSTAHL". 

 

Jeg tipper den er produsert på slutten av 80-tallet. Den har et 6-sifret nummer som slutter på 94, men har vanskelig for å tro dette er produksjonsåret all den tid "GDR" er brukt.

 

Børsa er riktig så fin. Er satt opp meg en tysk 1-4 kikkert i en meget lavtbyggende hakemontasje. Det eneste som kan påklages, dersom det er lovlig i et arvet våpen, er Greenersikring og riflekaliberet. Skulle gjerne sett vidunderet med R patron og sikring på kolbehals. 

 

Jeg skal begynne å lade til drillingen etterhvert. Den skal i hovedsak brukes til rådyrjakt med hund. Så for meg at Oryx kunne være et greit valg. Trenger også en helmantel til trening og eventuelt toppjakt. Lapua Scenar eller Lapua Trainer skulle passe bra.

 

Er det noen som har en ide om hvilken ammo børsa er regulert etter?

Bør 6,5-ammo lades forsiktig med tanke på trykk og brekkvåpen? Eventuelt hvor lavt bør en legge seg?

 

Trenger tips. Har aldri ladet 6,5x55 før. Ei heller til drilling.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare skal jakte rådyr kan en relativt lett kule, f. eks. Hornady Interbond 129 grs ladet moderat med Vv N160 eller MRP-krutt, være et greit utgangspunkt. Med denne kula skal 44 grs Vv N160 og 45 grs MRP være maks-ladninger for Krag i følge Ladeboken utgave 8, og da bør du være trygt innafor.

 

Skal du jakte større vilt må du på Oryx 156 grs eller Lapua Mega 155 grs og lade med MRP eller Vv N165/N560. Hvis våpenet ditt har pipelengde 60 cm kan du muligens oppnå tilstrekkelig hastighet med kruttmengde 43-44 grs (men da er du på vanlig 6,5x55-nivå). Jeg har for øvrig ladet Mega med 47 grs MRP uten å merke trykktegn i Browning A-bolt, og oppnår hastighet rundt 760 m/s. Ville ikke brukt denne ladningen i en drilling!

 

I mitt våpen har Lapua FMJ 100 grs ladet med 39-40 grs Vv N140 gitt veldig god presisjon. Dette er ei butt helmantelkule velegnet for toppjakt og mindre matvilt. Til trening bruker jeg Norma Golden Target 130 grs ladet med 44 grs Vv N160. I følge Ladeboken skal også denne ladningen kunne brukes i Krag.

 

Med mindre du skal jakte med åpne sikter tror jeg ikke det er så viktig hvilken ammo børsa er regulert etter. Siden du har en 1-4 kikkert regner jeg med den står på alltid, og da er det bare å skyte inn med dine favorittladninger. I mitt våpen har for øvrig alle de omtalte ladningene tilnærmet likt treffpunkt.

 

Når du lader 6,5x55 til drilling er det viktig at du presser skulderen tilstrekkelig tilbake, ellers får du ikke kamret patronen. Bruker du hylser skutt i andre våpen bør du stille inn die'en slik at du presser "ørlite mer enn akkurat". Jeg har for øvrig bare erfaring med R-patroner, og mine kombinasjonsvåpen har hatt relativt lange kammer.

 

Edit: Trenger du fabrikkammo til høstens rådyrjakt vil ryktene ha det til at Fusion 140 grs er ganske så moderat ladet (jeg har ikke kronografert denne). Og det ser ut til at Lapua Trainer er ladet med den samme FMJ-kula jeg nevnte ovenfor.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Laget på 80’tallet i Tyskland. Mitt stalltips er å lette kuler. Min første Drilling var i 6,5x 55 og var regulert for 120 grains kuler. 6,5 blir sett på som et rådyrkaliber i Tyskland. Er den laget for det skandinaviske markedet så er den sikkert regulert for 160 grains rundneset kule. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. 

 

Cluet er altså å holde seg innenfor ladedata til 6,5 Krag. 

 

Jeg er litt opptatt av hvilken kulevekt børsa er regulert etter slik at de åpne siktene er noenlunde innenfor. Vi snakker om et kombinasjonsvåpen og i det ligger det at både kikkert og jernsikter bør være operative.

Hvor kan jeg finne slik informasjon?

 

Er det slik at lette kuler i hovedsak frambringer lavere trykk? Jeg har levd i troen på at dette hadde med hvor hardt patronen vær ladet.

 

På rådyr er 120 grams sikkert topp. 140 grams ville imidlertid gi mer fleksibilitet med tanke på eventuelle muligheter for jakt på hjort og rein. Er det flere forslag til en god rådyrkule i 6,5 120-140 grain ladet til Krag-hastighet?

Link to comment
Share on other sites

"Krag-fart" stiller jo ikke så store krav til kulekonstruksjonen, jeg tipper du kommer langt med f.eks Hornady interlock 140 grs. Den er så billig at du kan trene med den, og vanligvis lett å få presisjon med. Skal du jakte det største viltet, stiller det andre krav- som nevnt over. 

Link to comment
Share on other sites

@uncas: Jeg sier ikke at drillingen din ikke tåler ammunisjon ladet til standard 6,5x55-trykk. Sannsynligvis gjør den det! Litteraturen sier at rillepatroner i brekkvåpen generelt bør lades til litt lavere trykk enn tilsvarende patron i boltrifler, bl. a. for å skåne våpenet og unngå at det utvikles slark i låsemekanismen. Men en drilling vil jo vanligvis avfyre langt færre rifleskudd enn en boltrifle, så derfor tror jeg ikke våpenet tar skade av en "fulladet" 6,5x55-patron til jakt en gang i blant. Men til trening og mindre vilt går det jo utmerket med litt lettere ladninger, f. eks. Krag-standard.

 

Lette kuler ladet til høy hastighet kan generere like høyt trykk som tunge kuler ladet til moderat hastighet. Clouet er at du med lette kuler får god nok fart med moderate ladninger, og da blir trykket lavere (kf. oppgitte ladninger for Krag). Men det har også med kruttets brennhastighet ift. kulevekt og bæreflate å gjøre, f. eks. vil 44 grs Vv N160 og 156 grs kule gi (uakseptabelt) høyt trykk i 6,5x55. Til rådyr og trening ville jeg valgt 120-130 grs-kuler, og til annet småvilt 100 grs FMJ. 140 grs kuler møter ikke kravet til anslagsenergi for hjort og rein (2700 J) med mindre du "sprenglader", derfor må du på tyngre kuler (>154 grs) hvor kravet er 2200 J.

 

Om du vil finne ut av hvilken ammunisjon ditt våpen er regulert for bør du ta kontakt med Sauer-importøren i Norge (er det Magne Landrø mon tro?) eller direkte med produsenten. De bør kunne gi deg et entydig svar når du oppgir nummeret på våpenet.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...