Jump to content

1911 drop-in løp passer ikke


Wintel

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg et drop-in løp fra Ed Brown til min 1911 Ruger SR1 i 45acp, men drop-in var ikke heelt drop-in likevel 😅

 

Slipper jeg sleiden frem med sleide-stoppen, så låser løpet seg i bushingen og må bankes bak igjen.

Fører jeg sleiden kontrollert frem, stopper den 2-3 millimeter for tidlig. Jeg fikk skutt et magasin i dag, men må banke sleiden frem de siste mm og ser nå en ring rundt løpet hvor bushingen kniper. Har testet med den originale bushingen, og den er mye mer rom, men kniper likevel. Ingen åpenbare burr i løp eller bushing - alt ser egentlig veldig bra ut med forstørrelsesglass. Og pistolen fikk seg en puss før jeg byttet løpet.

Jeg mistenker at låseklakkene på løpet kanskje ikke passer perfekt i ramma? Er dette en åpenbar jobb for børsemaker eller finnes det en standard fix som alle 1911-eiere kjenner til (utenom meg)?

Link to comment
Share on other sites

det kan være ganske mye på en 1911 tror jeg,
hvis vi antar at pipa og bøssingen er tilpassa hverandre siden de kommer sammen, sitter man igjen med låseklakkene i pipa, "barrel lug" den biten av pipa som ligger ann på varsleren. og "barrel link".

jeg tipper at det er varsleren som er for stor i forhold til "barrel luggen", så man må evt file vekk litt på den.
siden det er 1911 og alt henger sammen vil jeg foreslå å sende til børsis.

edit: bilde av "barrel lug" hvis denne er for tight, vil man skvise pipa opp i sleida når den låser
p1495486878-6.jpg

Edited by meatpukk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Wintel skrev:

Jeg mistenker at låseklakkene på løpet kanskje ikke passer perfekt i ramma? Er dette en åpenbar jobb for børsemaker eller finnes det en standard fix som alle 1911-eiere kjenner til (utenom meg)?

 

Vanskelig å identifisere problemet uten å ha det mellom hendene.

Korreksjon av problemet bør gjøres av noen som er vant med tilpasning av 1911-løp, det gjøres mye rart der ute(OGSÅ av børsemakere) fordi man TROR man vet hvor det skal files ;-)

 

Dersom du vil gjøre det selv anbefaler jeg Ed Browns bok om 1911, den tar for seg ting på en grundig, korrekt og lettfattelig måte. Les deg godt opp på løpstilpasning, bushingtilpasning, låsing og link-timing, før du setter fila i ting... 

Edited by evert
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, meatpukk skrev:

https://www.scribd.com/document/274918162/Ed-Brown-s-1911-Bench-Reference

vet ikke om det er denne du mener, men er ialle fall en kortfattet håndbok om 1911 mekking. kan anbefale kunhausen sine bøker også

Jo, det er den. Ed Brown tar opp en del ting ved løpstiming som kuhnhausen ikke klarer å formidle like godt. Ed Brown sin bok virker kanskje noen enklere, men den går mer rett på de viktige punktene uten å pakke det inn i så mye unødvendig svada. 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Eddy1212 skrev:

Finnes ikke noe som heter drop-in løp til 1911..... må tilpasses hvis du ikke har kjempeflaks.

 

Det er jeg også enig i, det viser seg også i dette tilfellet.

 

Poenget mitt er at oversize løpene er akkurat det - oversize. I alle tenkelige retninger. Og uten at jeg har testet eller vet det, så innbiller jeg meg at de sk drop-in løpene ikke har mulighet for samme snevre toleranser.

De løpene jeg har fått tilpasset (det er blitt noen nå) har alle vært oversize etter anbefaling fra børsemakeren.

 

Hvis noen har andre erfaringer så kom med de. Det vil være lærerikt for alle.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, hipshot skrev:

.Hvis noen har andre erfaringer så kom med de. Det vil være lærerikt for alle.

 

Har hjulpet to skytterkompiser med på å installere såkalte drop in piper, en av dem en ed brown i en para, den andre husker jeg faktisk ikke hva var lenger.
Uansett, begge krevde noen få filstrøk for å dette riktig på plass. Men det var veldig lite som skulle til i begge tilfeller. Ed Brown'en trengte to lette filtstrøk på den ene siden av "hooden".

Men det vil alltid være variasjoner, som nevnt tidligere, man må ha det mellom hendene for å identifisere hvor det ligger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...