Jump to content

Rengjøring av hylser


kn4ll

Recommended Posts

Jeg er ny når det kommer til hjemmelading, og har aldri renset hylser tidligere. Tidligere har jeg fått opplæring i prosessen rundt det å lade patroner, og jeg har skaffet billig ladeutstyr, men jeg har kommet til dekket bord når det gjelder hylser. Så jeg leste litt rundt her på kammeret, og kokte hylsene noen minutter i vann med noen dråper zalo og litt eddik. I etterkant fikk hylsene et noe rødlig skjær, de kjennes glatte ut og virker å ikke være ødelagte, men jeg er redd for at jeg har ødelagt hylsene og må kassere de. Ikke at det er så farlig, jeg skaffer alltids nye.

 

Er dette vanlig og grunnen til at man polerer hylsene? Eller er det på grunn av eddik, burde jeg kun hatt zalo? Andre har skrevet sitronsyre, men jeg hadde ikke det liggende, så jeg tok eddik. Det kan hende jeg i fremtiden kommer til å skaffe meg hylsevasker- og poleringsmaskin, men nå kjører jeg det så budsjettvennlig som mulig. Det viktigste jeg lurer på er om jeg fortsatt kan bruke hylsene, for det kjennes ikke ut som rust, og det skader ikke meg om de ikke ser helt pene ut.

hylseretterrens.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes de ser rene ut. Jeg vasker på samme måte og mine blir likedan. Du kan ikke forvente blanke hylser uten å tromle, tror jeg.

 

Tørk dem godt. En time i varmluftovn på 70 grader eller 2-3 døgn i et varmt rom

Edited by Bäke
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Koke...🤔

Ganske varmt vatten og zalo, leke vaskemaskin med hånden noen minutt. Skylling og tørking på varmekabler min ett døgn,.. helst to.

Dette var min metode i mange år. Nå bruker jeg en Lyman ultralyd-vasker og hylsene blir ikke nevneverdig blankere med den, men hettelommer blir rene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tar først en runde med varm vann og Zalo som beskrevet ovenfor, med påfølgende skylling. Deretter et opphold på 10-15 minutter i sitronsyre (1/2 pose til 1 liter vann), og skylling. Tørker hylsene utvendig med et gniehåndkle før en runde i stekeovnen på 70 grader (1 times synes jeg høres litt snaut ut). Rene og blanke hylser er for meg en forutsetning for å kunne sjekke tilstanden utvendig. Vær særlig obs på sprekker og defekter i hylsehals og skulder.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver en ny runde nå med kokt vann (men ikke kokende, tar av platen og legger hylser oppi), to dråper zalo, og en tredjedels teskje med eddik 35 %. Deretter tenker jeg å skylle de og tørke de. Jeg prøver å lufttørke først før jeg evt prøver å tørke i stekeovn. Han jeg har ladet med har egentlig anbefalt å ikke tørke hylser i stekeovn pga os fra matfett, men det har kanskje litt med hvor skitten stekeovnen er? Jeg har lest igjennom ladeboken, og han jeg lader med har også vist meg de vanligste typene sprekker og defekter. Jeg kommer nok til å være ytterst påpasselig i starten og kun lade minsteladning og måle alt, slik at det ikke oppstår kammersprengning eller verre. Jeg får se litt hvordan dette går før jeg tar sitronsyrebad etter vasking, siden jeg ikke har det liggende prøver jeg slik som dette først.

Link to comment
Share on other sites

Da gjorde jeg et nytt forsøk med kun å trekke i oppkokt vann og med to dråper zalo og en tredels teskje med eddik 35 %. Resultatet ble ganske bra, du må ta en hylse veldig nært for å se noe rødt. Er fortsatt en del sot inni hylsa, men sånn jeg har forstått har ikke dette sotet inni noe å si?

hylsernyttforsøk.jpg

Link to comment
Share on other sites

De ser veldig fine ut. Sot inni spiller ingen rolle. Men jeg synes av øverste hylserad at hettene fortsatt sitter i?

Min rutine er å presse hylsene og få ut hettene før vasking. Da får jeg vasket av hylsefettet, samtidig som jeg også får ut litt dritt av hettelommene.

Link to comment
Share on other sites

 

Hettene sitter fortsatt i ja, jeg tenkte å vaske de før jeg tok ut tennhetten og satte inn ny, men det er rekkefølgen jeg er blitt lært opp og det finnes nok flere måter å gjøre det på. Grunnen til det er vel pga at det kan komme skitt på die-settet som du unngår med å vaske først. Slik jeg har lært det blir patronen tørket til slutt for å få av hylsefettet. Jeg får prøve litt forskjellig og se hva som gir best resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vasker også hylsene med de gamle hettene i. Jeg ladet noen tusen pistolskudd på den måten.  Da jeg begynte å lade litt for rifle, fortsatte jeg med det.

 

Jeg bruker pressa når jeg setter i nye hetter. Og da skjer det i samme draget som pressing og utstøting av gammel hette.

Link to comment
Share on other sites

Mange forskjellige metoder her. Personlig så gjør jeg slik: Tromler hylsene, presser hylsene (ut med tennhettene), vasker de i varmt vann med såpe, tørker de (i den tiden hvor jeg fyrer i vedovnen så setter jeg hylsene på ovnen eller har de i en beholder på ovnen for de skal tørke fort), og så gjenlader jeg hylsene.

Edited by tjensve
Link to comment
Share on other sites

Tromler mine hylser i ei gammal kjøkkenmaskin type elextrolux assistent, typa der bollen snurrer og slikkepotten står i ro. Trykker ut tennhette og helpresser, tromler så i ein times tid og dei er gullende reine både utanpå og inni, alt smøremiddel er også vekk. Fungerer utmerket i lag med hylsemedia eventuelt ris om du virkelig er på budsjett. Du finner ofte maskina på finn under gies bort👍

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg presser i vanlige dier: Press hylsa, tar hettelomma, har de i beholder og gnikker litt zalo på de. varmt vann fra springen imens jeg rører litt rundt. Venter 5 minutter, skyller de, så 1 t i stekeovn på 96 grader.  

 

Det er ikke feil å vaske de før pressing, men prøv å regn litt på det. Det tar dobbelt så lang tid. Ett diesett koster 500-1000kr. Du har en helt sinnsykt dårlig timesbetaling for å gjøre dobbelt arbeid. Rett i pressa med de, så kjøper du nytt diesett om 9 år, når det tilfeldigvis har fått seg en ripe. De gamleste jeg har er rundt 25 år og er like fine. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å skaffe sånn decapping die som Siktatreet nevnte, de koster rundt 200 kr. Så kan jeg vaske de uten tennhette. Nå så jeg også at det var 40 % på ladeutstyr fra RCBS, på brownells, så kanskje jeg skal skaffe andre ting jeg har behov for. Må bare passe på slik at det ikke bare blir ris, pasta, egg, og frosne grønnsaker fremover. Greit å vite man kan bruke ris til hylserensing, genialt!

Link to comment
Share on other sites

Sitka takk ! En metode for og tørke hylser er og finne en planke og slå i en god del spikere eller noen billige skruer.

På ett badegulv tørker dette på en dag eller to.

Nå hvet jeg ikke hvordan du bor, men jeg har vedovn har lagt meg 2 stabler med murstein oppå ovnen.

Vil jeg ha litt mer fortgang i tørkinga settes hylsebrett med hylser i oppå der.

Må passe på at det ikke blir for varmt, tørre til neste morgen eller før.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dårlig timesbetaling? Joda men jeg får ikke betalt for og gjøre noe utenom arbeidstid, så kan like godt vaske hylser.

Har alldri skjønt det argumentet der, med mindre en må forsake betalt arbeid da.

En solid avsporing men den enkleste måten og tjene seg noen kr på synes jeg iverfall er via passiv inntekt.

" money never sleeps"

Når vi (jeg) først er inne i den økonomiske sfære kom jeg til og tenke på ett tv program jeg så en gang.

Tror det het søsken til evig tid. 

To søsken som drev gård sammen.

Husker mannen som var bonde sa " jeg driver nå kanskje litt gammeldags da, men jeg har nå ikke noe lån heller" Noe av det mest fornuftige jeg har hørt noensinne.

Edited by Sitka
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Sitka skulle det være ja, beklager ble litt for kjapp der. Jeg har ikke vedovn, men kanskje lurt å prøve å tørke på baderomsgulvet. Men det virker som at de blir tørre på rundt to dager ellers i leiligheten, og det er jo ikke noe som haster spesielt, så jeg tror jeg kan la de lufttørke litt til. Så når jeg har mer enn jeg rekker å tørke, får jeg bruke tørketriks!

Sitatet "Make your money work for you" passer jo også inn under passiv inntekt. Skjønt, nå har jeg solgt alt jeg har av aksjer, så det eneste som kommer til å gå dukken er nok leiligheten hvis det går helt gale. Men den bor jeg nå i uansett.

Jeg kan ta ekstravakter, men jeg er litt glad i å drive med litt sånn puslearbeid. Dessuten sparer jeg det uansett inn på jaktpatronene, de jeg har ladet opp nå koster jo rundt 25 kroner patronen, men jeg tenker også å lade opp enda dyrere patroner. Jeg kommer nok til å øve meste på treningspatroner først, og å finne ut litt hvordan de bør lades. Er jo en helt ny vitenskap for meg dette her.

 

Takk for alle gode svar i tråden!

Link to comment
Share on other sites

Du kan tørke på komfyren med svak varme. Jeg bruker et serveringsfat av jernblikk på induksjonsplate.

Da slipper du å ha hylser liggende utover i dagesvis. Har du litt for mye varme blir de ofte litt blålig om de ligger for lenge, men det har ingen betydning. (jeg glemte dem en kveld, og de ble liggende til neste morgen)Hylsene tåler 250 grader uten at det skjer noe farlig, og om du setter varmen på 1 eller 2 så er de ferdig på noen timer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å fylle stekebrett med hylser og kjøre dem en time eller to på 110°C i stekeovnen. Dette har jeg gjort i flere år, og med 10 000-vis av hylser.

 

Jeg brukte syre i vannet sammen med Zalo før, men nå bruker jeg bare Zalo. Både syre og Zalo (men syre er verre) gir all slags misfarging når en ikke skyller godt nok med rent vann. Men som @Per-S sier, fargen gjør ingen forskjell annet enn utseendet.

 

Før vasket jeg dem før hetteuttaking, men når en helpresser så blir det en ekstra operasjon, de må jo vaskes for fett etter pressing uansett. Så nå bare rister jeg dem "rene" for dritt, smører (hiver dem i ei svær pappeske og sprayer DCL over) og rister. Så sizer jeg dem, og tar ut hettene i samme operasjon - vasker, tørker - og lader (650en setter hetter, fyller krutt og setter i kule i en operasjon)

Den ekstra sitasjen på dia får jeg bare ta, kostnaden for å kjøpe ei die hvert 10.  eller 20. år tåler jeg. Verre er det egentlig at det kommer mer dritt på ladepressa og den må rengjøres oftere.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker samme system som M67, presser og tar ut hetten på en Co-Ax presse, det er absolutt den raskeste å få hylser inn og ut av, deretter vasking og varmtørking før resten gjøres i Dillon pressen.

Jeg har gjort dette siden slutten at 70 tallet, og jeg har ikke slitt ut noen sizer die. Det har alltid kommet noe nytt og "bedre", så jeg har kjøpt flere underveis. Nå bruker jeg Redding helpressedie med bushing. Ekspanderknapper har jeg aldri likt. I mange år ladet jeg uten ekspander, og så ingen forskjell på presisjonen selv om kuleholdet var mer enn normalt.

Link to comment
Share on other sites

På ‎15‎.‎08‎.‎2019 den 17.02, Ratel skrev:

Dette var virkelig et godt tips!

Nå er sopp- og frukttørkeren innkjøpt (for tiden på tilbud til 299), og stekeovnens tid er definitivt forbi.

At apparatet også kan få alternativ anvendelse nå i sopp- og eplesesongen ser jeg på som en bonus.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Bäke skrev:

Hvorfor er sopptørker bedre enn stekeovn?

Bedre kontroll på luftsirkulasjon og trenger dermed mindre tid.

I tillegg passer den på laderommet slik at hylsetørkingen ikke blir avbrutt av søndagssteika.

Edited by Ratel
Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget meg en enkel hylsevasker. En boks med lokk, en dobørste, fyller boksen med varmt vann med zalo og siteonsyre. Setter dobørsten på drillen og kjører på. Lar de stå litt,  kjører på en ny runde på børsten. Skyller godt før jeg setter dem i steinkovn på rundt 100 grader. Vips, blanke hylser.

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Andreasv skrev:

 Setter dobørsten på drillen og kjører på.

Jeg er nysgjerrig. Hvordan får man satt dobørste på drillen? Jeg var innom Europris i dag. De har både dobørster og driller, men damen i kassen kunne ikke si meg hvordan jeg skulle montere dobørste på drillen

Edited by Bäke
trykkfeil
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Andreasv skrev:

Jeg gjorde akkurat som Graakal sier. Kappa børsten og setter skaftet i drillen. Fungerer utmerket. NB du må ha lokk på. 😊

Er vel bare å bruke dassen også da? Da har du både vann og lokk, og vasker både dassen og hylsene samtidig... 😂

Link to comment
Share on other sites

På 16.8.2019 den 18.17, Sølvrev skrev:

Dette var virkelig et godt tips!

Nå er sopp- og frukttørkeren innkjøpt (for tiden på tilbud til 299), og stekeovnens tid er definitivt forbi.

At apparatet også kan få alternativ anvendelse nå i sopp- og eplesesongen ser jeg på som en bonus.

Med hylsetørker til 299.- fra Clas og Stainless Steel Tumbler marineringsmaskin er man i mål.

https://www.kammeret.no/topic/76389-stainless-steel-tumbler-under-1000kr/

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jævlig mye arbeid mange legger i hylsene sine.

Jeg har to modus. Enten ingen rens, bare halspresser(med Lee collet die), setter på tennhette, fyller krutt, presser inn kule og ut å skyte eller...

Hylsene i vibratoren, en liten klatt Autosol og kanskje en teskje sitronsyre og så ligger de der over natta. Da er det helt strøkne og klar til en inspeksjon osv.

 

Sistenvnte gjør jeg når det har hopet seg opp en grei batch med hylser, og sot runt halsen begynner å bli vel tydelig. Når hylsene er polerte er det veldig enkel å se evt skavanker som kvalifiserer de til rundarkivet.

 

Et annet triks jeg hadde tenkt å begynne med er å bruke Hornady Unique hylsefett og bare tørke av hylsehals med det med en fille, helpresse, tørke av og så gjøre de klar til bruk. Dette er nok mest på Grendelen der hylser er relativt kostbare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...