Jump to content

Halvauto hagle søknad


m00se

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har fått innvilget søknad på halvauto hagle. Da jeg søkte hadde jeg hørt at til halvauto må man presisere merke, modell, løpslengde osv. og kan ikke søke en åpen søknad. Er dette egentlig sant?

 

Jeg fikk den innvilget for Benelli M2, men nederste delen fra politiet står det bare "Hagle halvauto kal 12". Får jeg kjøpt noe annet en akkurat den M2 med den løpslengde jeg presiserte?

Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, Eldhannas skrev:

Fra veiledningen på baksiden av skjemaet: "Dog skal det ved søknad om halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle alltid oppgis fabrikkmerke, pipelengde og modellbetegnelse."

Jupp, akkurat derfor jeg gjorde det. Men ser ut som det er litt avvik fra dette likevel da.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Prøv å forstå bakgrunnen for at politiet ønsker at man spesifiserer modell når man søker 1/2-auto... Ingen krise om de innvilger en "blanko" søknad - misbruker du den til å kjøpe noe som ikke er tillatt risikerer du tilbakekall når politiet får papirene fra selgeren + smekk på fingrene...

 

Så politiet ønsker bare å forsikre seg om at du kjøper en vanlig 1/2 auto hagle, og ikke en med disse egenskapene:

pistolgrep uten skulderstøtte
pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet
våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller tillater bruk av avtakbare boksmagasiner

 

Siden slike hagler ikke henger på hylla hos våpenhandlerne, så er en blanko tillatelse ikke spesielt farlig å innvilge...
 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 4 weeks later...
On 3/24/2023 at 2:18 PM, Rekyl1 said:

Har noen erfaring med å kjøpe en vanlig O/U hagle med en søknad godkjent for halvauto (samme kaliber)?


Våpenkontoret i oslo er ganske raske på epost. Selv hadde jeg søknad på en 22WMR som de gjorde om til 22lr. Hadde også en søknad på Beretta A300 som ble omgjort til Remington 1100 (begge halvauto hagle). 


Mantraet er, ta kontakt med ditt lokale våpenkontor så ordner det seg. 

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...