Jump to content

410 eller 28?


Mirakelblomst

Recommended Posts

Hei,

jeg skal kjøpe hagle som barna kan bruke til trening og jeg til litt jakt. (Har 12/76 fra før)

Ser ut som det er lite marked for 410 og 28, og vanskelig å få tak i ammunisjon.

Har selvfølgelig søkt her på forumet men er ikke så mye nylig info å finne.

Håper på tips og info fra dere med erfaring og kunnskap :-) 

 

Beate :-) 

 

Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, Ratel skrev:

Denne her er jo så vakker at havesyken får vann på mølla: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=144583804

 

Foruten lysten til å ha en sånn lurer jeg egentlig på hva som er praktisk mulig å jakte på med 410? Kun ripstyvene, eller er det innafor på større flyvende vilt?

 

Fin den der ja. Jeg hadde i utgangspunktet lyst på sideligger da jeg skulle kjøpe 12/76 men endte opp med o/u, så kanskje det er nå jeg skal få oppfylt ønsket mitt :-) 
Driver å leser meg opp nå, på hva som er lov og anbefalt, vedrørende jakt med 410 og 28 :-) 

 

 

Edited by Mirakelblomst
Link to comment
Share on other sites

Jag har två kamrater som skjuter 410 och båda har riktiga bockar ,

Browning 525  resp SKB  båda har choker , båda laddar även sin ammo 

båda använder dom på mycket i skyddsjakt och att det skulle vara begränsas till korta håll kan jag dementera.  Jag har även en klubbkamrat som har en Benelli i kal 28 som han är mycket nöjd med, han laddar åxå själv. 

410 & 28 har båda blivit mode kalibrar i italien så laddata finns det mycket gott om.   Deras 410 bockar är riktigt smutta och har knappt nån rekyl alls med  17-20g hagel 

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ungene mine startet med en enkeltløper i 28 med sterkt nedkortet stokk i 6-7 års alderen. Kom så over en Remington 1100 Special Field i cal 20 (med Engelsk stokk). Kappet den og skjøtet på igjen når de vokste. Funket kanon fra 8 års alderen. Likte særlig den Engelske stokken ettersom det gjorde det lettere å få riktig grep for små hender med fingre i forskjellig lengde ettersom de vokste. Fra 14 års alderen gikk de over til o/u i cal 12.

Jeg ville sjekket om det var mulig å låne en halvauto i 20 for å teste om de takler det. Er ikke så mye mindre rekyl i en lett 28 caliber.

Edited by Eddy1212
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...