Jump to content

9mm NATO


Rune75

Recommended Posts

Rett meg dere som husker bedre:

Denne ammoen har jeg nylig skutt ut noen esker av som jeg fikk for en kort stund siden, jeg har en Tanfoglio P19. Den gangen det fantes en del P38 og Luger i forsvaret så foretrakk man at disse brukte mer moderat ladet ammo (eks. denne fra Geco). Det var en del pistoler før vi fikk Glock som fikk juling av for sterk ammo. De grå eskene fra Raufoss kunne være litt for friske for en Luger. Raufoss florerer det fortsatt mye av. 

Maskinpistoler foretrakk litt friskere stoff enn disse fra Geco. Jeg skjøt en del med en Luger på tidlig 80-tallet og denne Geco ammoen gikk helt fint. Etterhvert fikk vi 9mm. fra FFV (Svensk), Disse var merket: Må ikke benyttes i Walther P-38, Browning High Power og Luger. (Tror Luger P08 også var nevnt). 

Jeg er i skrivende stund bortreist og har ikke tilgang på notatboken min hvor jeg har kronografert og målt vekt og fart på alle omtalte patroner.

 

Før i tiden fikk vi som var befal 150 skudd for egentrening, jeg for min del tok ut dette i 45 acp. fra Fiocchi. Mange ville ha 9mm. og da fikk de disse fra Geco. De som ville ha 7,62x51 NM60 fikk en grønn pølse på 200 skudd. 

 

Mye var bedre før😄

 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Geco finnes med mantel av jern, det er kanskje det magneten reagerer på.

Selv noe av Gecos moderne (nåtidsproduserte) 9mm har mantel av jern.

 

Ole

 

Med er magnetiske. Så mantel av jern. Det skader ikke løpet?

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Rune75 skrev:

 

Med er magnetiske. Så mantel av jern. Det skader ikke løpet?

Geco leverer fortsatt kobberbelagte kuler med mantel som henger på magneten. Jeg tok en gassbrenner og tømte kula for bly, det var ingen kjerne av stål/jern. Hvordan dette sliter på løp er diskutert her inne før med konklusjon om at dette ikke var vesentlig.

Stålkjerner kan hisse opp trykket visstnok. Eldre ammo fra krigen med diverse stålmantel kunne muligens slite mer. Krigen skulle vinnes med diverse råvarer og ikke spares på løp. Geco med magnetisk mantel er helt OK. FFV har har også magnetisk mantel, denne er også ment for MP-5 og Glock. FFV ladning er for tøff for enkelte pistoler av eldre årgang. Garantert ikke Luger eller Walther P38. Det beste jeg har brukt i Luger var en snill Lapua 115 grain som lempet ut hylsa en 30-40 cm. fra pistolen før den datt rett ned. V/0 var snaue 300 m/s, Det er noen år siden nå.

 

TS patroner har Berdan hetter. Skyt & kast.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...