Jump to content

Fuglehundrase til ettersøkshund...?


Lucy

Recommended Posts

Jeg vurderer ny hund til ettersøk. Denne gangen lurer jeg på en rase som kan være til nytte og funksjon på

småviltjakt/skogsfugljakt også. Og stødig ettersøkshund på rådyr og elg. 

Vi ønsker oss en hendig rase både størrelse og gemyttlig. 

Jeg har fått tips om å sjekke Kleine Munstelander. Er det en trivelig allrounder?

Hva med Springer spaniels? 

Hva mener dere om å bruke en hund på fuglejakt OG ettersøk.....?? Jeg er usikker.

Jeg har ettersøksavtaler, og mannen ønsker at den evt nye hunden kan brukes på fuglejakta... må vi ha to eller kan det fungere med en?

 

Nb. Vi jakter i ulveland, så kjekt med en hund som ikke går ut så stort og er for selvstendig.

 

Noen forslag til raser vi bør se mer på? (Ettersøk er pri 1, men om mannen kan ha nytte av den så gjør det ting enklere hjemme her )

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kleiner münsterlender høres i utgangspunktet ut som et godt valg, men så var det ulven da........

Den store fordelen med spaniels, i den sammenhengen, er jo at de holder seg (skal holde seg) innenfor haglehold. Jeg ville orientert meg den veien. Men jeg har ingen erfaring med spanieljakt selv. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om du er en konsekvent og tålmodig hundeeier, bør du sjekke ut Langhåret Vorsteh.
Min LV blir 3 år i desember, ble nylig godkjent som ettersøkshund, og har denne høsten begynt å ta skikkelig stand på fugl. Har vært svært nær ved å skyte for han ved flere anledinger, men hagleskytingen er ikke helt på topp.


1. premie på blodsporprøve og 8 poeng på fersksporprøve.
Under sporingsarbeid ligger han knallhard framoverlent i selen, og har en helt umiskjennelig iver. Svært lett å lese når han er på sporet av noe.

Jeg føler meg rimelig sikker på, at med rett og mye trening, kunne han blitt en bra bandhund på storviltjakt. Jaktinnstinktet er vertfall enormt.

Grunnen til at fuglearbeidet ikke har kommet tidligere er nok en blanding av for lite trening/tur og dårlig fuglebestand.
Søket på fuglejakt ligger stort sett på rundt 50-70 meter, og kan være opp til 150 meter. Det lengste han har gått ut er på 350 meter, men da var han ute og støtet rådyr.

Noen jaktprøvehund for fugl blir han nok aldri, men det er ikke interessant  for meg heller.

 

Kort sagt så er alt med puls interessant, og akkurat dette kan jo være en utfordring for enkelte. Jeg har valgt å ikke bry meg så mye om han slår til med en femminutts rådyrlos(innenfor kravet til støtende hund), ettersom han jo koser seg fælt og ikke har sjangs på å holde følge med dem.

 

Han er også svært glad i folk, og setter i gang et helsikes leven når vi får besøk. Ellevill jubel og løping rundt huset med en sko eller lignende i kjeften.

Flink med barn er han også, virker som han skjønner at han må være litt mer forsiktig rundt dem.

 

Ulempen er at han er ganske stri, og krever en konsekvent og tålmodig fører. Det hjelper liksom ikke å kjefte og smelle, han må læres opp skikkelig med rett motivasjon, man må ta små steg og belønne og korrigere etterhvert.

 

Bare ta kontakt om du lurer på noe spesielt.

IMG_20181103_114829.jpg

IMG_20190112_003714.jpg

IMG_20190406_201803.jpg

IMG_20190608_120333.jpg

IMG_20190618_164235_1_BURST002.jpg

IMG_20190922_210254.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...