Jump to content

Den store pussemiddel tråden


ladebenken

Recommended Posts

Starter denne tråden slik at vi kan benytte denne til å beskrive våre erfaringer med forskjellige kjemikalier til pussing, være kjøpt eller egenkomponert. 

 

https://youtu.be/NcZmpZIkJ_I 

 

Wipe Out tactical advantage er nok den råeste fjerneren av karbon/kruttslam jeg har prøvd. Her testet på en hylsehals for å se effekten, kruttslammet her sitter godt. . Det finnes også en "accelerator" som visstnok øker effekten. Har ikke prøvd den. 

 

Kom med deres erfaringer og rutiner! 😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke å ha for mange remedier til våpenstell, og jeg er litt skeptisk til "alt i ett-løsninger".

Verktøyet for øvrig er en 3-delt pussestav (i aluminium?) og pussepropper tilpasset kaliber.

Her er min rutine ved "storrengjøring":

 

1. Grovrengjøring med to-tre tørre pussepropper.

2. Fjerning av kruttslam med Hoppe's No. 9

3. Tørre pussepropper til sånn noenlunde rent

4. Fjerning av mantelavleiringer med JB-pasta

5. Tørre pussepropper til sånn noenlunde rent

6. En omgang med bronsebørste

7. Pussepropper til noenlunde rent, den siste innsauset med våpenolje Super 1

8. Tørrpuss før neste bruk av våpenet

 

Denne rutinen bruker jeg før jaktsesongen, og etter jaktsesongen. Ellers etter sånn ca. 50 skudd.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

På tross av  ivrig puss med Balistol hadde det bygget seg opp store svarte flekker fremme på revolvertønna (rustfri).

Jeg måtte prøve noe nytt og fant frem en pakning Hugos som jeg hadde liggende.  Produktet brukes nok mest til båtpuss, men på boksen står det at det godt kan brukes på rustfritt stål, så jeg gned ørlite inn i en pussefille og pusset i vei. Resultatet var svært godt. Tønna var blank igjen. Hugos legger igjen et belegg, så man må gå over med våpenolje etterpå.

Boksen koster en hundrings og bør vare  veldig, veldig lenge.

Det har bare vært nødvendig å gjøre dette et par ganger. Jeg har ikke sett noen ulemper, så jeg gjør det nok igjen.

 

For ordens skyld: stoffet påføres bare utvortes.

20190812_185920.jpg

2019-08-12 19.16.14.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...