Jump to content

Problemer med å forstå legering


M83_Kongsberg

Recommended Posts

Mulig det er fy, men samme innlegg ligger under kulestøping på Fb:
Er det noen erfarene kulestøpere som kan dele noen tanker om dette:
For en stund siden støpte jeg ca 1000 kuler ( Lee .30 cal, 160 grn) Metallet var da en del gamle 9mm kuler, i sin tid kjøpt fra en som støpte på Bjørkelangen (?) . Jeg mener at legering skulle være fhv nær 'Lyman # 2' Min vekt på kulene ble da 162 grn.
Nå i helgen støpte jeg 500 kuler til. Metallet var ca 2 kg av foregående blanding, fylt på med (det jeg mente var) hjulvekter støpt ut til barrer den gangen d...et var stort sett 'bly' i hjulvektene (Bly, Animon, Tinn). Til ca 10 kg totalt. Jeg så tidlig at kulene var matte og tok det som et tegn på varm smelte.
Selv ved noe redusert temperatur forble kulene matte. Ellers er de helt OK, MEN: Vekten er bare 154 grn.
Hardheten ligger på ca 20-22 BHN (med blyant).
Det er ikke tegn til 'forzinking' i gryte eller øse. Kan jeg uforvarende ha fått i et par kg med tinn??

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg må begynne med noen «motspørsmål» 😀

 

1) er det Lee CTL312-160 du støper? (Den med mikroriller)

2) BHN 20-22; er det vannherdede kuler? Hvis luftkjølt, ca hvor lenge gikk det fra du støpte kulene til du målte hardheten?

3) Har du mulighet til å måle om drivbåndene har endret dimensjon?

4) Fikk du god formfylning med siste batch?

Link to comment
Share on other sites

5-6 grain under det kuletanga sier den skal gjøre er ikke så galt. Spesielt på riflekuler type lang, så har temperatur veeeeeeldig mye å si. Det kan tenkes at mikrorillene osv ikke blir helt fylt osv.

 

Tviler på du har fått zink i blandinga, for på 2kg og for å kunne ha så "mye" å si, ville du sett en grøtete konsistens i gryta.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, spindrift said:

Hei!

Jeg må begynne med noen «motspørsmål» 😀

 

1) er det Lee CTL312-160 du støper? (Den med mikroriller)

2) BHN 20-22; er det vannherdede kuler? Hvis luftkjølt, ca hvor lenge gikk det fra du støpte kulene til du målte hardheten?

3) Har du mulighet til å måle om drivbåndene har endret dimensjon?

4) Fikk du god formfylning med siste batch?

Takk, regnet med å høre fra deg 😊

Skal gjennom Drm i morgen, 2 ggr...

1) Ja

2) Luftkjølt. Ila samme dag. Den ser ikke ut til å endres nevneverdig.

3) Ikke nøyaktig nok, alle kuler fra forrige batch er lakkert.

4) Absolutt! Helt fine kuler. Av ca 500 støpte er det mindre enn 25 stk som utenfor +/- 1 grain. Ja, veier alle.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Rausheim said:

5-6 grain under det kuletanga sier den skal gjøre er ikke så galt. Spesielt på riflekuler type lang, så har temperatur veeeeeeldig mye å si. Det kan tenkes at mikrorillene osv ikke blir helt fylt osv.

 

Tviler på du har fått zink i blandinga, for på 2kg og for å kunne ha så "mye" å si, ville du sett en grøtete konsistens i gryta.

Ja, det var det jeg også mente. Hadde overhodet ikke det!

Jeg reagerte ikke på at "min" vekt varierer fra den nominelle vekten fra Lee, mer på at vekten var 162 gn på mine egne kuler, er nå 154 gn.

Link to comment
Share on other sites

Da har du en legering med knallhøye nivåer av antimon. «Frosting» er jo krystalinsk antimon. BHN 20-22 ved luftkjølte kuler dag 0, er «linotype»- nivå. 

 

Du kan jo bruke de som det er, men det er jo litt råflott..... særlig hvis du uansett skal lakkere kulene. Hvis du har tilgang på «kulefangerbly» fra en innebane, kan du sikkert blande 1 del av denne legeringen med 3 deler fangerbly, å ende opp med omtrent «hjulvektslegering».

 

Men hvis du har «nok» bly (går det an?), kan du jo bare skyte i vei. Kulene blir sikkert dritbra!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Kan det du thusket var hjulvekter ha vært stereotype/monotype/setteribly?

Ja, det kan det nok... jeg merket dem ikke.... Har noe tinn som er "like blankt og fint", men disse barrene var som bly. Noe "dyrt" har det sikkert vært. Men perfekte kuler, bare litt lettere !

... og knallharde. Ikke noe for jakt...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...