Jump to content

Hastighet i 308 med kort løp


Massus

Recommended Posts

Hører det sies at det ikke skal være store hastighetsforskjeller i 308 selv om løpet er kappet.

Har nå målt hastigheter i min x-bolt med 42cm løp, og jeg mangler i overkant av 70 m/s i forhold til oppgitte hastigheter.

 

Har feks. ladet nosler custom competition med N-140. Nosler oppgir en hastighet på 880m/s med 46,5g krutt. Jeg får bare 801m/s.

 https://load-data.nosler.com/nosler-load-data/pdf/308-winchester/308-Win-150gr.pdf

 

Må jeg forvente så store forskjeller når løpet blir så kort? Andre med tilsvarende erfaring?

Jeg benytter en Magnetospeed Chronograph for å måle utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt normalt, 308 win er heller ikke unntatt fysikkens lover. Trykk* areal = kraft.   Kraft * tid (løpslengde) = arbeid.  

 

Grunnen til at noen tror at 308 ikke taper så mye fart er fordi den har relativt lite hylsevolum ift kaliber, som gjør at den bruker raskere krutt enn større hylser. Dette gjør at den opprettholder forbrenningseffektiviteten i kortere løp. (% av kruttet forbrent før kula går ut munningen). la oss for eksemplets skyld si at 100% av kruttet er forbrent ved 30 cm løpslengde, allikevel vil trykket være svært høyt bak kula. Sålenge kraften bakfra er større en motkraften så akselereres kulen.  

 

En hylse med større volum vil alltid gi høyere hastighet, gitt at forutsetningene er like.  Den eneste fordelen 308 har ift f.eks 30-06 ved kapping er litt mindre munningsblåst, men hva har det å si?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hører det sies at det ikke skal være store hastighetsforskjeller i 308 selv om løpet er kappet.

Det sies, og det er nesten helt rent tull. Men en en myte er vanskelig å kverke. 

 

308 mister nok noe mindre fart per cm enn 6.5x55, men ikke mye. Der 6.5 mister 5m/s per cm, mister kanskje 308 4m/s per cm.

 

Sitat

Andre med tilsvarende erfaring?

Har hatt og har nøyaktig samme erfaring. Ladninger som gir 1030m/s i et 66cm løp gir 930 i et som er 40cm, og ladninger som gir 900 i et som er 70cm gir 830 når det samme løpet er kappet til 55cm. Som @ladebenken sier, arbeid = kraft * vei.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd med mange forskjellige ladninger. Forskjellen (altså forskjell mellom langt og kort løp) varierer litt, men det er ikke en konsekvent sammenheng mellom hverken kulevekt, kruttype eller hvor harde ladningene er. Eller, jeg kan ikke se en konsekvent forskjell sånn uten videre - det er for mange andre variable, som temperatur, ren tilfeldig variasjon, osv. Det ser f.eks. ut ( i mine data) som om ett løp gav mye mer forskjell ved kapping enn et annet. Det kan være riktig, eller være pga en annen variabel som jeg ikke vet om.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...