Jump to content

CZ 455 .22lr / 17HMR


Mirakelblomst

Recommended Posts

Hei,

ingen kunnskap om eller erfaring med salong, annet enn at jeg skjøt litt med pappa sin da jeg var liten. Har 30.06 til elg/hjortejakt og 12/76 til småvilt, men trenger våpen til hi.

Har lest mange av trådene her nå for å bli litt klokere, og det blir jeg, men det åpner seg også for flere spørsmål.

Jeg tenker å kjøpe en salongrifle som barna (11 og 8 år) og jeg skal bruke til trening, som jeg også kan brukes på rev og grevling i hi. Har derfor sett på CZ 455 med utskiftbare løp.

Men, hvordan er det da med innskyting ved løpsbytte, må det til? Og hvordan tåler rifla denne utbyttingen, over tid? Mener jeg leste her i en tråd at det måtte litt justeringer til etterhvert. 

Mener jeg også leste her at Tikka kommer med utskiftbare løp, men finner ikke noe slikt på nett. Tips/link?

 

Beate :-)

Edited by Mirakelblomst
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik cz, med 3 piper. Med mindre du har helt ubegripelig flaks, må du skyte inn ved pipeskift. Kanskje slipper du, hvis du har picatinnyskinne og dedikert kikkert til hver pipe- men det tror jeg ikke. Viltartene som er aktuelle for dette våpnet er jo små saker- da vil man jo ha alle marginene på sin side. 

 

Min viser ingen symptomer, etter ganske mange pipeskift. Systemet virker egentlig ganske solid, man trenger jo ikke skru det ihjel heller 😀

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, spindrift skrev:

Jeg har en slik cz, med 3 piper. Med mindre du har helt ubegripelig flaks, må du skyte inn ved pipeskift. Kanskje slipper du, hvis du har picatinnyskinne og dedikert kikkert til hver pipe- men det tror jeg ikke. Viltartene som er aktuelle for dette våpnet er jo små saker- da vil man jo ha alle marginene på sin side. 

 

Min viser ingen symptomer, etter ganske mange pipeskift. Systemet virker egentlig ganske solid, man trenger jo ikke skru det ihjel heller 😀

Takk for svar, da må jeg nok belage meg på å skyte inn ved pipeskift😊

3 piper? Hvilke, og hva bruker du de forskjellige til?

Sleng gjerne med ammo-tips også, har forstått at det er store forskjeller fer også😊

Link to comment
Share on other sites

.22lr, .22wmr og .17hmr. 

.22lr brukes til mengdetrening, de andre brukes til skyting på blink når jeg føler for det..... Tidskontoen de siste årene har blitt fylt opp med storviltjakt, så det har ikke blitt så mange småturer i skauen med ei «ruslebørse» på ryggen. Savner det egentlig litt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...